Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
2 minutter siden, zimwalker skrev:

Mønetråd? Mønesnøre?

Eller mønesnor?
Har brukt det sammen med presenning i mange år men nødvendigheten for å ha ett ord på den har vært unødvendig.
Se hva forum får en til å måtte tenke på ! 😂😂

Skrevet
1 time siden, ost skrev:

Ridgeline?

Har jeg aldri brukt. Er det noen fordel med dette kontra å feste direkte med bardun i hempene til respektive trær?

Tja. Si det. Var vel etter en tur i skogen der jeg aldri fikk tarpen skikkelig opp (selv om det nok kan skyldes brukeren!). Med "mønesnor" (fint forslag i tråden her 😉) synes jeg det meste gir seg selv. Feste mellom to trær, et tre og en busk el lignende. Lett å få strammet alt skikkelig, fint å kunne bestemme høyden, flytte tarpen langs snoren om en ikke traff skikkelig med en gang....

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, tubbs skrev:

Eller mønesnor?
Har brukt det sammen med presenning i mange år men nødvendigheten for å ha ett ord på den har vært unødvendig.
Se hva forum får en til å måtte tenke på ! 1f602.png1f602.png

Se der ja. Stemmer for den. Mønesnor. Klinger bra!

• Liker 1
Skrevet

Selv kaller jeg det møneline. Møneline er kjekt å ha også for å få brattere/rettere "tak", slik at regnet lettere renner av uten å samle seg i "søkk" i duken. :)

• Liker 1
Skrevet

Se det, da lærte jeg noe i dag og. Mønesnor altså. Bruker dere noe for å feste tarpen i mønesnora der kanten av tarpen berører snora, slik at tarpen holdes strammest mulig, eller er det nok med barduner fra hjørnene til bakken? 

På bildet til @esphojo ser jeg at hempen midt på tarpen brukes som opphengspunkt. Tanker om det å henge tarpen i hempene kontra å la tarpen hvile rett på snora? Noe å si for kondens?

Skrevet

Kikka litt på han her. Endel nyttige triks for oppsett:

Han har også et oppsett han keller "nederlansk låve" - kunne sikkert kalt det norsk låve også :) :

Å her et tips til en line med løkker til diverse bruk, "utility line" :

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, ost skrev:

Se det, da lærte jeg noe i dag og. Mønesnor altså. Bruker dere noe for å feste tarpen i mønesnora der kanten av tarpen berører snora, slik at tarpen holdes strammest mulig, eller er det nok med barduner fra hjørnene til bakken? 

På bildet til @esphojo ser jeg at hempen midt på tarpen brukes som opphengspunkt. Tanker om det å henge tarpen i hempene kontra å la tarpen hvile rett på snora? Noe å si for kondens?

Jeg har aldri forsøkt å henge tarpen over, men kun hatt den hengende under. På snoren har jeg festet 3xkarabin i noen knuter som strammer seg ved belastning (er bare en løkke tvinnet x ganger rundt snoren / "gjennom løkken igjen" - er nok i videoene her i tråden vil jeg tro 😊). En i midten og en på hver side (kunne nok klart meg med de på sidene, men den i midten hjelper nå litt på den og). Strammer tarpen fint med å trekke ut de på sidene (så holder den seg der).

Tror det skal være en del "tettere" oppsett for at kondens skal bli et problem her (har aldri overnattet i / under tarp, så litt på tynn is. Men teoretisk så 😉)

Skrevet

@Humbug har et blogginnlegg (som alltid krydret med humoristiske vittigheter :)) om hvordan hans gjennomgående mønesnor er utformet og benyttes: http://www.hengut.no/2017/02/18/gjennomgaende-monesnor-til-tarp/

Selv gjør jeg det enkelt, jeg bruker vanligvis ingen mønesnor. Men har jeg med den ordentlige tarpen min (den lille TarpPonchoen er alltid med), har jeg også med 10-15m ektra line i tilfelle jeg skulle trenge noen litt mer krevende løsninger.

9 timer siden, esphojo skrev:

er bare en løkke tvinnet x ganger rundt snoren / "gjennom løkken igjen

https://no.wikipedia.org/wiki/Førerløkke ?

• Liker 1
Skrevet

@esphojo takk for oppklaring. 

Jeg har alltid hemper (som ikke er langs kanten av tarpen) vendt innover/nedover da jeg liker å ha opphengspunkter tilgjengelig. Er jeg på tur alene sommerstid bruker jeg gjerne enBivy .Denne har myggnetting over ansiktet som løftes med en snor som jeg må feste over meg et sted .

Skrevet (endret)
35 minutter siden, a_aa skrev:

@Humbug har et blogginnlegg (som alltid krydret med humoristiske vittigheter :)) om hvordan hans gjennomgående mønesnor er utformet og benyttes: http://www.hengut.no/2017/02/18/gjennomgaende-monesnor-til-tarp/

Selv gjør jeg det enkelt, jeg bruker vanligvis ingen mønesnor. Men har jeg med den ordentlige tarpen min (den lille TarpPonchoen er alltid med), har jeg også med 10-15m ektra line i tilfelle jeg skulle trenge noen litt mer krevende løsninger.

https://no.wikipedia.org/wiki/Førerløkke ?

Benytter denne:

http://www.netknots.com/rope_knots/prusik-knot

(som sikkert også har et norsk navn!)

Karabin i løkken når ferdig. Så henger den klar.

Endret av esphojo
Tilleggsopplysning
Skrevet

Hva slags "snor/line" bruker dere, og hvor kjøper dere den? Hilsen tarpnoob *Føler seg litt som den plagsomme lillesøsteren som henger rundt de store gutta og suger til seg alt det kule de snakker om*

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Snutemor skrev:

Hva slags "snor/line" bruker dere, og hvor kjøper dere den?

Bruker Biltemas paracord på min 3X3 tarp og blir det på DD tarpen også 🙂
Strammerne er "så där" så bestilte 2 pk. bardunstrammere fra DD i samme slengen som tarpen.

Ps. brenn endene etter at den er kuttet i ønskede lengder

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Telt/Teltbardun-2000034190/

Endret av tubbs
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, kvitknekt said:

Jeg har festet strikk i bardunene mine, så da synes jeg at det ikke er nødvendig med mønesnor for å få det stramt :)

Hva slags strikk bruker dere? 

Skal snart skaffe overseil selv

Skrevet (endret)

Mønesnor på oversiden funger kjempebra, og som nevnt unngår man slitasje av duken. Her har jeg brukt en lastestrikk med kroker i hver enda av tarpen, festet i maljene under mønesnora. Da holder tarpen seg alltid stram. :)
002b.jpg.6bb69527dd79064d621d841fe5243f6a.jpg

Endret av Hege P.
  • Liker 5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.