Populært innlegg +Tom42 Skrevet 25. mai 2017 Populært innlegg Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) I morgen! Drar jeg! Utgangspunktet ble Solheimstulen. 40 km å gå. Veien opp til Synken(/Mår er ikke brøytet, og isen ligger ennå tykk på Mår, men Solhinstulen tror jeg blir et flott startsted. Skal går på Store Nordmannsslepa, og gleder meg til å komme til Dyregravhalle. Huff sekken ble i tyngste laget. 24 kg og da bærer Lizz kokeutstyret. Kunne nok ha spart noen gram, men pytt, pytt. (Det kan jeg si nå). Regner med å bruke 2 3 dager inn til til Geitvassdalen, men side jeg har satt av 10 dager tar jeg tiden til hjelp. Skal bli spennende å debutere med ny sekk Osprey Xenith 75. Litt liten kanskje for en så lang tur, men hvert eneste hulrom er utnyttet. pakker ikke maten i "Samleposer", men legger de flatt oppe på soveposepose og genserpose, og stuer så godt jeg kan. Ved stopp tar jeg enkelt frem "Matpose" og fyller alt opp i den. Denne gangen har jeg ikke laget en menyplan, men samlet mat som hører sammen og kalt den matplan. I de planen har jeg listet opp hvert eneste måltid, ingredienserf + nøyaktige mengder. Dermed vet jeg eksakt hvor mye tørrmelk, flytende margarin, salt, sukker, kanel osv jeg skal ha med. (Tenk om jeg hadde vært like flink med alle "kjekt å ha" tingene) Om noen reagerer på brødet er det e eldre bror som stiler opp for fotografen, fordi det brødet jeg skal ha er ennå ikke kommet til fødestuen. Til sluringen trenger jeg egentlig kun 100 gram, men ville ikke bryte forpaktningen, slik at denne utgaven blir en grandiosa. Alt er ganske godt pakket. Til flytende margarin bruker jeg en flaske det har vært appelsinjucie i. Etter en omgang med bakepulver var alle spor av appelsin borte og så var det bare å måle opp antall spiseskjeer, Også denne gang transporteres sukker i en gammel flaske det engang var Omega 3 kapsler i, og smøret får nå som sist, som sist, som sist, som-----plass i min gamle smørboks fra Forsvaret. Et triks jeg lærte av @tklami ved Melraktjern i fjor, var å riste tørrmelk og vann i et lite beger. Dermed slipper jeg nå flere klumper. Og så var det festmiddagen da. På onsdag. Et skikkelig kjøttmåltid med kantarellsaus, mye champingnon, grønnsaker og poteter. Og avslutningen er sjkoladepudding i vaniljesaus. Og om jeg klarer kunststykket å ikke fortære medbrakt fludium i en motbakke i morgen, noe jeg tviler på, skylles det hele ned med en vel avkjølt Coca Cola årgang 2017 Så, Geitvassdalen, here I come, nok engang. Endret 25. mai 2017 av Tom42 Tileggsopplysniger - matplan 21 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
foroll Skrevet 25. mai 2017 Pålogget Del Skrevet 25. mai 2017 God tur, og lykke til med fisket! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mareng Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Noen tar med pakker 3 pk havregryn, 2 bokser rosiner, og en pose kaffepulver. Men her var det jo litt av hvert i matlageret 👍 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steingrd Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Herlig meny @Tom42! Kan ikke skryte på meg så god meny eller oversikt, her har ungene akkurat hatt i seg tomatsuppe med masse pasta og spekepølse mens jeg har hatt betasuppe med potetmos i og beef jerky til. Godt det og. Men så har vi kano med nok av plass så vi slipper å bære noe! God tur! Gleder meg til rapport og bilder 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Tom42 Skrevet 25. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2017 Det er mulig. Men halve moroa for meg, er ikke bare å bli mett, men også hvordan. Og så blir det liv i leiren, les kjøkkenet. Det kokes, det stekes, det tørkes og det søles - og rotes. Ingen av de tingene opplever de som du beskriver. På den andre siden, om jeg tenker vekt, innrømmer jeg at du har et poeng. Likevel, forberedelsene ville jeg aldri være foruten. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Tom42 Skrevet 25. