Gå til innhold
  • Bli medlem

Syklister fritt vilt?


Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
1 time siden, ViktorS skrev:

Jeg hater syklister!!! Alt for ofte når jeg ser de i trafikken, så dundrer de på, som om de eier hele verden. De sykler midt i gata i stedet for å holde siden. Og de gangene de holder siden, så kan du banne på at de plutselig skjener innover i veien... i 30-sonene rundt skolen til sønnen min, så vet man aldri hvor de sykler... på feil side av veien, midt i veien, på fortauet, eller så danser de mellom fortau og vei som de vil. Eneste som er sikkert er at altfor mange kjører i 40-60kmt der det ferdes 6-12åringer i fleng. Nevnte jeg at de driter i vikeplikt? Så støtt og stadig ser jeg biler som må bråbremse, eller gjøre unnamanøvrer...

i sentrum, så tar de forbikjøringer av busser og biler på innsiden og utsiden, fotgjengere blir nesten påkjørt på gangfelt av syklister....

Alt for ofte når jeg ser bilister råkjører de, uten noe respekt for andre. Les Budstikka og du vil finne flere titalls som tas med for høy fart. Her nylig var det en som hadde over 90 i 50 sonen, og hun var kvinnelig lege. 

Vil påstå at her jeg bor kjører folk i minst 60-80km i timen, og veien er 40... 

Ikke dermed sagt at alle bilister råkjører, men de fleste undervurderer egen fart samt at de overvurderer egne ferdigheter. Kolliderer du som syklist blir du lam for livet, kolliderer du som billist får du skrubbsår. Dermed vil jeg påstå at det er flere aggressive bilister enn syklister (de syklistene du ser er helt sikkert bilister også). 

 

Skrevet

Helt klart finnes det syklister som sykler skikkelig (håper jeg i allefall... hehe) men så altfor ofte synes jeg de er helt vannvittige i trafikken. Og ja, masse gærne bilister også, absolutt! Det er lett å "sikte seg ut" syklistene, sikkert fordi det har vært snakket om i åresvis om deres rolle og posisjon i trafikkbildet, så man blir nok mere observant på disse. 

Og jeg må innrømme, jeg er sykt redd for å kjøre på en av de på sykkel, ikke fordi jeg sikter på de hehe, men fordi de er så uforutsigbare, og så sykt sårbare... ett smell og det er kvell.. :/ og de lager også situasjoner som er farlige (ja, vet at andre også gjør det, men i denne tråden snakker vi om syklister).

det er vel det det handler om, til syvende og sist, at jeg har sykt lite lyst å kjøre på noen, og har ikke lyst å SE noen bli påkjørt eller skadet av andre, men altfor ofte ser jeg nestensituasjoner der sykler er involvert, og oftest ser jeg at syklisten gjør halsbrekkende stunts i trafikken.

  • Liker 1
Gjest Turlyst
Skrevet (endret)

Syklister gjør ikke alltid de riktige valgene i trafikken, og det er lov å bli irritert, men jeg kan ikke med min beste vilje forstå hva som skjer med bilister som rett og slett kjører syklister i senk. Finnes alt for mange tilfeller av dette. Selv om de fleste syklister gjør gode valg og er aktpågivende, risikerer de å bli kjørt ned/presset ut av veien i stor fart. Hva med den mannen som raste forbi en gruppe syklister og bilen deres i vilt sinne, for så å bråbremse, hvor en av syklistene stupte igjennom bakruta på følgebilen foran. De hadde fartstrening med bil foran. Så vidt jeg kan erindre holdt de stort sett lovlig hastighet. Helt syk oppførsel!!! Han kunne fort blitt drapsmann.

Er det veiene våres som ikke er gode nok for begge grupper? Eller er det holdningene? Hvorfor klarer andre europeiske sykkelland å gjøre plass til begge grupper, med de samme smale veiene? 

Jeg vet om syklister som tror de eier veien (for det meste uorganiserte). Det er bilførere som kjører som svin og tror veien er BARE deres. Enhver "hindring" må ryddes bort, hardt og brutalt. Tikkende bomber, spør du meg. 

