Gjest Mareng Skrevet 20. mai 2017 Skrevet 20. mai 2017 Energiinholdet i bensin er litt høyere per m3, men det kreves mer energi for å forbrenne ett parafinmolekyl - eller noe i den duren. Har jeg lest (men om det stemmer?)... Siter
dsk Skrevet 20. mai 2017 Skrevet 20. mai 2017 Parafin har høyere energiinnhold enn bensin, så bensin kan gi lavere effekt, sot forlenger koketiden, Coleman fuel er veldig likt alkylatbensin, men har ikke fullt så "eksplosiv" start. Jeg finner ingen grunn til å betale ekstra for noe annet enn alkylatbensin, men om det er det eneste jeg får tak i en dag så velter det vel ikke hele økonomien. Enkelte brennere "liker ikke" bensin like godt som andre, det er faktisk forskjeller mellom både Optimus Nova brennere av samme type, og tilsvarende på 111. Jeg begriper ikke hvorfor, når jeg ser to like nova brennere, og den ene går best på parafin, og den andre på bensin. dsk Siter
Gjest Mareng Skrevet 20. mai 2017 Skrevet 20. mai 2017 Ja, du har rett @dsk. Parafin litt mer energi per liter, bensin litt mer per kg. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.