mattings Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg har tenkt å ha en kanotur i begynnelsen av august innover Altevatn (Indre Troms) mot Leinavatn og opp Gulmmaeatnu til Geavdnjajavri. Jeg har aldri padla her før. Er det noen som har padla i dette området og har noen tips / betraktninger å komme med? Spesielt om hvor farbar Gulmmaeatnu er. Er det mange stryk her? Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Mase Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Anbefaler å ta turen i motsatt retning, dvs bære opp fra Storbukta som ligger 1/3 vei inn Altevann. Tok denne turen et par ganger på begynnelsen av 90-tallet, da tidlig på sommeren. Sideelva opp mot Coarddajavri kan brukes til fløting hvis høy vannstand, slik at total lengde på bæringa bare blir en drøy kilometer. Deretter 2 (3?) korte lempinger, fløting (også litt avhengig av vannstand øverst) og padling ned mot Geavdnjajavri.. Gulmmaeatnu har et stygt stryk ca. midtveis ned mot Leina (klasse 3-4?) som ikke kan padles, 100 – 150 m. bæring, ellers kan alt padles evt. fløtes. Å dra kanoen opp Gulmmaeatnu kan kanskje gjøres, men det er bare nederste 3. del som har glattstrøm. Her er det mange terskler/strømnakker som er vanskelig å dra kanoen imot. Øverste 2/3 deler er mer eller mindre sammenhengende stryk klasse 1 til 2. Det er sikkert mye folk her i begynnelsen av august, i Geavdnjajavri er det plassert ut minst 100 båter i Statsskog sine oppsett, i Leina sikkert over 200 båter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mattings Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Takk for svar! Det høres mer fornuftig ut å ta turen motsatt vei slik du anbefaler. Var ikke klar over at det er så mange båter der inne, det får en vel heller bare leve med... Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ezpn75 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hei. Ble det noe av denne turen? Har tenkt på å ta samme turen bare med kajakk. Noen erfaringer å dele? Feks hvilken side av Gebna det er best å padle på? - hvordan det er å frakte kano/kajakk opp Stordalen? Espen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mattings Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Jada, denne turen ble gjennomført.Turrapport her på fjellforum Turrapport på mine egne nettsider Du kan nok hente ut en del nyttig informasjon fra disse turrapportene. Det jeg kan si er at vi hadde en plastkano og en ally-kano. Jeg kommer aldri til å ta turen opp Stordalen med plastkano igjen. Det var alt for mye bæring. Veldig få steder det gikk ann å fløte. Hvordan det vil bli med kajakk får du selv vurdere. Men det var usedvalig lite vann i området når vi var der, så det kan godt være det er lettere et år med normal vannstand. Vi padla ned langs nordsida av Gebna. Eller rettere sagt så gikk vi mye langs nordsida av elva. Det er mye steiner og mange stryk og derfor vanskelig å padle kontinuerlig hele denne elva hvis ikke du er veldig dreven (noe jeg ikke er). Vi fløta og bar kanoen der det var vanskelig. Dette er et flott område og en tur her kan absolutt anbefales! Endret 29. november 2013 av Kjell Iver Oppdaterte lenken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ezpn75 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Takk for rask og god tilbakemelding, og flotte nettsider! Skal nok få til denne turen i løpet av sommeren, men har tenkt å få transport inn til Storbukta og få litt hjelp med å frakte utstyret opp Stordalen. Så blir vi nok å bruke lengre tid i området rundt Geavdnjajavri til fisking og topptur på Rohkunborri dersom været er bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anders Eriksen Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Jada, denne turen ble gjennomført. Turrapport her på fjellforum Turrapport på mine egne nettsiderDu kan nok hente ut en del nyttig informasjon fra disse turrapportene.Det jeg kan si er at vi hadde en plastkano og en ally-kano. Jeg kommer aldri til å ta turen opp Stordalen med plastkano igjen. Det var alt for mye bæring. Veldig få steder det gikk ann å fløte. Hvordan det vil bli med kajakk får du selv vurdere. Men det var usedvalig lite vann i området når vi var der, så det kan godt være det er lettere et år med normal vannstand.Vi padla ned langs nordsida av Gebna. Eller rettere sagt så gikk vi mye langs nordsida av elva. Det er mye steiner og mange stryk og derfor vanskelig å padle kontinuerlig hele denne elva hvis ikke du er veldig dreven (noe jeg ikke er). Vi fløta og bar kanoen der det var vanskelig.Dette er et flott område og en tur her kan absolutt anbefales! Er det mulig å finne denne turrapporten? Tenker på å gjøre noe lignende til sommeren, hadde vært spennende å lest om turen din. