Gittiamo Skrevet 23. mai 2017 Skrevet 23. mai 2017 42 minutter siden, Miamaria skrev: Nei, når det gjelder syklister så er det de få som hjelper til og slipper forbi jeg husker, for de er så få. Haha jeg prøvde bare å være litt optimist Jeg har kjørt daglig i Maridalen og også bodd der. Og ergo sett mye stygg sykling og rulleski. Og fått heftig hjerteklapp mer enn en gang. Men jeg synes ting har bedret seg. Men det er så absolutt rom for forbedring. Siter
tubbs Skrevet 23. mai 2017 Skrevet 23. mai 2017 (endret) Jeg må innrømme at jeg har kjørt fra Maridalen og hjem og da i etterkant etter å ha passert horder fra sykkelklubben Rye tenkt : "Jeg lot de leve" ! Endret 23. mai 2017 av tubbs Siter
Gjest Turlyst Skrevet 23. mai 2017 Skrevet 23. mai 2017 Får begynne med virtuell sykling - helt ufarlig. Vil trolig savne muligheten for knyttnever, banning og spylevæskedusj😆 Siter
elgen Skrevet 23. mai 2017 Skrevet 23. mai 2017 2 timer siden, JanRH skrev: Får begynne med virtuell sykling - helt ufarlig. Vil trolig savne muligheten for knyttnever, banning og spylevæskedusj Ja, men virtuell sykling finnes jo! Du kan kjøpe ulike programmer til å sette på en skjerm foran trenings/ergometersykling med kjente etapper fra Tour de France mm! Noen kan visst til og med regulere belastningen på ergometeren. Jeg vet ikke om Mont Ventoux gir mindre banning og en kalldusj med spylerveske vil du sikkert savne!😀 Elgen Siter
Gjest Turlyst Skrevet 24. mai 2017 Skrevet 24. mai 2017 (endret) Nok en opplevelse som gir syklister dårlig omdømme. Hvordan kan man sykle kjedekjøring på E39 i mange kilometer med kø bak, uten å slippe frem bilene når mulighetene til det var mange? Jeg er sjeleglad for at trailersjåføren hadde webkamera!!! Team Sørlandsbadet høres ut for meg som tursyklister i klassen +30 år. Når du kan ligge mange kilometer med kø bak deg, uten å legge deg inn, ja da driter du i køen bak deg! http://www.aftenposten.no/norge/-Vi-legger-oss-helt-flate-621829b.html http://www.tv2.no/nyheter/9148349/ Det er unntakene som kommer frem, på begge sider, men jeg frykter at det er ganske store mørke tall som ikke blir fanget på film/media. Syklister blir ikke mindre "fritt vilt" etter nyhetsoppslag som dette. Jeg er for kontroll og reaksjon av begge grupper. Lukas ut farlige sjåfører og bøtelegg syklister som bryter Vegtrafikkloven. Endret 25. mai 2017 av Turlyst Siter
+ost Skrevet 24. mai 2017 Skrevet 24. mai 2017 På 23.5.2017 den 16.24, Knappetelt skrev: Det er slik at dagens regelverk ikke er tilpasset trafikkbildet. Det burde vært forbudt å sykle på veien der det er fortau og sykkelstier, så får heller syklistene bytte til dekk som tåler litt grus Hørt om aktsomhet? Enhver som ferdes i trafikken skal være aktsom overfor annen trafikk. Syklister og bilister om hverandre. Aktsomhetskravet er en del av trafikkreglene, så dagens regelverk er absolutt tilpasset trafikkbildet. Det mange ikke har fått med seg er at gang- og sykkelveier dimensjoneres for gående og syklende opp til ca 20 km/t. En aktsom treningssyklist vet derfor at det å sykle på gangveien potensielt medfører større fare for medtrafikantene enn hva sykling i veien medfører. Dette skjønner også en aktsom bilist. Jeg tror ofte at de verste syklistene også er de verste bilistene. De som oppfører seg som om de eier veien når de sykler, gjør det gjerne når de kjører bil også. 1 Siter
+Memento mori Skrevet 25. mai 2017 Pålogget Skrevet 25. mai 2017 3 timer siden, ost skrev: Jeg tror ofte at de verste syklistene også er de verste bilistene. De som oppfører seg som om de eier veien når de sykler, gjør det gjerne når de kjører bil også. Tror nok dette stemmer, på mc lærer du deg fort å følge med på Audi'er og BMW'er. De kjører mere aktivt og uforutsett enn andre. I mitt område oppfatter jeg at de som lager mest irritasjon er treningssyklister, på kveld og helger dukker de opp, med lave tider og lite overblikk. De som bruker sykkel som transportmiddel er mye flinkere, og glir bedre inn. I det som mange oppfatter som et "øde" område med lite trafikk og langtur står på programmet, utsetter mange seg for mere fare enn de er klar over, her er farten ofte høy og et uhell/sammenstøt vil ha store konsekvenser. Syklisten kan ha retten på sin side men får de varige skadene. Siter
