Langbein Rise Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Fjellsportgruppa til Storebrand hadde kalt inn til vårskitur med Store Ringstind og Storebjørn som klare favorittmål. Gass- og biffminister Sveinung stilte med hytte på Hurrbak til disposisjon mot han fikk lov til å slite seg til topps sammen med oss. 25.05 - Kristi Himmelfartsdag: Steindalsnosi Snøbyger og tåkedotter stopper ikke ivrige vandrere. Vi var 7 personer med forskjellige ambisjoner, men alle skulle til topps. 3 på randonee, 1 på telemark og 3 på fjellski. Parkerte ved Galgeberget og gikk opp ryggen derifra. Det var dårlig med utsikten, men vi som hadde kjøreski hadde moro i nedfarten allikevel. Været letnet etterhvert. Vi testet bakken som var så skummel på TV. Det gikk fint, selv om det var bratt og noen bar skia ned. Vi delte oss så vi som ville renne siktet ned mot Gjuvvatnet mens de andre siktet på bilene. 26.05 - Fredag: Storebjørn Nå var vi blitt 10 og parkerte bilene ved Krossbu. Været var atskillig bedre med høye skyer. Ustoppelige dro vi oss over Leirbreen, gjennom Bjørneskaret og lunsjet på Bjørnebreen med utsikt til Storebjørn. Det var atskillige andre som også skulle på toppen denne dagen, så det var ganske folksomt på selve toppen. Deretter bar det til Veslebjørn hvor vi fikk være alene og videre opp på Saksa. Renna opp på Saksa var bratt og spektakulær. Her hadde halvparten fått nok og dro ned for å klagjøre middag, mens de resterende dro videre til Sauen og Kniven. Ned fra Sauen mot Kniven gikk det lett ned en fin snørenne og vi måtte klyve en liten passasje på 2 m opp mot Kniven. Passasjen var det bare å hoppe ned etterpå. Så var det å suse ned til Krossbu. 27.05 - Lørdag: Store Ringstind Været var i virkelig godlune og nå var vi blitt 12. Vi fikk en fin tur inn Ringsdalen, selv om vi måtte bære skiene ca 3 km. Stegjernminister Sveinung la igjen ski og truger denne dagen og hadde Midtre Ringstind som mål, vi andre siktet på Store Ringstind. Det ble spilt mye svette opp i botnen innerst i dalen. I bratta hadde vi ett lite uhell hvor en av oss gled ut ca 50 m uten at det var spesielt dramatisk. Over ca 1500 moh var det nysnø og flott føre. Det var noen sprekker på breen på vei opp til Store Ringstind som ikke var synlige når jeg var her for to uker siden, selv om det var mye mer snø nå. Før vi fikk stoppet og spist lunsj var vi oppe på toppen av Store Ringstind. Det var litt surt på toppen, så lunsjen ble inntatt nede på breen. Vi så på Sveinung ség opp mot Midtre Ringstind. Jeg og Jørn hadde mer futt i beina og ville også opp på Midtre. ”Kjempefint” mente Jørn. Det var mye lettere å komme opp pga mer snø enn for to uker siden. Nedkjøringen var artig og selv Pudder-Arne var fornøyd med dagen. Jeg testet å kjøre ned i renna innerst i Ringsdalen. Det var litt i overkant av mine ferdigheter, men jeg klarte å holde meg på beina. 28.05 - Søndag: Bakre Skagsnebb Været var enda bedre enn forrige dagen, men mange hadde fått nok og dro hjemover. Fire av oss var mer entusiastiske og dro til Krossbu for å prøve fler topper. Vi siktet på Veslbreatinden med solkrem i øya og svette på ryggen. Deretter ned på Hurrbreatinden hvor vi hadde litt rådslaging. Jørn mente det var ”kjempefint” å gå på Veslefjelltinden og dermed komme seg litt raskere hjem – så han gjorde det. Vi tre resterende tok oss opp på vestryggen av Bakre Skagsnebb. Her ble det en god lunsj i solsteiken. Traversjerte så ryggen og omgikk ett bratt punkt i sørflanken. Deretter lett til topps. Her var det så varmt at vi måtte kaste av oss mye tøy. Nedturen ble en stor opptur med solmyk skare og finpussing av skiteknikk. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.