GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng
Skrevet (endret)

Sikkert ikke sÄ lett Ä svare pÄ, dette er trolig ganske individuelt, men hvordan ligger man (dere) mest behagelig i telt?

Jeg er typen som aldri har vondter noen steder, og sover vanligvis like godt i alle senger, men jeg sliter litt med Ä sove godt i telt.

Jeg bruker Exped UL 7 MW underlag og jeg fÄr vondt i korsryggen etter noen timer, og sover derfor lett/urolig/dÄrlig resten av natten. (veier 70kg). Jeg bruker til og med pute for Ä ligge comfy (HaglÞfs Apus Pillow). Jeg synes liggeunderlaget er behagelig Ä legge seg ned pÄ, og har variert med hvor hardt jeg blÄser det opp. Skumunderlag oppÄ synes jeg ikke blir bedre.

Jeg har prÞvd Ä venne meg til underlaget, det mÄ man jo ofte gjÞre nÄr man kjÞper ny seng ogsÄ. SÄ jeg sover middagslur pÄ underlaget nÄr jeg har kjangsen, og jeg tar det ogsÄ med nÄr jeg er pÄ jobbreise (sover pÄ hotell) og prÞver Ä sove pÄ det om natten.

Jeg har en "fast" woderland madrass i sengen hjemme, men "fast" i wonderlad er trolig ganske myk i forhold til exped. Kanskje det aldri vil fÞles godt Ä ligge pÄ liggeunderlag dersom man har en seng hjemme som er relativt myk i forhold?

Er det noen som har noen smarte triks som jeg ikke har tenkt pÄ, som kan Þke liggekomforten pÄ liggeunderlaget?

Endret av Mareng
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, Mareng skrev:

Kanskje det aldri vil fÞles godt Ä ligge pÄ liggeunderlag dersom man har en seng hjemme som er relativt myk i forhold?

Å forvente samme komfort av et 7cm tykt liggeunderlag som en wonderland-madrass er nok litt optimistisk, ja. :)

• Liker 1
Gjest Mareng
Skrevet
4 minutter siden, Humbug skrev:

Å forvente samme komfort av et 7cm tykt liggeunderlag som en wonderland-madrass er nok litt optimistisk, ja. :)

Var det jeg skrev, men var ikke det jeg mente :P

SÄ lenge jeg kan ligge uten Ä fÄ vondt i ryggen skal jeg nok bli fornÞyd. I gamle senger, skumgummimadrass i campingvognen, eller andre steder jeg har sovet har jeg aldri fÄtt vondt. Kun nÄr jeg sover pÄ liggeunderlag. DÞdsirriterende...

I min ungdom sov jeg like godt i telt som hjemme, eller bedre. Jeg er bare passert 30, sÄ jeg anser meg ikke som gammel og skrÞpelig enda...

Ser jo noen bruker pute under knÊrne og eller mellom bena, og mener det skal hjelpe for noe. Men det er gjerne andre smarte triks folk har funnet ut fungerer...

Skrevet (endret)
55 minutter siden, Mareng skrev:

Skumunderlag oppÄ synes jeg ikke blir bedre.

Underlag i lukket celleplast bĂžr ligge underst for Ă„ gi best komfort, og Ăžverst for Ă„ gi best isolasjon.

Jeg forsÞker Ä innstille meg pÄ Ä sovne pÄ rygg, og sÄ blir det sideleie om nÞdvendig ila. natten. Og ja, da er det ofte behagelig med noe mellom knÊrne. For eksempel de klÊrne du har med i posen for Ä holde varme til dagen etter...

Endret av ArveS
typo
Skrevet
1 time siden, Mareng skrev:

Sikkert ikke sÄ lett Ä svare pÄ, dette er trolig ganske individuelt, men hvordan ligger man (dere) mest behagelig i telt?

Jeg er typen som aldri har vondter noen steder, og sover vanligvis like godt i alle senger, men jeg sliter litt med Ä sove godt i telt.

Jeg bruker Exped UL 7 MW underlag og jeg fÄr vondt i korsryggen etter noen timer, og sover derfor lett/urolig/dÄrlig resten av natten. (veier 70kg). Jeg bruker til og med pute for Ä ligge comfy (HaglÞfs Apus Pillow). Jeg synes liggeunderlaget er behagelig Ä legge seg ned pÄ, og har variert med hvor hardt jeg blÄser det opp. Skumunderlag oppÄ synes jeg ikke blir bedre.

