Gå til innhold
  • Bli medlem

Hammarsettindane 27.05.06 (Sunnmøre..)

KarlE

Anbefalte innlegg

Iløpet av våren har det blitt tid til noen skiturer samt en grottetur, men fotturer har vært fraværende dersom en ser bort fra de bynære fjell. Helt til lørdag 27 mai, da vi tok en kjapp avgjørelse via MSN at vi skulle ta en tur til nordtoppen av Hammarsettindane via Gimsdalstinden.

På avstand såg det ut som det var snøfritt bortsett fra i noen renner, noe som også skulle stemme. De få snøflekkene som var der, kunne lett omgåes om en ønsket. Sol og varmt var det, og selvsagt tenkte vi ikke på solkrem... :wink:

Bildeserie HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner å bli noen år siden sist jeg gikk denne turen nå, men stusset på et par av bildene. Ser ut til at dere gikk lenger enn vanlig langs nordryggen før dere traverserte inn i vestsida?? Forøvrig ei rute som ser hårreisende ut på avstand :roll:

Jeg er litt opptatt av navn.... :) ....i følge kjentfolk i Sykkylven heter denne toppen Hammarsettinden (selv om den er den nordligste), og taggene litt lenger sør heter Hammarsettindane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli noen år siden sist jeg gikk denne turen nå, men stusset på et par av bildene. Ser ut til at dere gikk lenger enn vanlig langs nordryggen før dere traverserte inn i vestsida??

Der var spor etter ferdsel der vi gikk, så i såfall er vi ikke de eneste som har gått der.. Men der var en sti som gikk langsetter som vi brøt av for å holde ryggen, men vi traff trakket/"sti" med en gang vi kom opp den knausen

Jeg er litt opptatt av navn.... :) ....i følge kjentfolk i Sykkylven heter denne toppen Hammarsettinden (selv om den er den nordligste), og taggene litt lenger sør heter Hammarsettindane.

Om en skal rette seg etter google, så gir søk på Hammarsettinden bare 2 treff, det ene på deg.. :roll: Har ikke noen formening her, jeg har bare hørt brukt Hammarsettindane, men du har sikkert rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått samme rute hver gang jeg har vært der, har tatt av "relativt tidlig" inn i vestsida, klyvd et par tre tverrgående hammere (2-3m høye), passerer først ei gryteformet renne og kommer til slutt inn i renna som var snø i. Den gryteformede renna har jeg også prøvd, men fra den er det ikke forsvarlig å fortsette sør til toppen uten taubruk. Jeg er ikke helt sikker på at rutevalget i første del er det samme....

Navn, Fjellhugboka bruker kun Hammarsettinden, jeg har også snakket med Øyvind Fet om dette for ei tid tilbake. Grunnen er at det er dette som er Hammarsettinden. Noe annet er at boka kun er beregnet på fotturer... Jeg hadde også mail-kontakt med Helge Standal i 2004 ang dette spørsmålet, og fikk er særdeles god utredning over hva de selv hadde tenkt angående navn på disse tindene når de laget fottur-boka. Han kommenterte bl.a at de selv var upresise og kan ha "skapt forvirring", så de har gjort litt endring i 3.utgave vs utgave 1 og 2. Men de bruker "nordtoppen" fortsatt tror jeg om Hammarsettinden. Det kan selvfølgelig også tenkes at navnet Hammarsettinden har oppstått om denne toppen som følge av at det kun er den som er tilgjengelig uten tau... Kristoffer Randers mente f.eks at både Urfjellet og Gimsdalstinden var en del av Hammarsettindane... men det er det vel neppe noen i dag som er enig i.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er opptatt av korrekte høyder

Apropos høgder.. Jeg brukte fottur boken sin høgde angivelse (1120 moh) som høgde på Hammarsettinden.

Er der grunn til å anta noen annen høgde her?

Du sjekket vel litt rundt dette tidligere Svein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1120-kote på kartet, 1120 oppgitt i Fjellhugboka, 1120 også brukt i fotturboka. Men om kotene er riktige, det er en annen sak. Nå har jeg ikke noe kart foran meg, men mener å huske at der er 1180-kote litt lenger sør. Jeg syns det er stor forskjell når man er der å ser høydene... Det er nøyaktig høyde på Gimsdalstinden, så det bør gå greit å få målt toppen med gps/høydemåler med Gimsdalstinden som "kontrollmålingspunkt".

Og jeg er opptatt av korrekte høyder. Vi er selvpinere begge to...

Hehe... selvpining er sunt :):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.