Gå til innhold
  • Bli medlem

Regjeringen sier ja til elsykkel i utmark


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Jeg har selv en elsykkel, og den veier temmelig mye mer enn en standard terrengsykkel. Det er ikke et fremkomstmiddel jeg ville ta med utenfor vei der det må bli en del trilling og bæring. Jeg tror derfor neppe det blir så mye elsykling i naturen, men jeg tipper det vil øke veldig på grusveier i bynære områder, for eksempel i Oslomarka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 20.1.2018 den 9.32, Freerider skrev:

Du angriper meg som har bedre moral enn deg selv, og så overøser du et helt innlegg med alt av unnskyldninger du gir deg selv, og ønsker så sympati for dét. Det er så smålig at jeg har ikke ord.

Aldri rakk ned på mennesker, og hvert fall aldri mennesker som har bedre moral enn deg selv. Da kommer du aldri noen vei her i livet, og blir kun til irritasjon.

Jeg står kun for mine egne meninger. Dine egne må du stå for selv.

EDIT: Ettersom du ikke ønsker å finne hva du feilet på, så skriver jeg hvorfor du skjøt deg selv i beinet.

Du starter med å si at du er DYPT UENIG at EL-sykkel oppfordrer til latskap. Så fyller du hele resten av innlegget med alt av unnskyldninger du gir deg selv for hvorfor DU har valgt EL-sykkel. I tillegg skriver du rett ut at du ikke bryr deg. Det er så selvmotsigende at du da har skutt deg selv i beinet.

Du ønsket å legge skyld på meg for dine personlige valg. Ta ansvar, og aldri rop ulv, ulv. Det har aldri fungert.

Vanligvis er jeg sovende celle og flue på veggen her omkring, men jeg må nesten bare spørre...

Er det her tull?

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, esw skrev:

Det er faktisk ikke så opplagt at sykkel gjør større skade enn fotturisme, selv om det er lett å tro på det. De som har forsket på dette mener at det er omfangen av den totale trafikken som er viktigere enn type brukerne. Når syklistene kommer inn som en ny gruppe øker selvfølgelig belastningen og dermed skadene...

 

http://www.miljodirektoratet.no/Global/NINA Rapport 1288.pdf

Har lest denne, og er jo forsåvidt enig i det du skriver. Men en sykkel er ikke nødvendigvis en sykkel. Sykler man rolig, så er det en helt annen slitasje enn en syklist som drar i full fart nedover lia. En El-sykkel veier mer enn den normale terreng sykkel, kombinert med høy hastighet og grove dekk. Med andre ord, en fotturist har sitt avtrykk, en terrengløper har sitt avtrykk, en syklist har sitt og en downhill syklist har sitt. Alle har et avtrykk, noen større enn andre. Men til syvende og sist så er det totale antallet summen som bestemmer hvor stort avtrykket er. Enig.
En forskningsrapport er/kan dessverre være lite relevant informasjon. Forskningsrapporter peker gjerne mot oppdragsgivers ønske for rapporten. Nå sier jeg ikke at akkurat denne gjør det. Men man skal være varsom med å støtte seg på en rapport. 
Men, jeg liker jo å sykle i marka. Tilbragte store deler av ungdommen på sykkel og i marka der jeg vokste opp. Så er overhodet ikke i mot syklister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lompa skrev:

Hva er en sti, om ikke slitasje?

En sti som bare brukes av gående vil ha en helt annen konsistens enn om det også blir syklet eller ridd med hest. En sykkel i ny og ne langs f.eks. en T-merket løype / sti vil ikke bety noe, men om dette utarter seg så blir ofte underlaget først sporet av sykkelhjul og så blir det løst og gjørmete. Vi her noen slike stier / løyper her i nærområdet og disse er dårlig egnet for andre enn syklister. Men selvfølgelig kan alle stier karakteriseres som slitasje, men en vanlig sti som benyttes av gående forblir ofte en sti og påvirker ikke omgivelsene i særlig grad.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

En sti som bare brukes av gående vil ha en helt annen konsistens enn om det også blir syklet eller ridd med hest. En sykkel i ny og ne langs f.eks. en T-merket løype / sti vil ikke bety noe, men om dette utarter seg så blir ofte underlaget først sporet av sykkelhjul og så blir det løst og gjørmete. Vi her noen slike stier / løyper her i nærområdet og disse er dårlig egnet for andre enn syklister. Men selvfølgelig kan alle stier karakteriseres som slitasje, men en vanlig sti som benyttes av gående forblir ofte en sti og påvirker ikke omgivelsene i særlig grad.