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pikachu Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Lykke til med turen og skitt fiske! I Gebna er det muligheter for storfangst 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anders Eriksen Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Lykke til med turen og skitt fiske! I Gebna er det muligheter for storfangst Takk for det. Fikk ikke akkurat mindre lyst å ta turen nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Hansen Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Er det mulig å finne denne turrapporten? Tenker på å gjøre noe lignende til sommeren, hadde vært spennende å lest om turen din.Tror det er denne turrapporten: http://www.fjellforum.no/topic/4812-kanotur-i-indre-troms-5-8-august-2006/ Husk meldeplikt om du er i området mitt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Oppdaterte lenken - Når det er sånne feil så bare klikk på Rapporter så kan vi finne ut av det og fikse det. Er enormt mange døde lenker på forumet, men om vi oppdaterer de vikigste blir det bedre. Fikk kanoturen inn på turkartet vårt. Er egentlig ikke så mange kanoturer som er tagget ser jeg (man kan sette filter slik at bare kanoturer vises) Dette er altså en gammel turrapport som har glippet i taggingen vår og ikke blitt med. Får mer og mer lyst til å kjøpe en kano selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anders Eriksen Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Tror det er denne turrapporten: http://www.fjellforum.no/topic/4812-kanotur-i-indre-troms-5-8-august-2006/ Husk meldeplikt om du er i området mitt! Det er notert. Slik planen er nå tar vi turen til Dividalen fra midten av august til midten av september. Vurderer å ta med kano å padle lignende rute som beskrevet i turrapporten over (via Geavdnajavri), så padle til Politiodden, legge fra oss kanoen der og utforske nasjonalparken et par uker. Turen avsluttes med å padle Altevann tilbake til utgangspunktet. Høres det ut som en god plan? Er du i området på den tiden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anders Eriksen Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Oppdaterte lenken - Når det er sånne feil så bare klikk på Rapporter så kan vi finne ut av det og fikse det. Er enormt mange døde lenker på forumet, men om vi oppdaterer de vikigste blir det bedre. Fikk kanoturen inn på turkartet vårt. Er egentlig ikke så mange kanoturer som er tagget ser jeg (man kan sette filter slik at bare kanoturer vises) Dette er altså en gammel turrapport som har glippet i taggingen vår og ikke blitt med. Får mer og mer lyst til å kjøpe en kano selv. Kano anbefales, skal selv prøve å bidra til at det kommer flere kanoturer på turkartet:) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Hansen Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Det er notert. Slik planen er nå tar vi turen til Dividalen fra midten av august til midten av september. Vurderer å ta med kano å padle lignende rute som beskrevet i turrapporten over (via Geavdnajavri), så padle til Politiodden, legge fra oss kanoen der og utforske nasjonalparken et par uker. Turen avsluttes med å padle Altevann tilbake til utgangspunktet. Høres det ut som en god plan? Er du i området på den tiden? Er mest sansynlig i området og på jobb da. Men har langhelg hver helg, så vi kan diskutere når det nærmer seg. Kan ta med en kano og bli med et par dager. Kjempe plan dere har! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ezpn75 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Det er notert. Slik planen er nå tar vi turen til Dividalen fra midten av august til midten av september. Vurderer å ta med kano å padle lignende rute som beskrevet i turrapporten over (via Geavdnajavri), så padle til Politiodden, legge fra oss kanoen der og utforske nasjonalparken et par uker. Turen avsluttes med å padle Altevann tilbake til utgangspunktet. Høres det ut som en god plan? Vi gjennomførte en tur i området der i 2008, har nå laget en turrapport fra den turen. http://www.fjellforum.no/topic/30646-padletur-indre-troms/#entry279203 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.