Som @Impskrev er det ikke lett å komme forbi en gruppe på 20 syklister. Jeg har selv ligget i en slik gruppe mange ganger. Da er det viktig at syklistene er mest mulig hjelpsomme med å slippe bilen fram. En måte er å redusere farta på en åpen strekning, for så å vinke bilen forbi. Det bruker å fungere bra, men ikke alle veier er like oversiktlige.

Som i tidligere innlegg synes jeg det er viktig å velge veier med lite trafikk, samt å styre unna den verste rushtrafikken. Det er ikke mulig over alt da det bare finnes én vei. De fleste syklister sykler også om ettermiddagen/kvelden og i helgene, hvor det mange ganger er mye trafikk.

Endret av Turlyst
Skrevet

De folka jeg skremmes av i trafikken enten de er i bil, på sykkel eller går, er suppegjøkene som har hodet nede i en mobiltelefon mens de svirrer rundt i trafikken. Det er på sett og vis greit nok når jeg ser at de er fullstendig i sin egen verden, men god flyt og sikkerhet avhenger av at flest mulig er våkne på veien.

For øvrig er veiene her i Indre Enfold laget av bilister som hater sykelister. Maks ti centimeter asfalt til høyre for den hvite stripa og de centimeterne er gjerne fulle av sprekker der asfalten skilr ut i meterdype grøfter. Trenger ikke presse mye før fordekket er fanget i en sprekk og bilisten får et vakkert skue i bakspeilet.

Skjønner godt at billisten vil forbi, men ofte er det kort og greit ikke mulig å slippe forbi med en gang. Skyld på generasjoner av ingenører som ikke kan lage vei.  Takke meg til en smal grusvei full av vaskebrett - der må alle ta det pent.

  • Liker 3
Skrevet

Har alltid lurt på hvorfor de ligger to i bredden når de 2 stykker... Når jeg blir liggende bak med mc, gir jeg bare ned og ned og ned og ned, og vips så er de på en rekke og jeg spretter forbi. Sikker jobbanalyse er nok ukjent for syklister. På mc lærer du fort at du har rett, men det gjør fryktelig vondt, kjøringa blir deretter. Velger å stoppe før de kjører på meg i feks rundkjøringer og kryss. Tar de meg igjen svinger jeg til siden på første mulighet, hvis det ikke er forbikjøringsmulighet. Da har jeg lavest risiko for uhell. Virker dessverre som mange syklister er veldig slitne og ikke har helt oversikten, sparer på kreftene ved å ikke stoppe. Slippe forbi ødelegger jo tiden også..........

Gjest Turlyst
Skrevet
13 minutter siden, Knappetelt skrev:

Har alltid lurt på hvorfor de ligger to i bredden når de 2 stykker.

Jeg synes at det er tullete å ligge to i bredden når man bare er to syklister. Det er et av de store irritasjonsmomentene. Selv når man er fire bør man ligger etter hverandre (min mening). Er man 6 til 8 og oppover er to i bredden å foretrekke. 

Skrevet

Det er vel som på andre områder i livet. Det er flinke syklister og farlige syklister. Det er flinke billister og farlige billister. Syklister som er flinke kan ha en dårlig dag, og billister som er flinke kan ha en dårlig dag...

Konsekvensene blir fort store når det går galt.

  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror aldri en slik diskusjon er en løsning.

Alle har møtt idioter i trafikken. Og alle husker idiotene best. Ikke det faktum at det stort sett alltid går smooth og fint for seg. Å diskutere idiotskap, og fyre oppunder dette, bidrar jo bare til at frustrasjonen øker. 

Jeg har hatt min dose med sinne og frustrasjon over spesielt Rye. Men innser jo at det ikke er særlig konstruktivt. Bedre å heller gi faen og innse at ting tar lengre tid innimellom. 

Og ting har begynt å stabilisere seg. Fra det første sjokket da veien brått over natta ble som en fluesverm av syklister, til det nå har blitt en større forståelse mellom syklister og biler. Det ble en bratt læringskurve og det er fortsatt mye å lære. 

Man får bare håpe at folk fortsetter å lære og også å innse at alle må dele samme vei. 

Har jo selv vært "syklist" men til hest og hester er også hata av bilister. Heldigvis kælver ikke hesten om den må hoppe i grøfta, men når to små jenter blir kjørt ihjel så bør man også skjønne hvor lett en fatal ulykke kan skje. 

