GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en ME Helium 600 som jeg er svÊrt fornÞyd med. Bruker den stort sett hele Äret og klarer meg bra med det. Det har imdlertid hendt at den blir litt for vÄt og jeg har til gode Ä prÞve den i virkelig kulde som -10 og kaldere. Tenkte derfor jeg skulle gÄ til anskaffelse av en ytterpose jeg kunne forsterke med pÄ virkelig kalde og lengre turer. Noen som har noen forslag til modeller som kan passe utenpÄ? De mÄ vÊre vide og lange nok (StandardmÄlene til ME Helium 600 er Bredde: 75cm pÄ skuldrene og 50 ved bena, Lengde: 190cm. Begge mÄl som er oppgitt gjelder pÄ innsidenav posen.

Lurer ogsÄ litt pÄ om det er dun eller syntet som er best til slikt bruk. FÞr var jo syntet anbefalt, men mange her pÄ forumet sier nÄ at det kanskje ikke er sÄ nÞdvendig.

Har sett litt pÄ disse:

http://www.hektapatur.no/sove-ute/warmpeace-viking-300  - I Long/Wide, men blir da bÄde mye dyrere, tyngre og stÞrre

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mammut-hardangervidda-summer-dark-cruise-195-l.html  - God pris, atpÄtil Ä salg nÄ, men da muligens litt knapp i bredden og dermed trang kombo?

Noen som har noen tanker? Andre anbefalte modeller? Virker som det er mange der ute som kjĂžrer to-pose system. Hva har dere?

Mvh. Didrik

Annonse
Gjest Turlyst
Skrevet (endret)

Jeg har 2017 Helium 600 selv, men sÄ ny at den enda ikke er brukt. Den skal tÄle noe kondens, men lettvektsposer med tynt ytterstoff har begrenset motstand mot fukt.

Ligger du i telt eller under Äpen himmel? VÄt der den er i kontakt med teltduken eller generelt vÄt av kondens fra/i teltet?

Det er en tynn fiberpose som er Ä anbefale utenpÄ. Ved lengre turer vil/kan det naturlig nok samle seg fukt i posen, som gradvis vil redusere isolasjonsevnen dersom man ikke fÄr tÞrket posen. Et to pose system er det flere her pÄ forumet som anbefaler, bl.a. @Tessatrollhar skrevet noe om det her i sitt innlegg under 

Endret av Turlyst
Skrevet

Eg har ein helsport Lom utanpÄ, eit litt tilfeldig val dÄ eg fann den sÊrs billig. Syns eg sÄg ein slik pÄ finn om dagen.

Eg er 167 og kvinne, brukar std storleik dunpose inni (185 lang) . 

Gjest Turlyst
Skrevet

Jeg vet at Mountain Hardwear er litt romslige, sÄ en slik kan ogsÄ passe. Jeg ble faktisk litt gira pÄ Ä prÞve dette selv til vinteren. Har en rabattkode pÄ 30%. Jeg mÄ kunne bruke fiberposen jeg ev. kjÞper som sommerpose pÄ de varmeste dagene, slik at jeg jeg fÄr mer valuta for pengene.

Et par mulige modeller her (alle ligger rundt kiloen i vekt)

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hotbed-ember-sleeping-bag-reg-underbrush.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hotbed-spark-sleeping-bag-reg-rocket.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-spark-sleeping-bag-long-flame.html

Jeg har min Helium i XL sÄ jeg velger da 200 cm versjonen (Spark/Hotbed Spark/Hotbed Ember) som ytterpose. Hva mener du om XL eller Regular @Tessatroll? 

Skrevet
55 minutter siden, Terka skrev:

Funker dunpose i dunpose da? 1f914.png  (F.eks. ME Helium 400 i Warmpeace 600...)

Det har jeg tenkt Ä teste i helga pÄ Hardangervidda ;-)

Er lei av Ä svette i Mammut Tyin 5-season sÄ i helga skal jeg prÞve med med HaglÞfs Leo -10 og en Mammut Sphere spring i backup utenpÄ om det skulle bli grÞssent ;-)

• Liker 1
Gjest Turlyst
Skrevet
8 minutter siden, whistler skrev:

Er lei av Ä svette i Mammut Tyin 5-season sÄ i helga skal jeg prÞve med med HaglÞfs Leo -10 og en Mammut Sphere spring i backup utenpÄ om det skulle bli grÞssent ;-)

Synes du Mammut Tyin 5-Season er klam, eller bare for varm?

Skrevet
Akkurat nÄ, JanRH skrev:

Synes du Mammut Tyin 5-Season er klam, eller bare for varm?

Den er svÊrt behagelig Ä ligge i og veldig fin nÄr det er kaldere enn -10, men av en eller annen grunn har jeg hatt "mildvÊr" pÄ alle vinterturene i Är. Selv i Januar. NÄ skriver vi snart Mai og det ser ut til Ä bli den kaldeste turen hittil i vinter. Allikevel blir det nok ikke under -10, sÄ denne gangen gÄr jeg for et annet opplegg ;-)

Skrevet
14 minutes ago, whistler said:

Skal i Jotunheimen til helga. Tenkte Ä prÞve ut Warmpeace 600 som har t.lim -9. og evt ta med Helium 400 som backup, eller bare kjÞre dunjakke og dobble strÞmper som backup..

• Liker 1
Gjest Turlyst
Skrevet
6 minutter siden, whistler skrev:

Den er svÊrt behagelig Ä ligge i og veldig fin nÄr det er kaldere enn -10, men av en eller annen grunn har jeg hatt "mildvÊr" pÄ alle vinterturene i Är. Selv i Januar. NÄ skriver vi snart Mai og det ser ut til Ä bli den kaldeste turen hittil i vinter. Allikevel blir det nok ikke under -10, sÄ denne gangen gÄr jeg for et annet opplegg

Nesten kaldere i april enn i januar da :)

Har man en sÄ god og varm sovepose som Mammut Tyin 5-season, er det jo gÞy Ä prÞve den ned mot -20 eller kaldere.