Jeg har prÞvd Ä venne meg til underlaget, det mÄ man jo ofte gjÞre nÄr man kjÞper ny seng ogsÄ. SÄ jeg sover middagslur pÄ underlaget nÄr jeg har kjangsen, og jeg tar det ogsÄ med nÄr jeg er pÄ jobbreise (sover pÄ hotell) og prÞver Ä sove pÄ det om natten.

Jeg har en "fast" woderland madrass i sengen hjemme, men "fast" i wonderlad er trolig ganske myk i forhold til exped. Kanskje det aldri vil fÞles godt Ä ligge pÄ liggeunderlag dersom man har en seng hjemme som er relativt myk i forhold?

Er det noen som har noen smarte triks som jeg ikke har tenkt pÄ, som kan Þke liggekomforten pÄ liggeunderlaget?

Ofte nÄr ein har plager med Ä stivne i ryggen pÄ hardare underlag kan det ha samanheng med at nokre av musklane dine er korte, slik at du fÄr drag i muskulaturen i korsryggen (uten Ä merke det sÄ veldig). Du merkar det fÞrst nÄr du ligg hardt for dÄ er der ingenting som "kjem" opp og tettar "hola"/svaien og gir musklane stÞtte.

Det du kan prÞve, bÄde fÞr leggetid og dersom du vaknar, er Ä strekke hofteleddsbÞyerane pÄ kvar side nokre minutt. Stramme hofteleddsbÞyere drar ryggsÞyla fram og ned, og kan gi nesten umerkelege spenningar i nedre del av rygg. Dette vert ofte endÄ meir trigga av sekkebÊring/pulktrekk. 

Med meg og sambuaren min er det difor fast takst Ä strekke litt fÞr legging, spesielt dersom me har arbeidd hardt. Det kan vÊre sÄ enkelt som Ä sitte pÄ huk (muskelen er festa pÄ innsida av hofteskÄla, lÄrbeinet og i ryggsÞyla, sÄ Ä sitte pÄ huk drar over dei ledda som trengs for Ä fÄ en god strekk), eller det kan vere pigeon pose.

• Liker 2
Skrevet

Tessatroll kom meg i forkjÞp der gitt :) men jeg har ogsÄ tro pÄ Ä styrke kjernemuskulaturen og Ä strekke og tÞye godt. FÄr jeg vondt i korsryggen av noe slag, sÄ er det fordi jeg ikke har trent nok i det siste og ikke vÊrt nÞye med streching. Og har jeg gÄtt med tung sekk, uten sÊrlig forutsetninger for Ä holde kropp og sekk oppe i timesvis i gange, sÄ vil det Ä sove pÄ et underlag gjÞre vondt i korsryggen. 

Henger derimot kroppen godt sammen sÄ er min 2.5 cm tynne Termarest som en himmelseng. 

• Liker 1
Skrevet

SÄ at vÄr helt Lars Monsen hadde med seg en barnemadrass pÄ ene turen sin(Monsen pÄ villspor), og jeg mÄtte jo bare prÞve dette selv.

KjĂžpte en fra IKEA:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10150287/

Dette er definitivt litt luksusprodukt Ä ha med, da det ikke passer for lettpakkeren, men pÄ f.eks. kanotur, korte gÄturer eller campingtur sÄ gir den det lille ekstra sÄ det fÞles mer som Ä sove hjemme ;) 

Selv sover jeg bra med vanlig skumgummi underlag, sÄ den har for det meste bare tatt opp plass i boden. Men til den prisen sÄ griner jeg ikke.

Pros and cons

+ Veldig behagelig

+ Fin avveksling fra "vanlige liggeunderlag

+ Bred(60cm)

- Vekt

- Volum

- Absorberer fuktighet

- Kort(120cm)

Skrevet (endret)
2 hours ago, Tessatroll said:

...eller det kan vere pigeon pose.

Den der posisjonen tror jeg at jeg aldri kommer til Ă„ klare! 😅

Jeg merker godt om jeg f.eks har for mye luft i liggeunderlaget, da blir det mye mer ubehagelig en Ă„ ha "passe" med luft.

Ellers rÄdet til @Tessatroll et generelt bra rÄd enten det er (korte) hofteleddsbÞyere eller stÞrre og mindre muskler. Har selv hatt hofteleddsbÞyere som har latt seg irritere pÄ topptur siden de har vÊrt for stramme/korte, knesmerter pga mye sykling (og stram muskulatur) som ble borte med regelmessig tÞying.

Endret av Terka
  • Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, Terka skrev:

Den der posisjonen tror jeg at jeg aldri kommer til Ă„ klare! 1f605.png

Jeg merker godt om jeg f.eks har for mye luft i liggeunderlaget, da blir det mye mer ubehagelig en Ă„ ha "passe" med luft.