Så kan ikke alle bare ta hensyn til hverandre og slutte å jazze opp sinne og frustrasjonen? 

  • Liker 3
Skrevet
8 timer siden, Knappetelt skrev:

Har alltid lurt på hvorfor de ligger to i bredden når de 2 stykker... 

 

8 timer siden, JanRH skrev:

Jeg synes at det er tullete å ligge to i bredden når man bare er to syklister. Det er et av de store irritasjonsmomentene. Selv når man er fire bør man ligger etter hverandre (min mening). Er man 6 til 8 og oppover er to i bredden å foretrekke. 

 

Det er bedre at syklistene ligger to i bredden fremfor på rekke. Tenk deg forskjellen på å kjøre forbi en liten Polo fremfor en buss. I tillegg vil det tvinge bilisten til å gjøre en skikkelig forbikjøring i en skikkelig luke slik at syklisten ikke blir presset i grøften dersom det er trangt.

 

Nå sykler ikke jeg mye, men jeg kjører både bil og MC, og det beste rådet jeg har til sjåfører eller ryttere av alle former er å ta det med ro. Hvis du har dårlig tid er det ikke på grunn av en treg syklist, uheldige lyskryss, eller stor mengde trafikk. Det er fordi du er for sen til å starte turen. Veien er det den er, og det er ikke så mye du kan gjøre der og da for å endre den situasjonen. Og skal man ergre seg over alt man ikke kan gjøre noe med ender man opp med å leve et sint og bittert liv. Sett deg heller i bilen, sykkelen, rattkjelken, eller hva det måtte være, fem minutter før og følg fartsgrensene selv om de er idiotisk lave. Dersom du likevel er sent ute så kommer du ikke spesielt fortere frem ved å ta høy risiko for andre.

  • Liker 3
Gjest Turlyst
Skrevet (endret)
43 minutter siden, Prebb skrev:

Det er bedre at syklistene ligger to i bredden fremfor på rekke. Tenk deg forskjellen på å kjøre forbi en liten Polo fremfor en buss. I tillegg vil det tvinge bilisten til å gjøre en skikkelig forbikjøring i en skikkelig luke slik at syklisten ikke blir presset i grøften dersom det er trangt.

Jeg har skrevet i et innlegg lenger opp at det er bedre at syklister ligger to i bredden når de er fra 6-8 og oppover. Under 5-6 kan de ligge etter hverandre. Er man fire kan man fortsatt ligge to og to, men bare to syklister bør absolutt sykle etter hverandre.

Unntak: På en øde vei uten biler sykler jeg gjerne to i bredden, men er da oppmerksom når det kommer bil bak. Legger meg inn da, selv om det ikke har noen praktisk betydning for bilisten som skal forbi.

Bredden på veien er også avgjørende. På en smal vei er det noen ganger lurt å ligge to i bredden, slik at biler bak ikke klarer å presse seg forbi når det kommer møtende biler. Slike situasjoner kan fort føre til ulykker da klaringen til syklistene er meget liten.

Enig i ditt argument om lang rekke syklister og Polo. Biler med henger er noe av det farligste, særlig ved forbikjøring og feilberegning av avstand og fart på møtende bil. Flere sykkelfelt har fått lide av en slik feil fra bilisten.

Endret av Turlyst
Skrevet
12 timer siden, JanRH skrev:

 

Syklister gjør ikke alltid de riktige valgene i trafikken, og det er lov å bli irritert, men jeg kan ikke med min beste vilje forstå hva som skjer med bilister som rett og slett kjører syklister i senk. Finnes alt for mange tilfeller av dette. Selv om de fleste syklister gjør gode valg og er aktpågivende, risikerer de å bli kjørt ned/presset ut av veien i stor fart. Hva med den mannen som raste forbi en gruppe syklister og bilen deres i vilt sinne, for så å bråbremse, hvor en av syklistene stupte igjennom bakruta på følgebilen foran. De hadde fartstrening med bil foran. Så vidt jeg kan erindre holdt de stort sett lovlig hastighet. Helt syk oppførsel!!! Han kunne fort blitt drapsmann.

 

Helt enig i at han som kjørt forbi her burde vært buret inne og fratatt lappen på livstid.