Skrevet
8 minutter siden, JanRH skrev:

Nesten kaldere i april enn i januar da :)

Har man en sÄ god og varm sovepose som Mammut Tyin 5-season, er det jo gÞy Ä prÞve den ned mot -20 eller kaldere.

Ja, Tyin er konge nÄr det er kaldt. Har ligget komfortabelt i den i ned mot -25, men nÄr det blir "mildere" blir den rett og slett for varm. Bedre Ä vÊre for varm enn Ä fryse, men det er ikke behagelig Ä vÊre for varm heller ;-)

Gjest Turlyst
Skrevet
39 minutter siden, Terka skrev:

Skal i Jotunheimen til helga. Tenkte Ä prÞve ut Warmpeace 600 som har t.lim -9. og evt ta med Helium 400 som backup, eller bare kjÞre dunjakke og dobble strÞmper som backup..

NÞkkelen til at det skal fungere sÄ optimalt som mulig er at den ene posen er en del stÞrre enn den andre, slik at duna i begge posene for blÄst seg opp maksimalt. Da har du brÄtt en 1000 grams dunpose. Dersom det er litt dÄrlig med plass slik at duna ikke fÄr blÄst seg maksimalt opp, vil jeg tro at det fortsatt er bedre enn dunjakke og dobble strÞmper. Har ikke prÞvd sÄ jeg er pÄ tynn is her. 

Jeg har selv prÞvd dunjakke, varmebukse og dunsokker i en sovepose som holdt -11(ikke EN-standard), hvor det var -19 og vind. Det var pÄ Jonsknuten (lÄ nede i skogen). Med tykk balaklava i tillegg sov jeg hele natten igjennom. FÞr jeg tok pÄ meg dette var jeg bra kald. Teltet var ikke sÊrlig utsatt for vinden - kun litt blafring og susing i trÊrne.

Skrevet
2 timer siden, JanRH skrev:

Jeg vet at Mountain Hardwear er litt romslige, sÄ en slik kan ogsÄ passe. Jeg ble faktisk litt gira pÄ Ä prÞve dette selv til vinteren. Har en rabattkode pÄ 30%. Jeg mÄ kunne bruke fiberposen jeg ev. kjÞper som sommerpose pÄ de varmeste dagene, slik at jeg jeg fÄr mer valuta for pengene.

Et par mulige modeller her (alle ligger rundt kiloen i vekt)

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hotbed-ember-sleeping-bag-reg-underbrush.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hotbed-spark-sleeping-bag-reg-rocket.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-spark-sleeping-bag-long-flame.html

Jeg har min Helium i XL sÄ jeg velger da 200 cm versjonen (Spark/Hotbed Spark/Hotbed Ember) som ytterpose. Hva mener du om XL eller Regular @Tessatroll? 

Til deg? 

Gjest Turlyst
Skrevet
3 minutter siden, Tessatroll skrev:

Til deg? 

Jaâ˜ș

Gjest Turlyst
Skrevet
14 minutter siden, Tessatroll skrev:

Til deg? 

Og til trÄdstarter. Vi har samme posene. Mulig trÄdstarter her regular stÞrrelse!

Skrevet
13 minutter siden, JanRH skrev:

Jaâ˜ș

Det kjem an pÄ korleis dunposen du skal ha inni er til deg. Dersom den er romsleg kan det hende du sett pris pÄ at den vert pakka tettare inn til kroppen og saman i fotenden ved bruk av Regular yst. Dersom den er passe/litt smal eller du nesten tek i fotenden, kan det bli sÄ mykje press at du gÄr glipp av eit ekstra lag stillestÄende luft, og burde ha XL. 

Gjest Turlyst
Skrevet
1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Eg har 195 syntetpose utanpÄ min 185 dunis 

Jeg har 200 dunpose, har 12-14 cm Ä gÄ pÄ i lengden. Valgt etter anbefaling fra importÞren og Fjellsport. Posen er slank og slutter godt inntil. 185 posen ble knapp.

Skrevet
57 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg har 200 dunpose, har 12-14 cm Ä gÄ pÄ i lengden. Valgt etter anbefaling fra importÞren og Fjellsport. Posen er slank og slutter godt inntil. 185 posen ble knapp.

DÄ er det naturleg Ä tenke XL utanpÄ ogsÄ kanskje? 

Gjest Turlyst
Skrevet
9 minutter siden, Tessatroll skrev:

DÄ er det naturleg Ä tenke XL utanpÄ ogsÄ kanskje? 

Det er det jeg tenker. Greit Ă„ sjekke ut med deg som har erfaring med to-pose systemâ˜ș

Skrevet
11 timer siden, Terka skrev:

Topptur i helgen? HÞrtes ut som en god plan! 

Skrevet

Takk for innspill!

Jeg har reg ja og har tenkt at den utenpÄ mÄ vÊre hakket stÞrre. Skal sjekke ut de MH som du fant pÄ fjellsport @JanRH. Noen som har tanker/erfaringer om/med de modellene jeg linket til?

Mvh Didrik

Skrevet
2 hours ago, Anund Wigen said:

Topptur i helgen? HÞrtes ut som en god plan! 

Jepp! Telter i nĂŠrheten av Leirvassbu fra i kveld tom mandag. Holder vĂŠrmeldingen sĂ„ blir dette helmaks! 😁

• Liker 3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.