Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hentet ny kajakk på Platou i dag, og klarte ikke vente mange timene før jeg måtte teste den på vannet :? Ville ikke søle den til med saltvann på første tur, så det ble en runde innover Haugsdalen sør for Bergen. Her er det ferskvann, og det flate vassdraget strekker seg flere kilometer innover dalen.

Kajakken var rigget på få minutter. Sikkerheten var også ivaretatt, med åreflottør, lensepumpe og tørre klær i vanntett innpakning. Litt overkill kanskje, siden jeg ikke kom til å padle mer enn 50 meter fra land noe sted. Samtidig var vannet bare 50-100cm dypt på store deler av vassdraget. Men for mye sikkerhetsutstyr er vel en god uvane i padlesammenheng :wink:

Avgang fra bensinstasjonen på Søfteland, med fint tempo innover den smaleste delen av vassdraget. Her møtte jeg 3 kanoer med indianere (les: voksne mennesker med én eller flere fjær på hodet). Vi hilste høflig på hverandre i forbifarten, og det virket som om det å leke indianer var det mest naturlige i hele verden. Jeg fortsatte innover dalen, med mål om å padle til endes. Den nye kajakken var meget komfortabel, og det var knapt antydning til sovende føtter. Angret absolutt ikke på kjøpet, selv om denne var nesten dobbelt så dyr som den forrige. Ikke et vondt ord om Hasle Expedition, men den passet ikke til meg. Nå går det i Current Designs Storm, og den gled fint innover på stille vann. Inn mot land var det siv, og plutselig braket det løs inni der... En hel flokk gakk-gakk'er flakset av gårde like bortenfor meg. Artig å se hvor nær man får komme med kajakk :) Fulgte land hele veien innover. Ett sted rundet jeg litt for nær en liten odde, og plutselig sa det "BONG" i bauen. Jeg hadde kjørt rett på en mørk stein uten å legge merket til den, på¨tross av at den stakk 10cm opp fra vannet... Sløvt! Heldigvis var den rund og fin, så kajakken gled fint av igjen. Etter en times tid var jeg fremme, og det flate vannet gikk over i stri elv. Etter litt leking i strømmen var det tid for retur.

Returen gikk lekende lett. Det var litt motvind innover, men nå var vannet helt speilblankt. Fulgte den andre bredden hjemover, og fikk litt hjelp av noen lette vindpust innimellom. Deilig å cruise på stille vann, mellom fugler og siv. På de grunneste partiene var bunnen full av planter som minnet litt om sjøstjerner. Antok at det var vannliljer, og at de ikke hadde vokst opp til overflaten enda. Jeg fortsatte forbi startpunktet og ned til der elva begynner å falle mot Os. Dermed hadde jeg padlet hele den flate delen av vassdraget, og var godt fornøyd med innsatsen. Og sliten i mage og armer...

Haugsdalen kan absolutt anbefales for alle som ikke har padlet den :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.