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) 6 minutter siden, steingrd skrev: Herlig meny @Tom42! Kan ikke skryte på meg så god meny eller oversikt, her har ungene akkurat hatt i seg tomatsuppe med masse pasta og spekepølse mens jeg har hatt betasuppe med potetmos i og beef jerky til. Godt det og. Men så har vi kano med nok av plass så vi slipper å bære noe! God tur! Gleder meg til rapport og bilder takk for de vakre ord. Noen kaller det også en diagnose. Men jeg innrømmer; jeg elsker å planlegge - å sette tingene ut i livet. En illustrasjon: Det var to menn. De satt i en snøskavel. De var våte, de var frosne, og de var sultne. Men de klarte ikke å fyre opp hverken primus eller bål, for fyrstikkene var våte. De prøvde å tørke fyrstikkene i armhulene - til inge nytte. "Da", sa de til meg i etterkant: "Da tenkte vi på deg og dine lakkede fyrstikker" Endret 25. mai 2017 av Tom42 Tilleggsopplysninger 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mareng Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Så enig med deg. Jeg tar jo med fjordland i sekken om jeg ikke skal langt 😝 Lakkede fyrstikker har jeg ikke prøvd, jeg har prøvd å dyppe de i stearin, og det fungerer ok nok. Problemet er "riveren" fra fystikkesken. Hvordan hindrer dere den i å bli våt/ødelagt? Jeg har fyrstikker i ett gjennomsiktig uringlass (med rødt lokk fra apoteket), og 4 rivere. Men tømmer jeg den i en dam er det også vått... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Tom42 Skrevet 25. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2017 2 minutter siden, Mareng skrev: Så enig med deg. Jeg tar jo med fjordland i sekken om jeg ikke skal langt 😝 Lakkede fyrstikker har jeg ikke prøvd, jeg har prøvd å dyppe de i stearin, og det fungerer ok nok. Problemet er "riveren" fra fystikkesken. Hvordan hindrer dere den i å bli våt/ødelagt? Jeg har fyrstikker i ett gjennomsiktig uringlass (med rødt lokk fra apoteket), og 4 rivere. Men tømmer jeg den i en dam er det også vått... Joda, det går ut over riveren. Men hensikten er ikke at alle forstykker skal være lakket (neglelakk er ok). men noe som du har i beredskap Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Espen Ørud Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 God tur! ....og vel bekomme! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 God tur, Tom! Ser ut som du er godt forberedt. Gleder meg til å høre hvordan det gikk 😃 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Når du krysser elva ved Hølen og Høljabu kan noen kast ikke skade - har fått noen ørreter her God tur Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+rayun Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Steike meg. God tur og Bon Apetitt. Sprekt opplegg. Sørg for å komme ned i igjen med helsa i behold. Det går fort til 1 august vet du..... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Tom42 Skrevet 25. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2017 1 time siden, Espen Ørud skrev: God tur! ....og vel bekomme! Takk, og jeg gleder meg så. De siste dagene har snøen gått med rekordfart og temperaturen vil ligge på 14 - 15 grader. Hadde dette på følelsen, derfor var det jeg begynte med forberedelsene så tidlig, så da @tjernivarsa dra, var det bare å pakke sekken ferdig. Nå har jeg lastet opp kløva til Lizz også.s¨kl 0800 i morgen tidlig settes bilen i DRIVE og så bærer det av gårde. 31 minutter siden, JanRH skrev: Når du krysser elva ved Hølen og Høljabu kan noen kast ikke skade - har fått noen ørreter her God tur Jess 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Tom42 Skrevet 25. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2017 59 minutter siden, whistler skrev: God tur, Tom! Ser ut som du er godt forberedt. Gleder meg til å høre hvordan det gikk Sekken sitter bra. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tklami Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Lykke til @Tom42 også satser vi på at du får oppleve vårfiske på sitt beste. Ble veldig tidlig i år da, faktisk før juni har meldt sin ankomst Endret 25. mai 2017 av tklami 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a_aa Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 God tur. Tom! Måtte du bli velsignet med tørr einer, rene vannkilder og bitevillig fisk 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Tom42 Skrevet 4. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2017 Hvor jeg er i morgen eller i fremtiden vet jeg ikke på det nåværende tidspunkt, men det jeg vet pr nå er at jeg er tilbake i heimen, frustrert og deppa. Kommer nok ikke til å avslutte friluftslivet, men slik jeg ser det å vil det bli redusert til turer i nærområdet. Hva hendte? Etter 30 kilometer på blytung vei med mange snøbreer, var jeg etter beregningene kun 500 meter fra målet. 