Gjest Turlyst Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 På 23.5.2017 den 16.24, Knappetelt skrev: Det er slik at dagens regelverk ikke er tilpasset trafikkbildet. Det burde vært forbudt å sykle på veien der det er fortau og sykkelstier, så får heller syklistene bytte til dekk som tåler litt grus og småstein. Dette svaret er rett og slett for dumt. Man må være fiende av syklister for å komme med en slik uttalelse. Her er hva Trygg Trafikk skriver om sykling på fortau: Sitat Sykling på fortauet Loven: Fortau (og gågate eller gatetun) er først og fremst for de gående. Det er tillatt å sykle på fortauet når det er få fotgjengere der, og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående (§18 3.). Passering av gående må skje med god avstand og i tilnærmet gangfart. Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet. Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veien har du alltid vikeplikt for andre trafikanter. Våre råd: Vær spesielt oppmerksom når du passerer inn- og utkjørsler til eiendommer, eller kjøreporter inn til bygårder. Som syklist kan du komme brått på bilister her. Du bør ikke bruke ringeklokka for å be de gående slippe deg frem på fortau, i og med at dette arealet først og fremst er for de gående. Siter
Friluftsnoob Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 Det bunner nok ned til person, ikke fremkomstmiddel. Når folk begynner å forstå forskjellen tror jeg alt blir mye bedre. Det er plass til alle så lenge alle viser respekt for hverandre. 1 Siter
Gjest Björn Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 1 time siden, JanRH skrev: Dette svaret er rett og slett for dumt. Man må være fiende av syklister for å komme med en slik uttalelse. Her er hva Trygg Trafikk skriver om sykling på fortau: I Sverige är det förbjudet att cykla på gatan när det finns cykelväg. Menar du att våra demokratiskt valda representanter är fiender till cyklister. Tycker det är självklart, man har avsatt dyr mark och lagt ned resurser (skattemedel) för att ordna en väg som är avskiljd från övriga trafikanter så att man kan cykla säkert. Förövrigt luktar ditt uttalande mycket av härskarteknik! Siter
Friluftsnoob Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 (endret) 20 minutter siden, Björn skrev: I Sverige är det förbjudet att cykla på gatan när det finns cykelväg. Menar du att våra demokratiskt valda representanter är fiender till cyklister. Tycker det är självklart, man har avsatt dyr mark och lagt ned resurser (skattemedel) för att ordna en väg som är avskiljd från övriga trafikanter så att man kan cykla säkert. Förövrigt luktar ditt uttalande mycket av härskarteknik! Nå vet jeg ikke hva slags regler som gjelder for sykkelsti/fortau i Sverige utover at det ikke er lov å sykle på veien der det er sykkelsti, men hvis du ikke klarer å se hvordan regelverket er bygd opp her så har vi ingenting å diskutere. Endret 25. mai 2017 av Friluftsnoob Siter
