Gå til innhold
  • Bli medlem

meget spesielle opplevelser


televims

Anbefalte innlegg

Hei!

er ny her, og har søkt litt men ikke funnet noe om en spesiell tur jeg var på for halv annet år siden. (siste uke i nov 04.)

Vi besøkte tysfjord og skulle se på spekkhuggere, (http://www.orca-lofoten.com/norsk/index.htm). Ideen til turen fikk vi av en bekjent som har hytte narvik området, som anbefalte dette på det sterkeste.

Ruta var først fly fra oslo til evenes, så leiebil. vi ville samtidig få med oss litt lofot natur og en tur opp til andøya. Som søringerflest blir man bare bergtatt av naturen, rett opp og rett ned.

etter en time i bilen (golf 1.4 med 6 trinns kasse, sliten etter kløtsjing ennå) fikk vi se en havørn ca 150 m unna, det ble bråstopp midt i veien for fotografering og humøret var rekord høyt. lite viste vi om hva som ventet. kan forresten anbefale naturen og fisket på andøya på det varmeste.

vel tilbake på tysfjord turistsenter skulle vi bestille spekkhugger safari, vi fikk velge mellom stor bår (ca 50 pers), gummibat(17 fot rib) og gummibår m/snorkling. Som opprinnelig "finnskoging" var man selfølgelig veldig tøff og valgte snorkling.

jaja, det er jo ikke så store, ikke sant...

JO DE ER KJEMPE STOOOORE!!

dagen kom og vi skulle ut: snø, sur vind og 0 føre. Klær og utstyr ble utdelt og etterhvert som vi fikk de på, vabbet vi ned til brygga fulle av forventing. turen ut på fjorden med ribene var en opplevelse i seg selv, og etter litt leting fant vi en stor stim med sild. det er silda som spekkhuggerene kommer inn for. Etter noen spente minutter kom ett beist av ett dyr skliende ett par meter unner båten, fy f... ikke f... om jeg skal uti der med sånne rundt meg!(tror motet ble igjen på brygga)

så fikk vi beskjed om at det bare var og hoppe uti og kose oss... jojo, litt mot hadde jeg igjen og uti bar det, fikk sett noen på 10-15 meters hold, ok det var jo en opplevelse og det var fint når de ikke var nærmere. etter å ha fått en bølge i snorkelen lå jeg på rygg å harket litt frokost + div, så opp mot himelen og telte 12 (TOLV) havørner samtidig!! ene var nede og tok sild ca 2-3 meter unna meg.

en enorm opplevelse i seg selv, etter å ha fordøyd det litt snudde jeg meg igjen fikk se 8-10 spekkhuggere svømme rundt på fin avstand. så kommer det plutselig 3 ved siden av hverandere EN meter under meg, disse var ikke fullvoksne (bare 5-6 meter lange??!!)

har aldri følt meg så liten i hele verden! ble så forfjamset at jeg bare gapte, glemte snorkel og lsukte en god menge vann. følte da at jeg hadde opplevd nok i vannet og kom meg opp i båten igjen. der fortsatte intrykkene å strømme på.

Dette er litt på siden av de andre innleggene her men håper det faller i smak.

må bare si at dette er en opplevelse som egentlig bare må oppleves,uten tvil en av mine største naturopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært med på Orcasafari og fridykket med dem, høsten 2004 i Lødingen. En fantastisk opplevelse. Men her fikk Tom litt rett, fant ikke mye fjellfølelse i den oplevelsen... B)

Mulig en kan finne min historie i "Arkivet" til Ålesund Sportsdykker Klubb om den kan være til interesse for noen her inne, skal være noen bilder fra den turen også..

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.