Men er greit å drive fartstrening på en offentlig vei der du ligger så tett på bilen foran at du ikke klarer å stoppe ved en bråbrems? Det må jo være en vanskelig avgjørelse å ta på sparket for følgebilsjåføren om det f.eks. kommer en person gående på riktig (venstre) side av veien og det samtidig kommer en bil imot, og du vet at om du bråbremser får du en haug syklister i hekken. Er dette innafor, eller skal man kanskje holde den slags trening til lukkede baner? Det er jo helt klart ulovlig. §5 i forskriften om vegtrafikk sier jo også at kjøretøy skal ligge med en slik avstand at forbikjørende uten fare for at kan legge seg inn mellom kjøretøyene. 

At dette lovverket ikke er laget med syklister i tankene tror jeg er ubestridt, men da må man heller endre regelverket etterhvert som nye trafikkgrupper vokser og kommer til enn å cherrypicke de plikter og rettigheter som passer en selv, det gjelder begge grupper trafikanter.

Jeg tror på samme måte som mange bilister ikke forstår hvor mye skade de kan utrette med bilen så er det også mange syklister/motorsyklister som ikke skjønner hvor sårbare de er før de smeller. Motorsyklister får i hvertfall som regel dette ganske innprentet på førerkortopplæringen.

Det er idioter på og i alle typer kjøretøy. Hovedproblemet er en fullstendig fraværende sykkelkultur i Norge. Oslo Sentrum er en vits, der syklister og bilister kriger mot hverandre, og de som taper mest er fotgjengerne. (Og kanskje han syklisten som kjører forbi en lastebil på høyre side ved et lyskryss fordi han har "rett" til det).

Men jeg synes det kommer seg, syklistkulturen er under utvikling. Sinte bilister tror jeg dessverre aldri vi blir kvitt, så jeg velger å forholde meg til dem på samme måte som elgen, de kan være rundt enhver sving.

Skrevet
2 timer siden, bjojor skrev:


Men er greit å drive fartstrening på en offentlig vei der du ligger så tett på bilen foran at du ikke klarer å stoppe ved en bråbrems? Det må jo være en vanskelig avgjørelse å ta på sparket for følgebilsjåføren om det f.eks. kommer en person gående på riktig (venstre) side av veien og det samtidig kommer en bil imot, og du vet at om du bråbremser får du en haug syklister i hekken. Er dette innafor, eller skal man kanskje holde den slags trening til lukkede baner? Det er jo helt klart ulovlig. §5 i forskriften om vegtrafikk sier jo også at kjøretøy skal ligge med en slik avstand at forbikjørende uten fare for at kan legge seg inn mellom kjøretøyene. 

At dette lovverket ikke er laget med syklister i tankene tror jeg er ubestridt, men da må man heller endre regelverket etterhvert som nye trafikkgrupper vokser og kommer til enn å cherrypicke de plikter og rettigheter som passer en selv, det gjelder begge grupper trafikanter.

Nei, gitt lovens krav om hensynsfullhet og aktsomhet er dette ikke lovlig, og da er det ikke greit heller. 

Jeg er usikker på om dette lovkravet bør endres bare fordi noen vil drive fartstrening med følgebil. Det vil si; jeg er vel sikker på at det ikke bør endres.

Skrevet
23 minutter siden, ArveS skrev:

Jeg er usikker på om dette lovkravet bør endres bare fordi noen vil drive fartstrening med følgebil. Det vil si; jeg er vel sikker på at det ikke bør endres.

Det er jeg helt enig i, jeg siktet til generelt lovverk for kjørende. Det bør revideres slik at det tar hensyn til, og gir plikter begge parter, uten at man lager spesialregler og kriseløsninger med sykkelveier som krysser gangveier uten skilting, såkalte gang- og sykkelstier osv. Det ender bare med konflikt, og som nevnt tidligere i tråden så kan du ha så rett du vil når du ligger under lastebilen som ikke så deg, det hjelper ikke stort.

Pr nå har vi en gjeng kvasimopeder (hybridsykler) som veksler mellom forgjengerfelt, kjørebane, kjøreretninger uten noen omtanke for at verden rundt dem trenger noe forutsigbarhet selv om de i sitt hode er en del av den progressive hippiekulturen nederst på Grünerløkka. (Jeg bor her selv, så da har jeg lov til å kalle dem det). Disse ødelegger for alle flinke syklister som gir tegn, holder seg på rett side av veien, sjekker bak seg før de legger seg ut i kjørefelt osv.