Ellers rÄdet til @Tessatroll et generelt bra rÄd enten det er (korte) hofteleddsbÞyere eller stÞrre og mindre muskler. Har selv hatt hofteleddsbÞyere som har latt seg irritere pÄ topptur siden de har vÊrt for stramme/korte, knesmerter pga mye sykling (og stram muskulatur) som ble borte med regelmessig tÞying.

:P Sei ikkje det, sambo starta pÄ albogane, men no geier han fÄ panna i golvet (sÄ vidt og med ujamne kvalmebyger dog :P ) 

Skrevet
1 time siden, Gittiamo skrev:

Tessatroll kom meg i forkjÞp der gitt :) men jeg har ogsÄ tro pÄ Ä styrke kjernemuskulaturen og Ä strekke og tÞye godt. FÄr jeg vondt i korsryggen av noe slag, sÄ er det fordi jeg ikke har trent nok i det siste og ikke vÊrt nÞye med streching. Og har jeg gÄtt med tung sekk, uten sÊrlig forutsetninger for Ä holde kropp og sekk oppe i timesvis i gange, sÄ vil det Ä sove pÄ et underlag gjÞre vondt i korsryggen. 

Henger derimot kroppen godt sammen sÄ er min 2.5 cm tynne Termarest som en himmelseng. 

Sterke magemusklar (dei djupe indre) er ogsÄ med pÄ Ä forebygge dette ja, som Gittiamo seier. Sterk kjerne + lengde over hofta vil i tillegg til Ä gi betre vilkÄr for ryggsÞyla di (og dermed muskulatur) ogsÄ gi deg eit meir avslappa steg med stÞrre utslag for lÄrbein, sÄ det er aldri dumt Ä tenkje litt pÄ desse tinga :) 

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, Terka skrev:

Den der posisjonen tror jeg at jeg aldri kommer til Ă„ klare!

Vi fÄr ta en felles Þkt i helga! Tenker vi blir litt ekstra avslappa og myke litt utpÄ bÄde fredag og lÞrdags kveld, sÄ en runde med yoga rundt bÄlet fÞr vi kÞyer blir nok knall! SÄ tar vi en felles runde med solhilsen i soloppgangen i 6-7-tida? :D

Tar til meg rÄdene her inne da jeg stort sett alltid vÄkner med vond rygg for tida. Veldig klar over at musklene mine generelt har godt av Ä fÄ strekt seg litt da de er for korte bÄde her og der. Er bare dÄrlig pÄ Ä huske, og sette av tid til Ä fÄ tatt de rette Þvelsene..

• Liker 1
Skrevet

Hahaha! Ă„rets store Gourmet og yoga tur til Rondane @Elisabethsk ? 😅

2015 var et bra Ă„r mtp aktivitet & fysikk, mens 2016 var rett slett fasinerende eksempel pĂ„ hvor mye man kan la seg forfalle. 2017 har egentlig ikke kommet i gang enda sĂ„ kanskje jeg skal gi aktivitetsnivĂ„et en kickstart med Ă„ begynne med yoga i Rondane? @Tessatroll virker Ă„ ha trua? 😁

(Beklager OT.)

• Liker 1
Gjest Mareng
Skrevet

Ja, har var jo responsen bedre enn jeg hadde hÄpet pÄ :)

Jeg trener nok fra fÞr, men tÞying skal jeg inrÞmme er veldig greit Ä bare skippe. HÄper det hjelper pÄ, takk :)

Skrevet

Manglende bevegelighet er det nye rÞyking. Neida. 

(joda) 

Jeg stivner ogsÄ litt mer til utendÞrs enn hjemme selv om jeg er relativt bevegelig. OppblÄsbare liggeunderlag er pÄ en mÄte myke og harde samtidig, men det er sikkert mye tilvenning inne i bildet ogsÄ. Det kan vÊre sÞvnen er lettere utendÞrs. Jeg er (ubevisst) mer pÄ vakt nÄr jeg sover pÄ fremmede og mer truende steder. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Terka skrev:

Hahaha! Ärets store Gourmet og yoga tur til Rondane @Elisabethsk ? 1f605.png

2015 var et bra Är mtp aktivitet & fysikk, mens 2016 var rett slett fasinerende eksempel pÄ hvor mye man kan la seg forfalle. 2017 har egentlig ikke kommet i gang enda sÄ kanskje jeg skal gi aktivitetsnivÄet en kickstart med Ä begynne med yoga i Rondane? @Tessatroll virker Ä ha trua? 1f601.png

(Beklager OT.)

