Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemningsrapport fra Gjendine og Gjende (28.05 2006)


morten

Anbefalte innlegg

Etter gårsdagens tur ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5467 ) var vi klare for en litt roligere tur i det fine været. Vi dro over Flya og leverte noen bøker hos Turid på vandrerhjemmet før vi kjørte ned til Gjendeosen hvor Gjendebåtfolket var travelt opptatt med å pusse opp sin nye yndling, Gjendine. Det blir sikkert en debatt om hvorvidt denne båten passer på Gjende, men foreløpig har den ikke kommet så langt en gang.

Vi ruslet litt innover nordbredden, passerte tusenere av mogopoer og tok mye bilder. Blåstrupene sang på alle kanter, mens rødstilkene engstelig sveipet over vannflata. Julia oppdaget mye annet av fugl gjennom kikkerten også.

Isen lå ennå på Gjende, men var på full fart mot Gjendeosen. Vi kunne høre det rasle og knake i den vasne og oppsprukne slushflata i den traff land små skjær.

Vi gikk til innunder oppsteget for brattvarianten av Besseggen. Jeg gikk litt videre opp til selve renna for å finne ut hvor ruta gikk, en bratt tur med mye løs masse.

På returen smeller det oppe i fjellsida under Veslefjell og en håndfull store steinblokker skyer nedover de loddrette veggene og smeller inn i steinura med stor kraft. Den samme steinura hvor vi skrådde over på vei oppover. Med maks uflaks...... Man blir raskt litt tankefull da ja.

Fin vårfjelltur med mye liv blant trær og busker i solhellingene.

post-3-13347442035_thumb.jpg

post-3-133474420359_thumb.jpg

post-3-133474420367_thumb.jpg

post-3-133474420374_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du begynner å lære deg noen pipiper også, Morten! :P

Jeg jobber med saken :(. Løvsanger kjenner han også nå. Og Sivspurv har han lært på denne turen. Men såerla trodde han var en gullspurv (pga fargen...).

Men "Ehre, wem Ehre gebührt", han har vært flink siden han er blitt sammen med meg. T.o.m. fugletur til Hornborgasjøen har det blitt, og han kjenner mange fugl og ikke minst fjellblomster nå som han hverken la merke til eller visste navnet på tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men såerla trodde han var en gullspurv (pga fargen...).

Ahh - godt jobba, Julia! :wink:

Og jeg regner med ovenstående var en skrivefeil, da det heter gulspurv, og ikke gullspurv! :P

So keep up the good work!

Fugler er et enormt mangfoldig tema, som tilfører turene en ekstra dimensjon, for dem som vet å vite litt!

Så får du heller belære meg litt om planter på neste tur - der er jeg temmelig grønn sjøl!

Så langt skjønner jeg forskjell på eple, pærer og juletre... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var blitt brunt og lekkert i den delen av Jotunheimen også, gitt! :(

Kunnskap om fugler og planter gjør virkelig turene mer spennende, ja. Er glad jeg begynte å lære meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterligere stemningsrapport fra Gjende 30.05.06

Gjendebåtfolket pusset ivrig videre på sin nye stolthet, Gjendine, mens vi delte oss. Jeg ruslet litt opp tidl. miljøvernminister Hareides stolthet, den nye turbostien mot Veslefjell, mens Julia gikk på fotojakt etter Blåstruper.

Det var en nydelig kveld, en del vind. Det er et gedigent prosjekt denne steinleggingen, men stien blir kanskje litt smal nå med antall vandrere tatt i betraktning. Midt oppe i lia står en bauta signert daværende miljøvernminister Hareide samt en informasjonstavle hvor det hevdes at dette var eneste måten å hindre erosjon på.

Ja så lenge man ikke er villig til å vurdere trafikkbegrensende tiltak (som f.eks. innstramming i båtløyve) så er det vel det.

Isen var blåst 3-4 km vestover Gjende, og jeg regner med at med neste vestavindskule, spyles hele sørpeislaget ut i Sjoavassdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.