Opplæring av syklister i organisert form vil aldri være aktuelt, så det er kun en kulturendring internt hos syklistene som kan bøte på dette. Bilister kan man i det miste frata sertifikatet om de oppfører seg som apekatter. Man kunne dekket det totale budsjettunderskuddet til Hellas ved å stille seg med bøteblokka i en av innfartsårene for sykkel i sentrum en liten formiddag, det er jeg sikker på (i hvertfall nesten).

Uten øvrig sammenligning for øvrig: 

https://www.budstikka.no/asker/nyheter/bleiker/syklist-og-bil-i-krasj/s/5-55-489132

 

  • Liker 1
Gjest Turlyst
Skrevet
28 minutter siden, ArveS skrev:

Nei, gitt lovens krav om hensynsfullhet og aktsomhet er dette ikke lovlig, og da er det ikke greit heller. 

Jeg er usikker på om dette lovkravet bør endres bare fordi noen vil drive fartstrening med følgebil. Det vil si; jeg er vel sikker på at det ikke bør endres.

Så lenge de ligger 3 sekunder bak bilen foran er det vel teknisk sett lov?

På landevei med lite trafikk og kun fire ryttere som her, ser jeg ikke det helt det store problemet. I by og tettbebygde strøk ser jeg helt klart at det kan være problematisk.

Vet bare om aktive syklister som bedriver slik trening, mulig noen meget gode amatører gjør det.

Skrevet

Slike debatter som dette dreier seg som oftest om ytterpunktene. De største idiotene på hver side. Skal man legge opp regelverket etter alle de statistiske uteliggerne så vil vi enten ha et ekstremt liberalt eller unødvendig strengt regelverk/lovsett.

En foreslått grunn til at en alltid argumenterer med disse ytterpunktene (som de som driver fartstrening eller ligger 3-4 i bredden, eller bilistene som spyler syklistene med spylervæske, presser dem i grøften, osv) er fordi det er enklere å gjenhente fra hukommelsen. Enten fordi episoden(e) er veldig fremtredende, fordi de er nylige, eller fordi de har fått mye medieomtale.

En fin øvelse er å ignorere hva en intuitivt mener å huske om frekvens, men heller forholde seg til statistikk og ikke la seg hisse så voldsomt opp i det som i virkeligheten er bagateller.

  • Liker 1
Skrevet

Hei

Som gammel sykkel entusiast, sykkelbygger. mmm. har jeg en del meninger til denne tråd og skal vende tilbake med det, men kort her:

Dustesyklisten på videoen kjører så vidt jeg kan se midt på Mosseveien ut av Oslo? Det er jo henrivende dumt og nettopp der kan man jo se den nesten totalt ubeferdede gang/sykkelvei, blott med en enkelt annen syklist. Nettop her har jeg svært sjeldent sett en fotgjenger. Jeg ville ikke selv turde kjøre sådan på sykkel, men ville kjøre trygt bak autovernet. Jeg beundrer sjåføren for tålmodigheten. Man skal jo hoplde til høyre i trafikken og langsomme trafikanter: syklister, esler, heste, mm. holde helt til høyre, nettop for mulighet for passasje.

Syklister max. 2 ved siden av hverandre, men ved 4-5 er det best 1+1 for passasje. Dessuten er det fordelaktig for syklistene som da gir le for hverandre og bytter posisjon med interval.

Desverre kjører en del bilister som Petter Solberg rally på vei og tilsvarende er Birken faktoren høy hos mange syklister!

Jeg kjøre stort sett helst på skogsbilveier nå med 2 huskier foran. Det blir et litt annet opplegg. Jeg skal finne tid til å vende fryktelig tilbake med en lang svada!

Elgen

 

Skrevet

Jeg er syklist, bilist, gående og motorsyklist. I løpet av ei uke ser jeg trafikken på flere måter, og jeg prøver å være bevisst på ikke å sette mine medtrafikanter i bås. "Syklister en sånn", "taxisjåfører er sånn", "bilister er sånn".. Noen i alle grupper oppfører seg dårlig i trafikken. Jeg tror at forholdene hadde bedret seg om man hadde behandlet alle som individer, i stedet for å sette dem i båser som er fulle av fordommer.

