Gå til innhold
  • Bli medlem

Gunstig fjellområde førstkommende helg (9-11 juni)


sgrytoyr

Anbefalte innlegg

Vi er et par karer som har tenkt oss på fjelltur førstkommende helg, altså 9-11 juni, fortrinnsvis ikke lengre enn 2-3 timer i bil unna Oslo. Vi har ikke allverdens erfaring med dette, men begge er i relativt god form og driver med klatring, så det må gjerne være litt bratt/slitsomt.

Målet er å komme seg opp på et par-tre fine topper med litt høyde på, uten å måtte traske altfor mye i råtten vårsnø. Vi hadde egentlig håpet å kunne få med oss minst en topp over 2000 meter, men såvidt jeg har skjønt er det litt for tidlig for det?

Det hadde også vært en fordel om vi kan ha en hytte som utgangspunkt, betjent eller ubetjent, men vi har telt også, så det er ikke noe must.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, dere snevrer inn mulighetene litt, i og med at dere ikke vil dra så langt, og at dere ikke vil vasse i snø, men likevel ha en viss høyde. Kanskje Høgevarde på Norefjell? Den er drøyt 1400, og har et superflott rundskue. Der skulle det vel også være mulig å finne overnatting i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, det er notert. Jeg tok skiheisen helt til topps i vinter på en perfekt dag, og det var mye fin utsikt derfra også. Kanskje vi skal ta Høgevarde den ene dagen og kjøre til Gaustadtoppen neste dag, så får vi de to med lengst utsikt på samme tur... Noen som har en formening om hvor langt det er å kjøre fra Norefjell til Gaustadtoppen?

Jeg var imidlertid litt konservativ da jeg skrev 2-3 timer, vi har satt av en langhelg og avstanden til og fra er strengt tatt ikke avgjørende.

Hva hvis vi sier 4-5 timer? Vi har vurdert området rundt Besseggen, men er usikker på føre og forhold. Ellers frister Rondane, f.eks. området rundt Rondvassbu, men der er det visstnok reinkalving fram til 10. juni, og da forstår jeg det sånn at man helst skal holde seg unna. Dessuten kan det vel være endel snø der fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, det er notert. Jeg tok skiheisen helt til topps i vinter på en perfekt dag, og det var mye fin utsikt derfra også. Kanskje vi skal ta Høgevarde den ene dagen og kjøre til Gaustadtoppen neste dag, så får vi de to med lengst utsikt på samme tur... Noen som har en formening om hvor langt det er å kjøre fra Norefjell til Gaustadtoppen?

Jeg vil anta at det fortsatt er snø på Gaustatoppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vurdert området rundt Besseggen, men er usikker på føre og forhold. ... Dessuten kan det vel være endel snø der fremdeles.

Snø er det på Veslfjell også. Selve eggen er kanskje bart, men husk at dere i dette tilfelle må gå tilbake fra Memurubu. Turen langs Gjende er 3,5 timer i selg selv. Alternativet kan være å gå kun eggen tur/retur fra Gjendesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det er flott utsikt fra Nevelfjell, nabofjellet sørøst for hafjell, utover dalen ned mot Lillehammer.. Og det er en nødbu med to senger på toppen. Men det er riktignok bare 1089 m.o.h., og det er ikke all verdens verste opptur.. :) Dersom dere har tenkt på å gå Bessheggen, er det jo en idé å stoppe innom før Bygdin, og få med seg Bitihorn! Der er det bratt, med flott utsikt fra toppen.

Ha en fin tur! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at det ikke er så galt å gå på Gaustatoppen nå, web-kamera fra Gaustablikk viser at det er grønt og fint på ca. 1000 meter, så om du tåler noen snefonner i nordhellingene er det en fin tur. Jeg var selv over 1000 meter sist helg i mere snerike områder og det gikk greit. Gausta-området har hatt lite sne denne vinteren.

Jotunheimen er ikke noe særlig før ut i et stykke ut i juli, når det meste av sneen er smeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også å ta en topptur til fots førstkommende helg, antakeligvis i Valdres. Jeg har vel først og fremst Rundemellen og Skaget i tankene. Ut fra hva folk har skrevet om snøforhold i denne tråden burde kanskje ikke Rundemellen være noe problem, men hva med Skaget? Er den litt for høy til å unngå snø i fjellstøvlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Norefjell er et fint område, men det er temmelig mye snø der ennå. Den fineste delen er rundt Gråfjell og Ranten altså ganske langt mot nord. Det er imidlertid ganske sikkert litt tidlig ennå.

Blefjell derimot burde være midt i blinken. Mange av toppene er rundt 1200-1300 meter og har sikkert litt snø, men med gode støvler og gamasjer går det sikkert. Det er to DNT hytter på Ble også en i Nord og en i syd. Den i syd heter Sigridsbu og er virkelig fin! Har overnattet der flere ganger. Det stedet man starter å gå heter Nordstul og ligger ikke så langt fra Bolkesjø. Vil man gå på Gaustatoppen er det mellom en og to timer å kjøre fra Nordstul.

Har skrevet litt om disse fjellene på hjemmesiden min (som riktignok ikke har vært oppdatert på en stund). Link til den ligger nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blefjell er et fint område ja! Gjør som panda sa og kjør til Nordstul. Derfra kan dere gå til Bletoppen og mange andre fine topper. Sigrisbu (DNT hytte) ligger rett nedenfor Bletoppen.

Jeg var på telttur på Vegglifjell denne helga (ca. 1100Moh) og der var det ikke nevneverdig snø igjen, kun noen få flekker i noen skråninger. Vegglifjell ligger i samme området som Blefjell, så jeg regner derfor med at det ikke er noe særlig med snø på Blfjell heller.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.