Jepp 😁

• Liker 1
Skrevet

Noen som har prÞvd 2 stk Exped UL 7 oppÄ hverandre?  SÄ en som anbefalte det for Ä komme nÊr komforten til senga hjemme.  Nesten Wonderland?

Skrevet

Kan vÊre flere grunner til at man ikke sover like godt. Er jo sjelden det er helt plant der man ligger. Kan ogsÄ vÊre fordi man har mindre mulighet for bevegelse i en sovepose enn underr en stor dyne. Jeg slet med det siste, spesielt fordi jeg sover mye pÄ magen med armene under hodet. Det blir trangt i sovepose sÄ jeg sover mer urolig og vÄkner flere ganger pr natt av dovne armer. Min lÞsning ble en sovepose med et annet design. Skrev litt om den her 

Gjest Mareng
Skrevet
PĂ„ 28.3.2017 den 13.14, Tessatroll skrev:

Ofte nÄr ein har plager med Ä stivne i ryggen pÄ hardare underlag kan det ha samanheng med at nokre av musklane dine er korte, slik at du fÄr drag i muskulaturen i korsryggen (uten Ä merke det sÄ veldig). Du merkar det fÞrst nÄr du ligg hardt for dÄ er der ingenting som "kjem" opp og tettar "hola"/svaien og gir musklane stÞtte.

Det du kan prÞve, bÄde fÞr leggetid og dersom du vaknar, er Ä strekke hofteleddsbÞyerane pÄ kvar side nokre minutt. Stramme hofteleddsbÞyere drar ryggsÞyla fram og ned, og kan gi nesten umerkelege spenningar i nedre del av rygg. Dette vert ofte endÄ meir trigga av sekkebÊring/pulktrekk. 

Med meg og sambuaren min er det difor fast takst Ä strekke litt fÞr legging, spesielt dersom me har arbeidd hardt. Det kan vÊre sÄ enkelt som Ä sitte pÄ huk (muskelen er festa pÄ innsida av hofteskÄla, lÄrbeinet og i ryggsÞyla, sÄ Ä sitte pÄ huk drar over dei ledda som trengs for Ä fÄ en god strekk), eller det kan vere pigeon pose.

Har sovet pĂ„ liggeunderlaget noen netter nĂ„ (jobbreise-hotell). Og enten funker dette bra, eller sĂ„ har jeg blitt mer vant med underlaget, hvis det ikke var dene Ăšne Ăžlen til middagen som var utslagsgivende 😝 

Jeg bruker dog noen andre mer tradisjonelle "stillinger" for Ă„ tĂžye de samme musklene, synes det var enklere, men akkurat det kan man jo gjĂžre som man vil. Sov fra kl 23 pĂ„ ryggen, og vĂ„knet ikke fĂžr kl 05:30 av at jeg var Þm i korsryggen. Men ikke vĂŠrre en at jeg kunne skifte til sideleie og sove greit til vekkerklokken ringte kl 7 👍

Hadde meg en Ăžl til middagen, sĂ„ muligens den hjalp pĂ„ ogsĂ„ 😝 Jeg skal til finse om en uke, sĂ„ nĂ„ skal jeg bĂžy og tĂžy hver dag fram til da, sĂ„ ser jeg om det har effekt :)

Noe annet jeg kom pÄ som har fungert meget bra mot vondter tidligere, da jeg trente mer aktivt med vekter, var egenmassasje med massasjerulle og ball fÞr tÞying.

👍👍👍

Skrevet
2 timer siden, Mareng skrev:

Har sovet pÄ liggeunderlaget noen netter nÄ (jobbreise-hotell). Og enten funker dette bra, eller sÄ har jeg blitt mer vant med underlaget, hvis det ikke var dene Úne Þlen til middagen som var utslagsgivende 1f61d.png 

Jeg bruker dog noen andre mer tradisjonelle "stillinger" for Ä tÞye de samme musklene, synes det var enklere, men akkurat det kan man jo gjÞre som man vil. Sov fra kl 23 pÄ ryggen, og vÄknet ikke fÞr kl 05:30 av at jeg var Þm i korsryggen. Men ikke vÊrre en at jeg kunne skifte til sideleie og sove greit til vekkerklokken ringte kl 7 1f44d.png

Hadde meg en Þl til middagen, sÄ muligens den hjalp pÄ ogsÄ 1f61d.png Jeg skal til finse om en uke, sÄ nÄ skal jeg bÞy og tÞy hver dag fram til da, sÄ ser jeg om det har effekt :)

Noe annet jeg kom pÄ som har fungert meget bra mot vondter tidligere, da jeg trente mer aktivt med vekter, var egenmassasje med massasjerulle og ball fÞr tÞying.