  • Liker 1
Skrevet

Det som forundre meg er sykelisters vurdering av risiko. Selv om veiene oppfattes som øde og det er lite biler, øker jo risikoen for begge syklistene som ligger i bredden, selv om de har loven på sin side. 

Kjørte bak en bil på en "øde" strekning, vi kom akkurat til et rødt lys som skiftet til grønt. Det var to sykelister der, så bilføreren ga et bittelite tut så de visste hatt han kom. Hadde de tatt et tråkk mindre og ut med hånd, hadde han enkel vist at han kunne passere. Han var hensynsfull og la seg bak. Det var trangt, så hele veiarbeisområde lå han bak, også når vi kom til køen som var andre veien. De lå fortsatt i front, og ingen tegn til å hjelpe til slik at han kom forbi. Så bilføreren valgte en uoversiktlig sving til forbikjøringen......

Dette var tydeligvis noen som skulle sykle rundt Tyrifjorden, en strekning på ca ti mil. Bilføreren inviterte til en enkel løsning i starten, de kvitterte med å utsette seg for veldig stor fare. 

Det er slik at dagens regelverk ikke er tilpasset trafikkbildet. Det burde vært forbudt å sykle på veien der det er fortau og sykkelstier, så får heller syklistene bytte til dekk som tåler litt grus og småstein. 

Mye av dette skjer hver vår, og når Trondheim-Oslo er ferdig blir det mye bedre i område her, av en eller annen grunn. 

 

Skrevet (endret)
18 timer siden, Grimner skrev:

De folka jeg skremmes av i trafikken enten de er i bil, på sykkel eller går, er suppegjøkene som har hodet nede i en mobiltelefon mens de svirrer rundt i trafikken.

Apropos dette. Jeg kom en gang ruslende langs en gang/sykkelsti med de to hundene i korte band. Mot meg kom en ungdom med ledninger opp til ørene og nesa i en mobiltelefon. Han var veldig nære på å kollidere med meg og hundene før han oppdaget oss. Da skvatt han til, og ropte ut "Off! Jævla hunder!". Og tuslet videre med nesa i telefonen. Jeg synes rett og slett dette med musikk i ørene og nesa i telefonen mens man er i bevegelse i trafikken ser ufattelig tåpelig ut. Og ikke er det ufarlig heller. En annen gang kan det være noe annet enn en fotgjenger med hund han kolliderer med. En buss..

Endret av Hege P.
Skrevet
7 minutes ago, Hege P. said:

 En buss..

... eller et tog som ikke så lenge siden noen hundre meter unna mitt krypinn. Merket overgang med lydsignal og tuting fra toget. Rett nok var det sent og han var på hjem fra fest, men hodetelefonene var det eneste som kom over til den andre siden.

  • Liker 1
Gjest Turlyst
Skrevet

Jeg var ute på en sykkeltur i full kondomdress i dag. Bevisst valgte jeg veier uten sykkelsti og veier hvor jeg vet det er lite trafikk. Der hvor det var sykkelsti lå jeg på den. Ellers lå jeg godt inntil den hvite stripen. Alle bilistene la seg godt ut når de passerte meg. Ingen sinte bilister. Det er mer regelen enn unntaket her i Vestfold. Vi er velsignet med et mylder av småveier på kryss og tvers, med lite trafikk og fin asfalt.

Det er mange flere syklister på veiene i og rundt Oslo - flere som skal bruke de samme veiene. Kanskje derfor konfliktnivået blir så høyt? I Vestfold er det mer spredt. Til søndagen topper det seg nok, for da er det Vestfold rundt (165 km). Det er meldt pent vær og da kan det fort bli over 1600 deltakere. Arrangøren disker ryttere som bryter veitrafikkloven :) I hvert fall de som observeres. 

Skrevet
9 timer siden, Gittiamo skrev:

Alle har møtt idioter i trafikken. Og alle husker idiotene best.

Nei, når det gjelder syklister så er det de få som hjelper til og slipper forbi jeg husker, for de er så få.

  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.