Gå til innhold
  • Bli medlem

Skagastølsbu - Hurrungane


Boowman

Anbefalte innlegg

Mig og et par af mine venner skal til jotunheimen i midt august (1 uge). Vi er ved at se lidt på hvilken rute vi kunne gå. Vi har hverken bræ eller klatreudstyr med og vi har heller ikke alle den fornødne erfaring til at gå ruter hvor den slags udstyr er nødvendigt.

Jeg har dog overvejet en rute der blandt andet går gennem Hurrungane (en rute jeg ikke selv har prøvet): Midtmaradalen - Skagastølsbu - Fremste Skargastøls vatnet.

Spørgsmålet er bare om det er muligt uden udstyr, der er jo lige Skargastøls breen, kan vi komme forbi den eller er den sikker uden udstyr.

Hvis der er nogen der har erfaringer med denne strækning eller forslag til andre måder at opleve Hurrungane på eller måske forslag til helt andre strækninger hvor vi både går højt og i dale er disse meget velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gått ruten selv, men jeg tror ikke det skal være noe særlig sprekker der stien over Skagastølsbreen går. Tror heller ikke det er vanlig å benytte tau over den. Det som visstnok kan være en utfordring (presiserer igjen at jeg ikke har gått der selv), er svaene opp fra Midtmaradalen til Skagastølsbu. Det er sikkert noen andre her som kan fortelle mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Turtagrø er der mærket til kanten af Skagastølsbreen. Breen er ikke særlig bratt i begyndelsen, men op mod Bandet bliver der lidt mere bratt, så I kan jo fortsætte så langt lysten rækker.

Breen kan være glat, så tag gerne med isøks, og stegjern kan være påkrævet!

Øverst på Skagastølsbreen, oppe ved overgangen fra bre til fjell, er der som regel en bregleppe, en randsprekke dér breen slipper fjellet. De gange jeg har gået der, har der ikke været noget problem, men det skifter fra år til år.

Hvis I når op til Bandet (regn ikke med overnatning på Skagastølsbu, da hytten er blevet kondomert, dvs. senge, ovn og køkkenudstyr er fjernet), er det en mulighed at fortsætte ned i Midtmaradalen; følgende tur kan da anbefales:

Gennem Midtmaradalen til Stølsmaradalen.

Ned fra Bandet er det som regel sne, af mere eller mindre bratt hældningskoefficient.

Øverst i Midtmaradalen er der ganske bratt, og en lille hammer op mod Bandet har fra gammel tid ’bolter og streng’, som man nok ikke skal stole på længere – det er dog heller ikke nødvendig!

Elven følges på nordsiden ned gennem Midtmaradalen, hvor der flere steder er grov ur. Længere nede i dalen skal der findes et sted at vade elven.

På sydsiden er det tydelig sti bratt op fjellsiden til et skard som heddet Snørestødet, derefter nedover gennem en vakker lille dal til Stølsmaradalen, hvor der er ubetjent hytte.

Næste dag kan turen lægges ned over den bratte Brendeteigen til Vetti, hvor der også kan overnattes.

God tur, Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurrungane er flott!

Hva med en tur på Fannaråken? Å sove på over 2000 meters høyde er jo en opplevelse. Veldig hyggelig hytte er det og! Dit kommer dere lett fra Turtagrø, Skogadalsbøen eller med en guidet bretur fra Sognefjellshytta/Krossbu.

Når det gjelder Skagastølsbreen; jeg har krysset den en rekke ganger uten stegjern eller søks, så mest sannsynlig er det ikke nødvendig. (Nå er det imidlertid fallt lite snø i dise fjellområdene i år, så det er mulig at situasjonen vil være annerledes i år). Hvis dere tar kontakt med guidene på Turtagrø (hvis dere skal innom der) vil de kunne gi dere nøyaktig informasjon om forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.