GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Guttetur Rogaland - trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger tips... En kompis skal gifte seg og vi skal arrangere en tur i fjellheimen. Noen vil kanskje kalle det et utdrikningslag, men det er andre gang han gifter seg sÄ denne gangen er det fokus pÄ litt andre ting enn fest og alkohol... Han heter Lars sÄ vi tenkte Ä gi ham litt "Monsen" oppdrag pÄ veien. SlÄ ihjel en fisk med knyttenevene, tenne bÄl med pinner, sove under en tarp osv... :-) Selv bor jeg i Sverige nÄ og det er lenge siden jeg gikk turer i Norge (utenfor Prekestolen og Kjerag) sÄ jeg trenger hjelp. HÄper pÄ noen tips basert pÄ fÞlgende "spesifikasjon":

- Mulighet till leirplass ved et vann med tilgang til ved og pÄ et sted der vi ikke forstyrrer noen...
- Ikke sÄ mye mer enn 2 timer kjÞring fra Stavanger
- Max 10 km tur per dag. Det skal vÊre en tur ogsÄ, men fokus det rundt, ikke Ä gÄ lengst mulig, men man mÄ fÞle att man kommer litt opp pÄ fjellet i alle fall
- Turen blir i slutten av mai og skal ha 1 overnatting. (lĂžrdag til sĂžndag)

Jeg har kikket pÄ Sirdalen, men nÄr vi ikke skal ligge i ei hytte sÄ blir det litt vanskelig Ä finne informasjon... Noen som har tips?

• Liker 1
Annonse
Skrevet
1 time siden, andmag skrev:

Hei!

Jeg trenger tips... En kompis skal gifte seg og vi skal arrangere en tur i fjellheimen. Noen vil kanskje kalle det et utdrikningslag, men det er andre gang han gifter seg sÄ denne gangen er det fokus pÄ litt andre ting enn fest og alkohol... Han heter Lars sÄ vi tenkte Ä gi ham litt "Monsen" oppdrag pÄ veien. SlÄ ihjel en fisk med knyttenevene, tenne bÄl med pinner, sove under en tarp osv... :-) Selv bor jeg i Sverige nÄ og det er lenge siden jeg gikk turer i Norge (utenfor Prekestolen og Kjerag) sÄ jeg trenger hjelp. HÄper pÄ noen tips basert pÄ fÞlgende "spesifikasjon":

- Mulighet till leirplass ved et vann med tilgang til ved og pÄ et sted der vi ikke forstyrrer noen...
- Ikke sÄ mye mer enn 2 timer kjÞring fra Stavanger
- Max 10 km tur per dag. Det skal vÊre en tur ogsÄ, men fokus det rundt, ikke Ä gÄ lengst mulig, men man mÄ fÞle att man kommer litt opp pÄ fjellet i alle fall
- Turen blir i slutten av mai og skal ha 1 overnatting. (lĂžrdag til sĂžndag)

Jeg har kikket pÄ Sirdalen, men nÄr vi ikke skal ligge i ei hytte sÄ blir det litt vanskelig Ä finne informasjon... Noen som har tips?

Du har en liten utfordring, eller et problem - slutten av mai. Det er fortsatt vinter i heia - over 600 moh. Det betyr at Ä gÄ fra RÞssdalen til Fidjadalen for eksempel, kan vÊre vanskelig. Og det betyr at det kan vÊre vanskelig Ä gÄ i heia i det hele tatt. Ikke bare pÄ grunn av snÞ, men ogsÄ pÄ grunn av snÞsmelting. Med regn og snÞsmelting, blir bekkene skikkelige elver....

SÄ det er mulig Ä gÄ inn en av dalene, F.eks Fidjadalen eller RÞssdalen (som alt foreslÄtt.), men det kan bli svÊrt vanskelig Ä komme 10 - 12 kilometer innover.

Det mÄtte eventuelt bli en tur i lÄgheiene. Som i Madlandsheia.her vil det vÊre mulig Ä fÄ til en tur pÄ 2-3 mil. (VÊr klar over at 10 kilometer i terreng med tung sekk ikke er en ordinÊr sÞndagstur - det kan lett ta 5-6 timer avhengig av stigning og vÊr.)

F. eks inn forbi Madlansvannet mot Tverromdalen og opp til VĂ„dlandnutane, ned til FisketjĂžn og rundt Maribakken og Rolighetdalen tilbake til Tverromdalen og ned til Madlansvannet og bilen.