Gjest Turlyst Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 (endret) 47 minutter siden, Björn skrev: I Sverige är det förbjudet att cykla på gatan när det finns cykelväg. Menar du att våra demokratiskt valda representanter är fiender till cyklister. Tycker det är självklart, man har avsatt dyr mark och lagt ned resurser (skattemedel) för att ordna en väg som är avskiljd från övriga trafikanter så att man kan cykla säkert. Förövrigt luktar ditt uttalande mycket av härskarteknik! Hva det demokratiske Sverige har bestemt får være opp til dem. På et generelt grunnlag vet du som jeg at politikere ikke alltid har rett, og at alle beslutninger ikke er like gode. Der hvor det ligger en flott og godt vedlikeholdt sykkelsti, langs en landevei, er det fordelaktig at denne blir brukt. Mange steder er sykkelstiene dessverre ikke av slik beskaffenhet i Norge. I tettbebygde strøk, med kryssende veier, innkjørsler/utkjørsler og barn etc, er faren for ulykker stor. Både mellom bil og syklist og syklist og fotgjengere. Det er ved kryssende veier til sykkelstien at de fleste ulykker skjer. Når treningssyklister sykler, er i mange tilfeller bruk av en dårlig sykkelsti farlig. At syklister da velger veien er til det beste for alle, med unntak av verstingene bak rattet. Nei, ingen hersketeknikk, bare meninger om dette. Jeg har veldig mange års erfaring som syklist og bilist. Endret 25. mai 2017 av Turlyst Siter
Gjest Turlyst Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 (endret) Jeg er opptatt av holdningsendring, samt luke ut og bøtelegge farlige bilister og bøtelegge versting-syklistene. Tror det vil spre seg innenfor sykkelmiljøet. Når det er sagt driver de fleste seriøse sykkelklubber med holdningsskapende arbeid. Med litt smidighet og forståelse er det plass til begge grupper på veiene i Norge. I en ideell verden har man vei for biler, egen sykkelsti for treningssyklister og gang og sykkelsti for gående og vanlige syklister. Det lar seg ikke gjøre grunnet plassproblemer. Penger koster det også. Endret 25. mai 2017 av Turlyst Siter
Gjest Mareng Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 Jeg skjønner ikke helt med de som har noe imot syklister. Mange syklister har også bil, så da er de jo også bilister til tider. Dessuten er syklister personer, jeg er ikke lik den forrige som sykler langs veien bare fordi jeg også bruker sykkel. Det blir som å si at jeg misliker alle bilister, fordi jeg så en bil kjøre for fort. Eller å mislike de som eier bil som blir drevet av elmotor i stedet for fossilt drivstoff. Jeg blir provosert av sånne holdninger. 😖 Jeg har kjørt bil i 13 år, og veldig mye (alt for mye dessverre). Jeg bor i Bergen, her er nok av syklister og elendige sykkelveier. Her er også mye bakker som går sent å sykle opp. Jeg kan enda ikke minnes en eneste gang i hele mitt liv en syklist har irritert meg. Jeg har lagt bak sykler ett par minutter på uoversiktlige strekninger, men hva er problemet med det? Jeg skjønner det ikke. De fleste bilister virker som de blir irritert øyeblikkelig de må redusere farten sin pga en syklist, og da er det hodet til bilisten som er noe i veien med, ikke den som sykler. Har folk virkerlig så dårlig tid, at man ikke kan ligge bak litt? Skjerpings, vær heller glad for at flest mulig velger sykkel som framkomstmiddel, så har vi ren luft å puste inn... Siter
Gjest Turlyst Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 3 minutter siden, Mareng skrev: De fleste bilister virker som de blir irritert øyeblikkelig de må redusere farten sin pga en syklist, og da er det hodet til bilisten som er noe i veien med, ikke den som sykler. Har folk virkerlig så dårlig tid, at man ikke kan ligge bak litt? Jeg tror også at det er denne type bilister som også irriterer seg over andre bilister som ligger litt under fartsgrensen. Alt som er til hinder er et problem for dem. Siter
