Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpne Statskog-hytter langs finskegrensa i Nord-Troms


Anbefalte innlegg

Her kommer et lite innlegg om de åpne Statskog-hyttene langs finskegrensa. Det finnes ikke mye informasjon om disse hyttene på nettet (har selv tidligere prøvd å finne uten hell), så tenkte det var greit å skrive litt om dem basert på egen erfaring. Dette til nytte for de som planlegger turer i området og kankskje havner innom dette forumet.

Det er fem hytter som ligger langs grensa i området fra Kilpisjärvi i sør til Finnmark-fylkesgrensa i øst. Jeg har selv besøkt alle fem, men bare om vinteren (i 2004-2006). Det er ca en dagsmarsj mellom hyttene. Hyttene er fra vest til øst: Loassuhytta, Bisushytta, Somashytta, Sidusgohpi-, og Deatnomuotki-hytta. De to sistnevnte ligger inne i Reisa nasjonalpark. Har lagt ved et kart som viser ca plassering av hyttene. Alle hyttene har enkel standard med vedovn og ved. Du skal ikke regne med å finne gryter o.l. på hyttene, selv om det kan forekomme på noen.

Loassuhytta og Bisushytta er tilnærmet identiske, og har bra standard til å være Statskog-hytter. De har fire sengeplasser med madrass og et par ekstra madrasser. Stor hems med god plass til i hvertfall seks personer (men ikke ekstramadrasser til så mange). Hyttene er delt i to med avlåst avdeling for Statskog. I følge hyttebøkene så er det mange flere finsker enn nordmenn som besøker disse hyttene.

Somashytta har sengepass for to (eller var det fire? Husker ikke helt.), og hems med plass for 4-6 personer. Noen ekstramadrasser. Denne hytta er også delt i to med avlåst Statskog-avdeling.

Sidusgohpihytta var jeg bare kjapt innom, så husker ikke så mye fra hvordan det så ut bortsett fra at det var noenlunde likt som de andre hyttene.

Deatnomuotkihytta er den hytta med lavest standard. Ettersom jeg husker var det 2-3 senger i dårlig stand her, og bare et par madrasser. Ingen hems. Når jeg var der så sov vi på gulvet med eget liggeunderlag oppå madrassene istedenfor i sengene. Det meste bar preg av lite rengjøring...

Bisushytta og Somashytta er forøvrig gode utgangspunkt for en tur opp på finlands høyeste topp - Halti (1325 moh).

Hvis noen har noe å tilføye er det bare å komme med det.

post-1574-133474421123_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.