Skrevet
24 minutter siden, REJOHN skrev:

Du har en liten utfordring, eller et problem - slutten av mai. Det er fortsatt vinter i heia - over 600 moh. Det betyr at Ä gÄ fra RÞssdalen til Fidjadalen for eksempel, kan vÊre vanskelig. Og det betyr at det kan vÊre vanskelig Ä gÄ i heia i det hele tatt. Ikke bare pÄ grunn av snÞ, men ogsÄ pÄ grunn av snÞsmelting. Med regn og snÞsmelting, blir bekkene skikkelige elver....

SÄ det er mulig Ä gÄ inn en av dalene, F.eks Fidjadalen eller RÞssdalen (som alt foreslÄtt.), men det kan bli svÊrt vanskelig Ä komme 10 - 12 kilometer innover.

Det mÄtte eventuelt bli en tur i lÄgheiene. Som i Madlandsheia.her vil det vÊre mulig Ä fÄ til en tur pÄ 2-3 mil. (VÊr klar over at 10 kilometer i terreng med tung sekk ikke er en ordinÊr sÞndagstur - det kan lett ta 5-6 timer avhengig av stigning og vÊr.)

F. eks inn forbi Madlansvannet mot Tverromdalen og opp til VĂ„dlandnutane, ned til FisketjĂžn og rundt Maribakken og Rolighetdalen tilbake til Tverromdalen og ned til Madlansvannet og bilen.

Takk for tipset! Tenkte nokk lit naivt att det er litt mer sommer pÄ fjellet i slutten av mai... Men det er egentlig ikke noe poeng Ä vÊre hÞyt oppe, det viktige er att det blir skikkelig friluftsliv.

Turforslaget ser jo faktisk veldig bra ut, men det er ogsÄ pÄ ca 700moh pÄ visse steder? Er det fare for at vi mÄ krysse store bekker eller kan man holde seg "innenfor" dem pÄ runden? Hva ligger temperaturen pÄ om natta denne periden? Holder det seg over 0 grader om man har telt f.eks ved FisketjÞrna (500moh).

Skal se pÄ RÞssdalen ogsÄ, men da ser det ut som det blir Ä gÄ ca fram og tilbake samme vei?

Skrevet
5 minutter siden, andmag skrev:

Takk for tipset! Tenkte nokk lit naivt att det er litt mer sommer pÄ fjellet i slutten av mai... Men det er egentlig ikke noe poeng Ä vÊre hÞyt oppe, det viktige er att det blir skikkelig friluftsliv.

Turforslaget ser jo faktisk veldig bra ut, men det er ogsÄ pÄ ca 700moh pÄ visse steder? Er det fare for at vi mÄ krysse store bekker eller kan man holde seg "innenfor" dem pÄ runden? Hva ligger temperaturen pÄ om natta denne periden? Holder det seg over 0 grader om man har telt f.eks ved FisketjÞrna (500moh).

Skal se pÄ RÞssdalen ogsÄ, men da ser det ut som det blir Ä gÄ ca fram og tilbake samme vei?

Det vil nok ligge en og annen fonn rundt om, men normalt er disse harde og enkle og passere. (VÄdlandsnutane ligger faktisk pÄ over 800 moh)

Det er ingen stor bekker eller elver  som mÄ krysses (selvsagt ikke helt riktig, men det bÞr ikke vÊre noen problemer).

VÊret er den stÞrste utfordringen, med regn, blir det fuktig og kulse... Med sol, blir det varmt pÄ dagen, men til gjengjeld kaldt pÄ natten. Jeg ville valgt en pose som kan brukes ned mot null, men underlaget er nesten like viktig som posen. Sjekk Fottur.net hvor det ligger ute en god del turer.

PĂ„ Ăžstsiden av indra FisketjĂžn er det faktisk en god teltplass.

Skrevet
2 timer siden, REJOHN skrev:

Det vil nok ligge en og annen fonn rundt om, men normalt er disse harde og enkle og passere. (VÄdlandsnutane ligger faktisk pÄ over 800 moh)

Det er ingen stor bekker eller elver  som mÄ krysses (selvsagt ikke helt riktig, men det bÞr ikke vÊre noen problemer).

VÊret er den stÞrste utfordringen, med regn, blir det fuktig og kulse... Med sol, blir det varmt pÄ dagen, men til gjengjeld kaldt pÄ natten. Jeg ville valgt en pose som kan brukes ned mot null, men underlaget er nesten like viktig som posen. Sjekk Fottur.net hvor det ligger ute en god del turer.

PĂ„ Ăžstsiden av indra FisketjĂžn er det faktisk en god teltplass.

Takk igjen for svaret! FÄr se om vi fÄr til utstyr, mÄ nok lÄne en del da alle ikke har for eksempel soveposer till ned mot 0 grader.