Er egentlig ikke så uenig med deg, men synes bare det et viktig å ha sin egen slitasje i bakhodet når man vurderer andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

643545686_045.jpg

Nå er jo el-trøsykkel i marka en ting, men de glemmer at man åpner for muligheter å kjøre crossere i marka nå, da det er høyt fokus på el motorsykkel. Disse vil gå under samme loven som regulerer el sykkel i marka. Så en høyt drevet/mye effekt cross sykkel, med knastedekk som spinner så det spruter rundt om i fjellet.... Det kan jeg love deg setter spor :-)

Endret av tshansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tshansen skrev:

Disse vil gå under samme loven som regulerer el sykkel i marka. :-)

Vi de? Jeg har ikke lest lovteksten, men dette overrasker meg litt. Det er jo allerede ganske klare definisjonsforskjeller på elsykkel og elmoped. Det er vel bare el-sykkel (som allerede er tillatt på sykkelsti) som det åpnes for i marka. 

Jeg tviler ikke på at det vil bli fusket og trikset, slik at folk bruker kraftigere sykler en loven åpner for, men i utgangspunktet vil de vel ikke gå under samme lov. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Fokuset fra regjeringen er vel helsegevinst, noe en motorcross sykkel ikke vil gi. Det neste blir elsykkel-turer over Hardangervidda!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Eksilbergenseren skrev:

Vi de? Jeg har ikke lest lovteksten, men dette overrasker meg litt. Det er jo allerede ganske klare definisjonsforskjeller på elsykkel og elmoped. Det er vel bare el-sykkel (som allerede er tillatt på sykkelsti) som det åpnes for i marka. 

Jeg tviler ikke på at det vil bli fusket og trikset, slik at folk bruker kraftigere sykler en loven åpner for, men i utgangspunktet vil de vel ikke gå under samme lov. Eller tar jeg feil?

Ja det er noen definisjoner der som jeg ikke har satt meg inn i jeg heller. Men vet at dette er diskutert mye på diverse motorsykkelfora... At der blir "smutthull" som kanskje kan utnyttes. Hvor går definisjonen som skiller sykkel fra moped? Hva skal være det klare skillet? El motor er jo el motor? 

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tshansen skrev:

 Hvor går definisjonen som skiller sykkel fra moped? 

elsykkel skal vera tråassistert, dvs at den ikkje kan gå kun på elmotor men MÅ drivast fram med pedaler. I tillegg er det eit lovkrav om at motorkraft ikkje kan assistera over 25 km/t. Dette betyr at alle framkomstmiddel som går av seg sjølv med motorkraft er køyretøy og går under desse lovverka. Dvs at opning for elsykkel IKKJE er det same som å opne for elmotorsykkel. Hjelpemotor kan maks vera 250 W. Meir info HER.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til elsykkel og sykler med gir i marka! Bidrar til at folk kan sykle overalt og så er det jo ingen helsegevinst med dette. Tenkt, no får du sykler med 21 gir, jeeezzeezzzi. Ta heller bilen, det er ikkje juks eller du kan sykle med singelspeedsykkelen din. Slitasjen blir mindre med singelspeed også... flott at debatten om elsykkel ALLTID munner ut i ein diskusjon om kor lite helse det er å vera i fysisk aktiv med litt mindre belastning enn det er å sykle med sykkel utan elmotor, og med det ser elegant forbi det faktum at dette erstatter å sitje i bilen eller bussen og at elsyklister faktisk bevegar seg meir enn dei ville gjort utan elsykkel. Slitasje er eit generelt problem som er knytt til auka bruk, og det er noko vi må regulera gjennom tilrettelegging eller forbud. Kom deg ut på sykkel eller elsykkel, så slepp skattepengane mine gå til å bøta på dårleg folkehelse :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, josteink skrev:

Nei til elsykkel og sykler med gir i marka! Bidrar til at folk kan sykle overalt og så er det jo ingen helsegevinst med dette. Tenkt, no får du sykler med 21 gir, jeeezzeezzzi. Ta heller bilen, det er ikkje juks eller du kan sykle med singelspeedsykkelen din. Slitasjen blir mindre med singelspeed også... flott at debatten om elsykkel ALLTID munner ut i ein diskusjon om kor lite helse det er å vera i fysisk aktiv med litt mindre belastning enn det er å sykle med sykkel utan elmotor, og med det ser elegant forbi det faktum at dette erstatter å sitje i bilen eller bussen og at elsyklister faktisk bevegar seg meir enn dei ville gjort utan elsykkel. Slitasje er eit generelt problem som er knytt til auka bruk, og det er noko vi må regulera gjennom tilrettelegging eller forbud. Kom deg ut på sykkel eller elsykkel, så slepp skattepengane mine gå til å bøta på dårleg folkehelse :-)

