Populært innlegg +Tom42 Skrevet 18. mars 2017 Populært innlegg Del Skrevet 18. mars 2017 Dagsrevyens reportasje og værmelding - et deprimerende budskap for en som vil på tur. Men lot jeg meg stoppe av sterk vind, dårlig sikt og tung våt snø? Ikke tale om!! Særlig ikke når jeg satt x antall kilometer unna i Spania, varmt og godt. Men her også kan tingen skifte fort. I forvissning om at været i det minste, ikke ville endre seg dramatisk la jeg meg trygt til å sove. Men, selv her kan man ikke være trygg. Jeg var litt i det humoistiske hjørne da jeg tok bilde av en av de mange murstolpene langs veien, stolpe nr 42 og kalte den en brøytestikke. Men det kommer også snø her - og særlig i høyden. Jeg sa alt jeg la meg trygt til å sove. Men denne illusjonen ble brått noe annet. Kl 0430!! Slå den!! Da startet et forferdelig bråk. 3 verdenskrig? Nei da. Spanjolene benytter bare en hver anledning til å feire. Om dårlig økonomi eller høy arbeidsløshet ellers preger landet, så er det som blåst bort om anledningen byr seg. Og det gjorde den tydeligvis kl 0430. Da startet: "Våren er kommet og det er på tide og rydde i kjeller og loft festivalen" Fyrverkeriet hadde sikkert vært spektakulært, en aften kl 2000 da mørket hadde senket seg. Men neida. Et vanvittig tidspunkt hvor alle sover betyr ingen ting. Kl 0430! Det samme hendte kl 1200 samme dag. Da hadde jeg akkurat fyrt opp "Doleboxovnnen" (Se Tommetrix - gjør det selv) og nok en gang smalt det. Midt på dagen så jeg noen svake farger på en solfylt sydhimmel. Men før alt dette hadde jeg ikke engang startet på turen. ------------------ Siden morgenen var litt kjølig trakk jeg på meg en tynn overtrekksbukse, og av nostalgistiske grunner iførte jeg også min Devold trøye. Tok heisen ned på gateplanet. Og etter å ha venntet en stund så jeg "utrykningskjøretøyet" nærme seg. I Norge kalles det buss, noe de også gjør her, men farten gir likevel assosiasjoner til kjøretøy med blålys og sirener. Likevel, mot alle odds nok en gang steg jeg lettere sjokkert av i Alfas del Pl. Oppsøkte en bakgate, fant en liten restaurant, hvor jeg spiste min enkle frokost. Deretter dro jeg den nærmeste Supermercano, og tømte lageret for Mills kaviar, og gikk videre med en litt tyngre sekk. Men denne "gikkingen" skjedde med blandede følelser! Mot drosjeholdeplassen!! For jeg måte ta drosje, eller taxi, som det vel heter, ut til turområdet. Og problemet er ikke å finne en bil, men problemet handler mer om en annen form for kommunikasjon: Språket. På en måte stiller vi likt. De kan ikke norsk, og jeg kan ikke spansk. Men hva med engelsk? Null match. Den eneste engelsken de praktiserte sist jeg prøvde meg - med bilder og fakter å fortelle hvor jeg skal resulterterte sist bare i en i herdig hoderysting. Deretter grep han mikrofonen og etter en stund synes jeg at jeg så, litt diskre plassert i en sidegate en poiltibil og en ambulanse. Men det kan selvfølgelig ha vært et synsbedrag. Derfor denne gangen utstyrte jeg meg med enn skisse, som gjorde susen Likevel. et skår i gleden. Om det var en tilfeldighet vet jeg ikke, da takstameteret hadde passert 10€ var det stopp. Riktignok hadde et kraftig regnvær ødelagt litt av kjerreveien- - - - . Et kraftig regnvær hade ødelagt deler av kjerreveien. Nei, takke meg til en Volvo felt. Dermed måtte jeg ut å gå altfor tidlig på det jeg hater mest, vei. (Må ta enn parantes. For akkurat nå kl 0806 er de i fullgang med nok et fyrverkeri - og det pågår enda nå kl 0908, og det ser ikke ut som det er slutt på lang