Skrevet

Statistisk sÄ vil ca. halve mai mÄned ha fint vÄrvÊr og andre halvdelen vil ha regn. Hvilken halvdel som er fin er ikke godt Ä si, men hvert eneste Är sÄ er spÞrsmÄlet enten om finvÊret holder til 17. mai eller om finvÊret kommer til 17. mai. Jeg husker Är da det har vert sÄ kaldt og surt at 17. mai komiteen hjemme pÄ Ganddal mÄtte ut og hente bjÞrkekvister og sette i vann for Ä ha grÞnt til Ä pynte med pÄ nasjonaldagen, og noen andre Är har bÄde bjÞrk og andre trÊr vert grÞnne og syrinen stÄtt i full blomst denne dagen. SÄ mai er en lunefull mÄned. 

Men Lars Monsen bryr seg vel ikke om vĂŠret, eller . . . ?

• Liker 1
Skrevet

MÄ du opp pÄ fjellet eller er det nok med ut i heia? For da er Dalane godt passende med mange turmÄl og "lite folk" :) Her er det ogsÄ ikke nÞdvendigvis masse snÞ om man holder seg litt i lavlandet.

• Liker 1
Skrevet

Greit Ă„ merke seg at @REJOHN er ekte heiamann ogÂ đŸ—»đŸ, og at den foreslĂ„tte ruta i Madlandsheiene fort kan bli vel frisk for folk som ikke er veldig vante med vandring i terreng, sĂŠrlig med tanke pĂ„ "kosebagasje", i.e. 20+-kilos-sekker...

Tverromdalen er helt nydelig, men vil heller anbefale Ä gÄ den opp en dag (er noen hÞydemeter, dét), campe i nÊrheten av Store VÄdlandsvatn (eller nede ved TverromdalstjÞnn om det blÄser), og sÄ mer eller mindre direkte ned FisketjÞnn/Fossbekken til parkering pÄfÞlgende dag...

Men Madlandsheiene kan absolutt anbefales -- faktisk utrolig hvor "isolert" og i villmarken man kan fÞle seg, sÄpass nÊrme Sandnes.

Skrevet
25 minutter siden, pahatlem skrev:

Greit Ä merke seg at @REJOHN er ekte heiamann og 1f5fb.png1f410.png, og at den foreslÄtte ruta i Madlandsheiene fort kan bli vel frisk for folk som ikke er veldig vante med vandring i terreng, sÊrlig med tanke pÄ "kosebagasje", i.e. 20+-kilos-sekker...

Tverromdalen er helt nydelig, men vil heller anbefale Ä gÄ den opp en dag (er noen hÞydemeter, dét), campe i nÊrheten av Store VÄdlandsvatn (eller nede ved TverromdalstjÞnn om det blÄser), og sÄ mer eller mindre direkte ned FisketjÞnn/Fossbekken til parkering pÄfÞlgende dag...

Men Madlandsheiene kan absolutt anbefales -- faktisk utrolig hvor "isolert" og i villmarken man kan fÞle seg, sÄpass nÊrme Sandnes.

Jeg er i grunnen enig med @pahatlem at det kan bli en rimelig tÞff tur, nÄr jeg tenker meg om, men den er ikke spesielt lang  - i kilometer, bare litt over 20.....

Men det gjemmer seg mye bÄde strev og skikkelig fine opplevelser i Madlandsheia.

Det kan muligens nevnes at det er mange fine plasser Ä telte ved den nevnte ruten. Innerst i Gloppevann, sandstrand og flott. Oppe ved Tverromdalsvannet - rester av gammel lÞe, og en fin Äpen plass. Ved Kvitlabekken/Maribakken og oppe ved HanklatjÞnnÄ. Det er mulig Ä stoppe omtrent hele tiden, og det er mulig Ä gÄ ut til bilene rimelig kjapt.

• Liker 1
Skrevet

Takk igen for veldig bra svar. NÄ er jeg 95% sikker pÄ at det blir denne turen... Har studert kart og det ser faktisk optimalt ut for det vi skal gjÞre. At dere sier at den Àr litt tÞff er bare bra, det gjÞr jo at deltagerne kommer til Ä fÄ en enda bedre opplevelse og det blir noe som man husker. Men samtidig bra at det finnes en ganske enkel Plan B, Ä gÄ hjem igen... :-) 

Det viktige er vel Ä forberede alle pÄ at det kan bli vÄtt og kallt, spesiellt pÄ natta. SÄ vi fÄr skrape sammen alle liggeunderlag vi kan finne. SÄ er det vel bare Ä hÄpe pÄ at Mai viser seg fra sin beste side. 

Hvordan er det med fiske og fiskekort der oppe?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.