Haha! Akkurat det jeg tenker og. Det skal sies at jeg ble overrasket over hvor slitsomt det er å sykle EL-sykkel også. Tenkte først det kom til å være som å kjøre en litt treg moped, men du må faktisk jobbe litt også. Dog ikke like mye som en vanlig sykkel, og langt mindre enn å gå eller løpe (per distanse).
Selv synes jeg sykling er ganske dårlig som trening i all den tid en sitter i en ganske noldus stilling og bare beveger beina over veldig, veldig lang tid. Men det er jo strengt tatt min personlige mening. Det finnes sikkert dem som har bedre av sykkelen enn å løpe, og det er sikkert dem som heller bør ro, svømme, eller ta knebøy med melkespann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Prebb skrev:

Det skal sies at jeg ble overrasket over hvor slitsomt det er å sykle EL-sykkel også. Tenkte først det kom til å være som å kjøre en litt treg moped, men du må faktisk jobbe litt også. Dog ikke like mye som en vanlig sykkel, og langt mindre enn å gå eller løpe (per distanse).
Selv synes jeg sykling er ganske dårlig som trening i all den tid en sitter i en ganske noldus stilling og bare beveger beina over veldig, veldig lang tid. Men det er jo strengt tatt min personlige mening. Det finnes sikkert dem som har bedre av sykkelen enn å løpe, og det er sikkert dem som heller bør ro, svømme, eller ta knebøy med melkespann. 

Man får litt frisk luft og bevegelse med elsykkelen, men særlig god trening er det ikke. Jeg har 16 km til jobben, og har hatt en god hybridsykkel som har gjort unna turen på 40 minutter. Jeg bygde om denne til elsykkel, og bruker nå 5 minutter lenger tid. Det er fordi motorhjelpen stopper på 25 km/t, og da gidder jeg ikke ligge over dette. Før lå jeg godt over på visse deler av strekningen. Forskjellen fra tidligere er at jeg nå kommer til jobben uten å trenge å dusje før jeg menger meg med folk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lompa skrev:

Er egentlig ikke så uenig med deg, men synes bare det et viktig å ha sin egen slitasje i bakhodet når man vurderer andres.

En hver er seg selv nærmest. Du vet det er alltid enklere å se andres feil enn sine egne. Selv er jeg en type som har litt problemer med å holde meg på "den smale sti", og går derfor en del utenom stiene. Jeg innbiller meg at jeg da sliter like mye på terrenget som en sau eller en hjort, med det unntaket at jeg ikke spiser av gress og busker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, josteink skrev:

elsykkel skal vera tråassistert, dvs at den ikkje kan gå kun på elmotor men MÅ drivast fram med pedaler. I tillegg er det eit lovkrav om at motorkraft ikkje kan assistera over 25 km/t. Dette betyr at alle framkomstmiddel som går av seg sjølv med motorkraft er køyretøy og går under desse lovverka. Dvs at opning for elsykkel IKKJE er det same som å opne for elmotorsykkel. Hjelpemotor kan maks vera 250 W. Meir info HER.

Det finnes jo mopeder som kan sykkles med pedaler.

Det finnes tråsykkler med både tre og fire hjul og disse kan veldig enkelt utstyres med trekk på alle hjul gjennom å bruke motorer i navene. Batteriene kan også lett gjøres mye større. Eller alternativt. Har faktisk møtt folk på el-sykkler langt inne i skogen som har med seg reservebatterier.

Hvis terrengsykkling med el-sykkel skulle bli en trend som tar av så vil det sikkert sette noen spor etter seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, REs skrev:

Jeg innbiller meg at jeg da sliter like mye på terrenget som en sau eller en hjort, med det unntaket at jeg ikke spiser av gress og busker.

Tror sykkler og sau og har langt større marktrykk. Kg pr cm2. Tror det største problemet vanligvis er at rosystemet nede i jorden blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
13 minutter siden, REs skrev:

Selv er jeg en type som har litt problemer med å holde meg på "den smale sti", og går derfor en del utenom stiene. 

Det er min kjepphest. Ser for meg marka og vidda full av spor langt utenfor stiene. Gode terrengsyklister klarer stort sett å holde sporet, med få unntak. Multipliserer man få unntak med antall syklister, blir det mange stygge hjulspor. Ser heller ikke for meg elsyklister som drevne terrengsyklister.

