Gå til innhold
  • Bli medlem

27.05.06: Stigbotthornet (1622) ved Trollstigen


Svein

Anbefalte innlegg

Sitter akkurat nå å kikker på bildene fra turen jeg og Geir hadde i går. Full turrapport får jeg ikke laget ferdig før i kveld, legger ut en "liten" smakebit.... redigerte litt på det nå nettopp. Bildet er tatt på vei ned fra Stigbotthornet (1622) klokka 07.49. Har brukt følgefokus på Geir, bakgrunnen ble ikke så skarp som jeg hadde håpet på. Burde blendet ned noen trinn til.

post-283-133474420316_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende tur. Føler brattheten helt ut gjennom pc-skjermen, vet ikke om jeg ville følt meg så vel alle stedene der :shock:

Coni: Det er nok sikkert riktig at det ikke er noen billigkompaktkamera. Men en liten rundtur i Photoshop kunne gjort de spennende bildene fra Memurubreturen deres enda friskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Photoshop gjør underverker ja, flere av bildene var heller dårlige før behandling. Hvis der ikke er gjengrodde/mørke/svarte eller lyse/utbrente/hvite felter er det fort gjort å få justert opp med shadows/highlights.

Jeg brukte liten sekk og hadde ikke plass til stegjern, gamblet på å legge de igjen og tok heller med ekstra klær. På vei mot 1597-toppen var heldigvis skaren under nysnøen myk nok til å lage trinn :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :(

Hvitbalanse... nede i skyggen lot jeg kameraet stå på awb (automatikk), noe som fungerte bra. I sola skrudde jeg over på manuelt/dagslys. Brukte raw+jpg på soloppgang- og solnedgangsbildene, men har kun hatt bruk for jpg. I raw kan hvitbalansen justeres myyye før konvertering hvis kameraets automatikk "bommer", eller man selv har stilt inn feil. Det er vel dette + muligheten for å justere eksponeringen med 1-2 blendere som er den store fordelen med raw vs jpg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge-rapport! (måtte jo bli det, i disse omgivelser! :( )

Vansinnig landskap, dette.

Tenk bare hva turistene i sine lysegrønne plastsandaler går glipp av, der de myldrer rundt koisken nede ved vegen... :P

Men - kanskje like greit at de forblir der, så slipper man unna en mengde reddende helikoptertrafikk inni fjellstilla!

Som vanlig flotte bilder :wink: .

ett lite spørsmål : med så mye snø, justerer du hvitbalansen på kamera ?

Normalt ikke snømengden som styrer det, Per Tore, men værlaget og lyssettingen.

Hvitbalansen er meget godt implementert i dagens kameraer, så med mindre man står på snø/is i djup slagskygge

under knallblå himmel, så går dette bra. Unntaket er kunstlys innendørs, der manuelt satt (spotmålt) hvitbalanse

med fordel kan settes før opptak (hvis uten blitz, vel og merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.