Senja Skrevet 7. mars 2017 Skrevet 7. mars 2017 Hei Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å legge isopor i isfiskehull for å forhindre at de fryser? Spesielt med tanke på hvis en har bruk ute over natta? Blir veldig glad for tilbakemelding om noen har erfaring med dette. Mvh Senja Siter
Terka Skrevet 7. mars 2017 Skrevet 7. mars 2017 Funker knall. Har brukt det når fiskeutstyret har stått over natta vintersttid i rørostraktene. Her kan det være "kaldt nok"... Vi har da brukt å lime sammen to tykke isoporplater og deretter skjært ut "kjegler" som passer delvis nedi hullet (men blir sittende fast i toppen av hullet.) . Siter
Senja Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Skrevet 12. mars 2017 Takk for svar og tipset... Hadde ikke tenkt den varianten av isopor..men hørtes interessant å prøve ut. Jeg så mer for meg å skjære ut isopor etter isborrhullets størrelse, skjære hull til snøre og bare putte det i hullet,men er kanskje et bedre alternativ å lage kjegler..? Siter
lincon Skrevet 12. mars 2017 Skrevet 12. mars 2017 skal prøve gummilapper som dekker godt over hullene og har skjert et lite snitt for å ha snøre nedi Siter
Senja Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Skrevet 23. mars 2017 Takk for svar lincon! Ble litt nysgjerrig på hvordan det funket med gummilapper, har du fått testet det? Siter
Veidemannsblod Skrevet 30. mars 2017 Skrevet 30. mars 2017 Hvorfor bruke isopor og gummi når du kan bruke snø? 4 Siter
+Espen Ørud Skrevet 30. mars 2017 Skrevet 30. mars 2017 7 hours ago, Nordhauk said: Hvorfor bruke isopor og gummi når du kan bruke snø? De gamle er eldst! La det gjerne fryse en tynn hinne som holder snøret midt i hullet før du fyller opp med snø. Da kan du som regel kakke ut den tynne isen med fingertuppene senere... Siter
Kjell Iver Skrevet 30. mars 2017 Skrevet 30. mars 2017 Jeg har til nå i år ikke opplevd at det har vært snø å oppdrive når jeg fisket på isen. 80 cm tykk is i innlandet Nordland. NÅ er det ikke noe problem, men det var et problem i januar og februar der jeg fisker. Så snø er ikke alltid til stede når man fisker på isen. Når jeg er på hytta bruker jeg å ha en lang meisel og hammer med meg som jeg kan meisle opp hullet med. Fungerer greit - bruker å ha det liggende i en kasse ute ved fiskehullene og kassa er surret til isborret. Må selvsagt passe på at snøret kommer ned midt i hullet... Har ellers dårlig erfaring med isopor, gamle liggeunderlag osv. Det blir mest bare søppel - og fryser i seg selv fast i hullet - ekstra plage...Men er det snø er det veldig greit å bruke. Ofte bruker jeg å la den konen som danner seg når jeg borrer hullet - ligge - og legge et fast snøflak over. Det aller beste er om snøen selv driver over og dekker hullet.. 1 Siter
Tubb Skrevet 31. mars 2017 Skrevet 31. mars 2017 På 30.3.2017 den 9.10, Nordhauk skrev: Hvorfor bruke isopor og gummi når du kan bruke snø? Helt enig Og om hullet fryser kan det være lurt å kakke vekk isen med en treplank eller trekjepp. Da er det mindre sjans å skade nylon. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.