Har vært og er motstander av sykling i vernede områder, nettopp med denne begrunnelsen. Mange tar heller ikke hensyn til regler. Liker bedre føre-var-prinsippet. Bedre å håndheve strengt enn at politikkerne i ettertid skylder på hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, nova skrev:

Tror sykkler og sau og har langt større marktrykk. Kg pr cm2. Tror det største problemet vanligvis er at rosystemet nede i jorden blir ødelagt.

Jeg gleder meg til å se en sau på sykkel. Helst EL sykkel.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tor Magne skrev:

Jeg gleder meg til å se en sau på sykkel. Helst EL sykkel.

Det er stor forskjell på sau og el-sykklister. Sauen unngår helst bløte områder. Dette blir mye vanskeligere hvis den skal sykkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, nova skrev:

Det er stor forskjell på sau og el-sykklister. Sauen unngår helst bløte områder. Dette blir mye vanskeligere hvis den skal sykkle.

Du har et godt poeng der :-) . Sykkelist på vei, kan godt være en sau ( ofte er det tilfelle) , men er den på bløte områder er det mest sannsynlig et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste plassene her til lands vil vel et bremsespor fra en sykkel, utenfor stien, gro igjen etter en stund, men ikke alle steder. Hvis du f.eks. skal gå til Ben Nevis i Skottland så er det forbudt å gå utenfor stien. Et hull i den tynne torva som dekker fjellsidene opp mot toppen, som det har tatt tusenvis av år å bygge opp, gror ikke igjen, men utvider seg mer og mer av en eller annen merkelig grunn. Det kalles visst erusjon.

4_2_4l.JPG

Ben Nevis April 2011 010.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Hege P. skrev:

EL -sykkel i dag, moped i morgen..

Om jeg får lov å bygge ut argumentasjonen litt:

Det er relativt enkelt og lett forståelig å sette grensen ved bruk av motor eller ikke. Klarer vi å reversere beslutningen og trekke grensen der, blir det enklere å vinne diskusjonen i fremtiden. Elsykler nå har 250W og 25 km/t som begrensninger. Tillater en dette er det vanskeligere å argumentere mot å slippe til 300 W eller 500 W i fremtiden. Og er det nå egentlig så farlig om en tråkker rundt på syklene?

Jeg er ikke for å forby sykling annet enn i særskilt sårbare og lite egnede områder. Men motorisert drift - og det inkluderer el-sykler - mener jeg bør holdes unna stier og tråkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Ut fra det jeg har erfart med vannskutere på sjøen, snøskutere i fjellet og firehjuliger i skogen osv, antar jeg at politikernes fokus på natur og friluftsliv er nesten lik null. Muligens fordi vi som er opptatt av dette er så få og i liten grad organisert. Vi teller ikke i stemmesammenheng. Ganske mange av dem jeg møter rundt om kring i skog og fjell er middelaldrende mennesker. Disse stemmer ofte uansett på det de altid har stemt og dette er fenomener som politikere studerer nøye. Dessverre er det slik det norske "demokratiet" fungerer.

Så vidt jeg har forstått gjelder obligatoriske typegodkjenningsordninger og veitraffikklovens krav bare for kjøretøy som skal brukes på offentlig vei og offentlige områder. Ser for meg at det kan komme el-sykkler hvor effekten kan oppjusteres med en app. Eller at folk kjøper sterkere el-sykkler eller el-motorer som kun er ment for bruk utenfor offentlig vei.

Uansett, hvis kontrollen blir like dårlig som for annen ulovelig motorisert ferdsel på sjø og land så ser jeg for meg at dette fort kan bli et problem. Problem for noen. For det er vel ikke umulig at dette kan være et steg i en bevisst styrt uvikling. Hundrevis av folk sitter å analyserer slikt.

Hvis derimot et par tusen friluftsentusiaster slo opp teltene sine foran stortinget og sultestreiket i noen uker, så kunne det kanskje skje ett eller annet. Men kanskje er det noe slikt som må til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så kan jeg ikke skjønne hvorfor man plent skal sykle på stier, fjellet. Enten det er med eller uten el motor. Syklende bør forholde seg til veier som er forbeholdt sykkel og bil. Når man befinner seg i fjellet, utenfor vei, bør man føle seg trygg for å bli påkjørt av noe som helst redskap. Eller ropt på av en sykkelist som nettopp har 'funnet riktig gear' i bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.