fumigatus Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 På 23.5.2017 den 18.28, Gittiamo skrev: Jeg har kjørt daglig i Maridalen og også bodd der. Og ergo sett mye stygg sykling og rulleski. Og fått heftig hjerteklapp mer enn en gang. Artig at du nevner Maridalen spesielt. En vei jeg oftest kjører, ofte sykler, eller på annet vis ferdes hver eneste dag. Tidvis er det sinnsyke tilstander. Jeg prøvde å telle en gang, fra Brekke til der Sandermoseveien tar av (ca 5 km). Mista tellingen da jeg runda 180 syklister, og da ignorerte jeg folk på rulleski, ridende, til fots, joggende osv. Det er liksom ikke bare snakk om å ta det rolig, men det hele blir en øvelse i konsentrasjon og kontinuerlig vurdering av overraskende situasjoner. Jeg skjønner det er fint å sykle på denne strekningen og det er bra folk gjør det. Men må dessverre si jeg opplever en nær total mangel på hensyn fra "myke" trafikanter til oss som må kjøre denne strekningen. Kommunen har hengt opp en digert skilt ved inngangen til Maridalen med oppfordringen "Del Veien". Det blir tagga ned eller vandalisert hvert år av noen som åpenbart ikke skjønner en dritt. Hensyn til andre er selvfølgelig det eneste som gjelder. Vedr. det med å sykle flere i bredden. Jeg mener bestemt det står i lovverket at det er lov, bortsett fra hvis veien er smal og uoversiktlig og potensielt farlige situasjoner derfor kan oppstå. Jeg tror det unntaket ofte blir glemt. I Maridalen blir det alltid glemt. 3 Siter
Bjørn J Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 On 21.5.2017 at 8:32 PM, JanRH said: Har ligget etter flere bobiler, men husker særlig en j.......... tysker som overhodet ikke brydde seg. Lå etter han i veldig mange mil. Han kunne stoppet og sluppet den enorme køen forbi. Var passe lynings da. Eller du kunne stoppet og tatt en pause Når jeg kjører av ferger stopper jeg på fergeleiet og slipper alle forbi. Så tar jeg gjerne en kaffe og slapper av litt. Etter et kvarters tid kjører jeg, og har veien helt for meg selv - ingen foran og ingen bak. Null stress og lavt blodtrykk 1 Siter
Gjest Mareng Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 23 minutter siden, Bjørn J skrev: Eller du kunne stoppet og tatt en pause Når jeg kjører av ferger stopper jeg på fergeleiet og slipper alle forbi. Så tar jeg gjerne en kaffe og slapper av litt. Etter et kvarters tid kjører jeg, og har veien helt for meg selv - ingen foran og ingen bak. Null stress og lavt blodtrykk Ja, er ikke det mye bedre? Men det passer nok ikke for alle. De fleste får alltid utrolig dårlig tid når de setter seg bak rattet, merkelig nok... Siter
Gjest Turlyst Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 1 time siden, Bjørn J skrev: Eller du kunne stoppet og tatt en pause Når jeg kjører av ferger stopper jeg på fergeleiet og slipper alle forbi. Så tar jeg gjerne en kaffe og slapper av litt. Etter et kvarters tid kjører jeg, og har veien helt for meg selv - ingen foran og ingen bak. Null stress og lavt blodtrykk Kommer man av en ferje er det lurt. Har gjort det selv. Det var en bobil vi tok igjen etter lang tids kjøring. Vi lå etter vedkommende i flere mil opp Gudbrandsdalen uten at han brydde seg om køen bak. Det gikk i 30-40 km/t ved hver liten bakke, uten muligheter til å kjøre forbi. Det virket også som om at han saborterte de få mulighetene det var. Etter lang tid kom vi omsider forbi. Det var vel rundt 20 år siden, og jeg innrømmer gjerne at han fikk vist et par tegn ved passering. Bilene bak tutet massivt på han. Siter
Gjest Turlyst Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 42 minutter siden, Mareng skrev: Ja, er ikke det mye bedre? Men det passer nok ikke for alle. De fleste får alltid utrolig dårlig tid når de setter seg bak rattet, merkelig nok... Jeg er den som har god tid bak rattet. Siter
