Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynner å krible i beina etter en fottur i høyfjellet, gjerne toppbestigninger og da primært over 2k. Ser av web kameraet på Turtagrø at det er i tidligste laget på de traktene men hva med øst Jotunheimen, Rondane eller Dovrefjell?

Jeg ser av en del turrapporter at du må ganske høyt for å få skiføre.

Er det topper som er gunstige allerede nå? Har grusomt lyst på en tur til helga dersom fin-været holder :wink:

Annonse
Skrevet

Sjanseløst rett og slett. Rondane og Dovrefjell er fremdeles kritkvite av snø. Skal du ut der, er det ski som fremdeles gjelder...... Kan ikke tenke meg at det er noe mere aktuelt ved f.eks. Valdresflya.

Legger ved et fersk bilde av Snøhetta foresten. Som du ser er det skiføre fremdeles.

post-126-133474420965_thumb.jpg

Skrevet

Er nok litt vél tidlig ja for fotturer, så sant du ikke forbereder deg på lange strekker med vandring i snø av usikker konsistens. Da må du isåfall satse på kalde netter og starte grytidlig, kanskje gå om natta... :roll: Den snøen som lå på toppene nå sist helg var tørr nysnø, og altså ikke så mye bærekraft. Under 1600 meter var det pansersnø som var fin å gå på om morgenen.

Ja, du må høyt for å få skiføre nå i øst-Jotunheimen. Ser du på Kvitingskjølen til høyre på dette bildet som jeg la ut i en annen tråd:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3106

så kan du gå langt oppover på vestsiden før du møter det hvite teppet. Men da er det også hvitt! Nå er jo det en uke siden, men noen trope har det jo ikke vært i mellomtiden. Kvitingskjølen fra vest er kanskje det beste tipset hvis det kribler altfor mye... :wink:

Et annet bilde jeg tok viser området Nautgardstind og Stornubben:

post-42-133474421001_thumb.jpg

Skrevet

Takk til kryk og Nils. Bildene taler jo for seg. :( Snømengden ser ganske normal ut for årstiden. Det blir nok ingen topptur før i siste halvdel av juni nei.

Husker for noen år siden, det må ha vært sent på nittitallet. Da ble Høgronden besteget fra Straumbu, 10 mai, til fots :D Det er ihvertfall min rekord :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.