Gå til innhold
  • Bli medlem

en tur i juni

jarle

Anbefalte innlegg

tror uketallet er 26, og den opprinnelige planen om å dra til roskilde er skrinlagt, av økonomiske hensyn... men ferien er der, så tenkte å dra meg til fjells!

litt av planen er å dra seg opp på fjelltopper, foruten å bo i telt, og spise veldig billig mat... så er spørsmålet hvor man kan dra? ski er ingen hindring, det er jo gøy, men siste uka i juni er kanskje hverken fugl eller fisk på det området?

har lyst å dra til møre og romsdal egentlig, føler eg må gå på slogen, jakta og endel flere, for å danke ut gamlingene sin tur i fjor :wink: er det farbart til fots så tidlig? trasking i snø er jo greit nok det, hvis den har satt seg, men da er den jo digg å kjøre på og :) noen flere tips til topper? som kan kombineres, kanskje med en basecamp, og selvsagt med en bil tilgjengelig...

er jotunheimen "åpen" så tidlig i år? det er jo snakket mye om lite snø... i tilfelle, hvilke artige tinder kan bestiges greit med/uten ski på den tiden, uten særlig breerfaring?

og sist, men ikkje minst, noen som vet hvordan ståa er på hardangervidda? har jo planer om å trave over i sjumilsfart en gang i løpet av sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

M&R og ski, stopp ved Trollstigen. Tar du det på returen får du juli-skitur :wink: Ellers er rygger mye snøfrie i slutten av juni. Jakta har sikkert en del snø liggende i Konedalen, Slogen tror jeg bør være for det aller meste snøfri om du går fra Øye, litt avhengig av temperaturen framover. Vet ikke hvordan ståa er der akkurat nå, men å ha sett snøgrense på rygger i indre nå i går vil jeg tippe at man må trakke i snø fra kanskje 800m fra Øye/vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror uketallet er 26, ....

er jotunheimen "åpen" så tidlig i år? det er jo snakket mye om lite snø... i tilfelle, hvilke artige tinder kan bestiges greit med/uten ski på den tiden, uten særlig breerfaring?

Vanligvis kan man finne områder å gå i til fots så sent i juni i Jotunheimen. Dersom juni forløper relativt normalt, vil nok det sikkert bli mulig i år også. Jeg har hatt flere toppturer der i siste halvdel av juni, uten at råtten snø har brent seg fast i minnet.

Områder/topper som ofte er greie som fotturer tidlig på sommeren er bl.a:

* Høgdebrotet og Tjørnholstind fra nordsiden av Valdresflya, ved Vargbakken.

* Øst for Visdalen. Her har du vestvendte rygger oppover som ofte har lite snø, og topper som Trollsteinhø/2201, Trollstein-Rundhø/2170, Dronningje/2189, Trollsteineggje/2300 og Glittertind kan gåes tidlig til fots. Dog, Glittertind vil som regel ha godt med snø på det øverste topplokket. Av de andre er nok Trollsteineggje mest spennende der den ligger kloss inntil Glittertinds sinte nordside, og kan anbefales hvis du er ute etter artige tinder. ;)

* Videre innover Visdalen fra Spiterstulen kan også være en mulighet. Er du ute etter kremtopp, ligger jo store Heillstugutind/2345 og venter der inne, men problemet så tidlig kan være Urdadalen. Der ligger snøen ofte en liten stund ihvertfall. Selv var vi på den toppen 30. juni 1995, og Urdadalen gikk helt fint da. Noen snøfonner her og der, men disse bar oss godt og var fine å gå på.

Ski har aldri vært aktuelt så sent i juni, så der tør jeg ikke anbefale noe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.