500 meter. Skulle bare ta en siste sjekk på kartet, men brillene var borte. En søm i venstre brystlomme hadde gått opp og brillene hadde glidd ut. Uten briller - bare tåkesyn. Prøvde likevel å rigge fiskeutstyret. Fiasko! Så var det bare å returnere, men når skuffelsene tar overhånd påvirkes ofte det fysiske - i dette tilfelle høyre kne. Det ble meget smertefullt å gå. Klarte via 113 og det lokale Røde kors å få autorisert en 6 hjuling som skulle kjøre meg i møte, men pga store snøfonner som stengte veien måtte jeg likevel gå 7 kilometer. Godt å komme bak på planet og jeg har aldri betalt noen tusen kroner så villig. Så jeg får si som Fleksnes: "Det var det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas E Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Utrolig trist lesing dette @Tom42, håper virkelig du finner en måte å komme deg ut på. Knær er skjøre saker. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a_aa Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Sørgelig sak - du har min dypeste sympati, @Tom42. Er selv helt avhengig av brillene mine, så jeg skjønner godt at du fant det fornuftig å bryte av når dine forsvant. Virker som du er langsynt, selv er jeg ikke så rent lite nærsynt (minus 7, om det sier deg noe) - hadde vi vært på tur sammen og mistet brillene våre begge to, kunne vi med godt samarbeid faktisk likevel ha berget oss bra Uten briller er jeg ganske så skarpsynt på avstander under 20 cm Har mer enn en gang lurt på å kjøpe meg et reservepar ekstra kompakte briller og gi dem fast plass i førstehjelpsettet, men det har ikke blitt noe av ennå. Historien din har gitt ny aktualitet til tanken. Er det noe du har vurdert, eller? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Føler virkelig med deg!!! All planleggingen du hadde lagt ned i turen, og alle forventningene du hadde, som ble ødelagt av briller. Skikkelig kjipt! Jeg tar med kontaktlinser i reserve på min neste tur. Brillene og jeg er ikke alltid på lag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Det var leit å høre, Tom, men du er nok snart oppe på hesten igjen. Sommeren er såvidt begynt 😃 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+rayun Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Ja som sagt veldig kjedelig å høre. Knær og syn kan stelle til ordentlig besvær. Godt du kom deg tilbake i relativt god behold. Vi snakkes 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Tom42 Skrevet 4. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2017 14 minutter siden, a_aa skrev: Sørgelig sak - du har min dypeste sympati, @Tom42. Er selv helt avhengig av brillene mine, så jeg skjønner godt at du fant det fornuftig å bryte av når dine forsvant. Virker som du er langsynt, selv er jeg ikke så rent lite nærsynt (minus 7, om det sier deg noe) - hadde vi vært på tur sammen og mistet brillene våre begge to, kunne vi med godt samarbeid faktisk likevel ha berget oss bra Uten briller er jeg ganske så skarpsynt på avstander under 20 cm Har mer enn en gang lurt på å kjøpe meg et reservepar ekstra kompakte briller og gi dem fast plass i førstehjelpsettet, men det har ikke blitt noe av ennå. Historien din har gitt ny aktualitet til tanken. Er det noe du har vurdert, eller? Jo vi kunne blitt litt av et par. Det måtte vært litt av et syn der jeg gang på gang prøvde å få fortommen inn i krokøyet. Heldigvis kan jeg Turlesknutenn i blinde, men noe flueskifte hadde ikke vært aktuelt. Klarte også å få sluksutstyret oppe å gå, men en backslash avgjordedet hele. Nix mer fiske. Og så om ikke det var nok, måtte krysse Geitvassbekken. I sesongen kan man gå tørrskodd over, men nå var den en frådende elv. Vasset med vann til opp på lårene. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Tom42 Skrevet 4. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, whistler skrev: Det var leit å høre, Tom, men du er nok snart oppe på hesten igjen. Sommeren er såvidt begynt 😃 Mulig, men først må jeg bli ferdig med hoffsorgen. Kan du ringe meg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a_aa Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 17 minutter siden, Tom42 skrev: Vasset med vann til opp på lårene. Kan ikke skjønne annet enn at det må bety at du er en hard gammel negl! Stå på! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.