Gittiamo Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 5 timer siden, fumigatus skrev: Artig at du nevner Maridalen spesielt. En vei jeg oftest kjører, ofte sykler, eller på annet vis ferdes hver eneste dag. Tidvis er det sinnsyke tilstander. Jeg prøvde å telle en gang, fra Brekke til der Sandermoseveien tar av (ca 5 km). Mista tellingen da jeg runda 180 syklister, og da ignorerte jeg folk på rulleski, ridende, til fots, joggende osv. Det er liksom ikke bare snakk om å ta det rolig, men det hele blir en øvelse i konsentrasjon og kontinuerlig vurdering av overraskende situasjoner. Jeg skjønner det er fint å sykle på denne strekningen og det er bra folk gjør det. Men må dessverre si jeg opplever en nær total mangel på hensyn fra "myke" trafikanter til oss som må kjøre denne strekningen. Kommunen har hengt opp en digert skilt ved inngangen til Maridalen med oppfordringen "Del Veien". Det blir tagga ned eller vandalisert hvert år av noen som åpenbart ikke skjønner en dritt. Hensyn til andre er selvfølgelig det eneste som gjelder. Vedr. det med å sykle flere i bredden. Jeg mener bestemt det står i lovverket at det er lov, bortsett fra hvis veien er smal og uoversiktlig og potensielt farlige situasjoner derfor kan oppstå. Jeg tror det unntaket ofte blir glemt. I Maridalen blir det alltid glemt. Jeg skal ikke begynne å nevne enkelthendelser. Det tar for mye plass Men galskap har jeg sett fra alle parter. Jeg har stoppa noen (bilister, syklister, joggere og rulleski) og snakka med noen og ikke minst fråda til noen men man får mer gehør av å si pent "unskylde men du trenger refleks" osv. Jeg har vært i kontakt med kommunen og Rye også for å klage på enkelthendelser. Prøvd å være saklig. Rye gikk rett i forsvarsposisjon og kommunen ble glad for all "sladder". Virker som byfolk tror at de kan leke bajaser så fort de kjører utenfor bebygget strøk. Men fra at syklister var ikke-eksisterende, til det eksploderte og til nå, har jo mye skjedd. Ingen ante hvordan man som syklist eller billist skulle forholde seg til hverandre. Flere vet nå. Siter
tubbs Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 1 minutt siden, Gittiamo skrev: Jeg har vært i kontakt med kommunen og Rye også for å klage på enkelthendelser. Prøvd å være saklig. Rye gikk rett i forsvarsposisjon Ja, og dessverre gjorde dette at andre seriøse sykkelklubber fikk dårlig rykte pga det 😡 Har flere sykkekompiser som ser rødt bare man nevner Rye. Siter
Gjest Turlyst Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 (endret) 5 minutter siden, tubbs skrev: Ja, og dessverre gjorde dette at andre seriøse sykkelklubber fikk dårlig rykte pga det Har flere sykkekompiser som ser rødt bare man nevner Rye. Rye har kanskje blitt høye på seg selv 😀 Mistenker at syklisten i mitt første innlegg i denne tråden er Rye-syklist. Tullingen som forsinket bussen Endret 25. mai 2017 av Turlyst Siter
Gjest Turlyst Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 5 timer siden, fumigatus skrev: Artig at du nevner Maridalen spesielt. En vei jeg oftest kjører, ofte sykler, eller på annet vis ferdes hver eneste dag. Tidvis er det sinnsyke tilstander. Jeg prøvde å telle en gang, fra Brekke til der Sandermoseveien tar av (ca 5 km). Mista tellingen da jeg runda 180 syklister Min gamle sjef bor langs Maridalsveien, og han er helt oppgitt. Både over mengden syklister og hvordan noen av dem oppfører seg i trafikken. Siter
Gjest Turlyst Skrevet 25. mai 2017 Skrevet 25. mai 2017 Må innrømme at sykling var enklere for noen år tilbake, før sporten tok helt av. Jeg har kun opplevd 3 hendelser på alle de årene jeg har syklet. 2 ganger snittet av lastebiler helt umotivert, samt sinna sjåfør som skulle ha meg på fortauet. Hvordan man opptrer i trafikken har alt å si, men møter man på de bilister som ser rødt, blir alt feil uansett. Nå som sporten har eksplodert, og særlig blant 40 og 50-åringene, går konfliktnivået i taket. Jeg vet at for mange i denne gruppen er tiden og prestasjonene alt, selv på felles treningsturer. At man er drevet av tid, Watt og puls, samt å vinne over de andre, er morsomt i seg selv, men når det blir så viktig at man ikke bryr seg om det øvrige trafikkbildet, er man på feil spor. Dette får bli mitt avsluttende innlegget i denne tråden. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.