tid.) Så var det bare å labbe i vei, men før det forsvant overtrekkksbukse og Devoldtrøya opp i skken, og jeg vandtret videre i shorts og singlet. Omsider kom jeg til punktet jeg kulle vært ved for en time siden, men pytt, pytt Men ikke helt pytt, pytt. For langs denne veien er et en rekke overhengende furutrær og på denne tiden, foregår det ting og tang i dyreriket. Åmer som jeg kaller dem bygger reder i furutrærne. Og de blir tidvis erobret av tyngdekraften og de er giftige. Selvfølgelig fikk jeg nærkontakt med slike i en mørk kveld i fjor, noe som kostet meg 4 døgn på sykehus Men heldigvis for meg, tross en kink i nakken av å speide oppover etter dem, gikk turen uten dramatikk. Det er nok å se på en slik tur, hvert fall for meg som er rimelig interessert i fortidsminner. Riktignok fant jeg ingen dyregraver, men alle syd og vestvandte bar tydelige preg av livberging, en livberging som må ha foregått i tusener av år. Som bildene viser er det utført en strevsomt arbeide med å anlegge terasser fra bunnen til toppen på fjelllenne. Og olivivenhøsten må tydligvis ha vært og er lukrativ, For i dag skjer det en stor grad av revitalisering av feltene. Hvor minnene fra "forna dar" ses i form av ruiner i forkant Og mens det fremdeles er for tidlig i gamlelandet spirer det og gror langs veikanten her nede Og endelig er jeg oppe ved foten av det høyeste fjellet i rimelig nærhet: Puig Campala, 1407 meter over havet, et tall om skaper vibrasjoner i mitt indre for tankene flyr automatisk hundre meter ned til mitt kjære 1307. Sukk: "Vi sees 3 august! Joda, vi sees 3 august, men i et øyeblikks svakhet lot jeg meg avbilde og dette bildet minnet meg på de nakne tall 7 kilo minus som må bort!! Men inntil så skjer, vandret jeg videre langs en fjellkjede. Og nettopp vandre her er en fornøyelse. Alle stier er meget godt bygget og ditto vedlikeholdt Likevel, denne nedstigningen meg ennå skjelven. For her på slutten av turen er det virkelig bratt. : En kilometer hard nedoverbakke. Gru og redsel. Gjett om ikke knærne løp inn og ut. Og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg vurderte å hvile, men turde ikke av frykt for å ikke komme i gang. Og takk og lov for det. For tidsmessig var jeg heller sent ut og hadde avfunnet meg at siste etappe mot sivilisasjonen måtte foregå i mørke. Men noen ganger har også jeg flaks. Med 30 sekunders margin. For akkurat da jeg kom ned på et makadamisert område holdt en ung mann på å legge turtøyet i bilen og han skulle til - Benidorm. Så var det bare å innta heimen - motta ovasjonene - dusje,- og se på dagsrevyen. Hvor de fremdeles holdt på å snakke om sterk vind - og tung våt snø. 14 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+rayun Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 He-he, fornøyelig lesning @Tom42. Godt å se du ligger i hardtrening til sommerens høydepunkt😀. Vi ses. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Tom42 Skrevet 18. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2017 2 timer siden, rayun skrev: He-he, fornøyelig lesning @Tom42. Godt å se du ligger i hardtrening til sommerens høydepunkt. Vi ses. Ja, det håper jeg også på. Som i fjor kommer jeg til å dra ca 1 august. Vet ikke om jeg kommer til dra rett frem, eller ta veien om Holken og Viktjønn. Fortell meg derfor hvor du er i lendet på denne tiden. Knærne ser ut til å funke bedre enn jeg trodde. Går noen harde økter her ned i Spania, så det ser lyst ut for en tur i juni. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.