Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest flere steder om at det skal være mulig å ta seg opp til Skardstind via de markerte hyllene som går på skrå fra Storjuvbreen og opp til Nordryggen. For meg ser det noe "heftig" ut. Er usikker på hvilke av de to hyllene som er "veien".

Kanskje noen på forumet har erfaring?

Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring fra ruta, bortsett fra at jeg har stått på breen der og kikket på veggen.

Derimot har jeg "Klatrefører for Jotunheimen", og den kommer ofte til nytte. Stoler ikke helt på beskrivelsene der, men de grove trekkene pleier å stemme (ikke sant, Morten..? :wink:).

Dette gjelder rute 168, Østvegghylla. Jeg siterer:

"... Ruta følger den øverste av av to hyller som skjærer diagonalt mot høyre gjennom østveggen til nordøsteggen (1). Herfra tre taulengder som slutten av Nordveggen (4). Det er noe løst og mosegrodd på hyllene. Hyllene heller slik utover at selv om passasjen opp disse er lett, er det utsatt klatring særlig med snø på hyllene (har resultert i en alvorlig ulykke i senere år). Det kreves vanlig sikringsutstyr..."

Det henvises til Nordveggen (rute 170). Denne har gradering 3 og 4 på de tre øvre taulengdene.

Skardstinden er ett av mine største favorittfjell i Jotunheimen, og jeg skal helt sikkert tilbake dit flere ganger hvis helsa holder. Må bare blir "ferdig" med en drøss andre topper først :?

Hvis du vil prøve deg på denne ruta, så får jeg bare ønske god tur og lykke til :lol:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.