1f44d.png1f44d.png1f44d.png

SÄ bra, hÄpar verkeleg for din del at svaret var sÄ "enkelt" :D 

Massasjerull og ball er genialt. At beingrinda vÄr vert dradd bÄde hit og dit av stramme musklar er ikkje sÄ utenkjeleg.

At dette dÄ mÄ ut over andre musklar att, som mÄ jobbe pÄ ein annan og mindre gunstig mÄte enn dei eigentleg var designa for, er eigentleg ganske logisk. 

Kva gjeld ryggsÞyla vÄr gjer me i vÄr moderene tid kvar dag ting som ikkje er bra for den, og som bidreg til og "alternere" pÄ strukturane. Kan dÄ vere greit Ä gjere smÄ ting i kvardagen for Ä motverke dette. Som til dÞmes Ä sitte pÄ huk nÄr ein ryddar leikene til poden, eller parar sokkar etter klesvask. 

Eg plar seie at dersom alle hadde sitti pÄ huk litt kvar dag hadde me truleg hatt vesentleg mindre ryggtrÞbbel i dette landet :)

• Liker 2
Skrevet

Som halvgammel krok som sitter for mye stille ila dagen, har en Þkt med styrke og tÞying av kjernemuskulatur i uka virket Ä vÊre veldig positivt. Fra en noe Þm/stiv korsrygg og irriterte piri formiser, spesielt om morgenen, virker det nÄ som skjelett og muskler samspiller bedre. Vil tro flere er i den bÄten. Jeg trener ogsÄ jevnt og variert, men det var fÞrst  nÄr jeg la inn Þkt som fokuserte pÄ dette spesielt at ting "lÞsnet".

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, PTG skrev:

Som halvgammel krok som sitter for mye stille ila dagen, har en Þkt med styrke og tÞying av kjernemuskulatur i uka virket Ä vÊre veldig positivt. Fra en noe Þm/stiv korsrygg og irriterte piri formiser, spesielt om morgenen, virker det nÄ som skjelett og muskler samspiller bedre. Vil tro flere er i den bÄten. Jeg trener ogsÄ jevnt og variert, men det var fÞrst  nÄr jeg la inn Þkt som fokuserte pÄ dette spesielt at ting "lÞsnet".

Piriformis er jo noko skikkeleg herk Ä slite med, og har nok forÄrsaka mang ein knevondt....Pigeon pose hjelp ogsÄ pÄ den :P

Skrevet

Jeg blir sliten i kroppen av Ä ligge pÄ et glatt underlag og/eller i helling. Hvis jeg sklir om natta sÄ slapper jeg ikke helt av og det tar ryggen min. En sovepose som er vid hjelper ogsÄ siden jeg kan bevege meg mer og derfor ble det quilt som passet meg best.

Gjest Turlyst
Skrevet
4 timer siden, PTG skrev:

Som tidligere milsluker pÄ sykkel stiftet jeg ogsÄ bekjentskap med piriformis. Det var vondt nok, men kiropraktoren hjalp meg noe, men det var en annen tyngre Ärsak til mine store smerter. Det er bra nok, men jeg blir aldri helt bra.

Sitat

Piriformis syndrom

Dypt inne i setet ligger en tredje muskel som ogsÄ kan gi tilsvarende problemer. Den kalles pÊremuskelen (piriformis) og strekker seg fra forsiden av korsbenet til toppen av lÄrbenet. Isjiasnerven gÄr vanligvis under pÊremuskelen pÄ sin vei nedover benet, men det hender ogsÄ at nerven gÄr midt inne i muskelen eller at den er delt i to, slik at en del ligger under eller over muskelen mens den andre gÄr tvers gjennom. Fordi det er sÄ nÊr relasjon mellom nerve og muskel, blir det fort vondt nÄr muskelen strammer seg.

PÊremuskelen har som oppgave Ä dreie benet utover. Hvis man pÄ grunn av en funksjonshemming eller skade i foten gÄr med benet dreid blir muskelen overbelastet og smertefull. Det samme kan skje ved slitasjegikt. Overbelastningen av pÊremuskelen kan fÞre til trykk mot isjiasnerven. Denne tilstanden kalles piriformis syndrom. Syndromet kan opereres, men det blir sjelden anbefalt. Bogsti kjenner ikke til noen som er blitt bedre av operasjon.

– Tvert imot blir situasjonen ofte verre og smertene sterkere fordi det danner seg arrvev.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.