Populært innlegg Trine RS Skrevet 21. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 21. februar 2017 Heisann! Jeg pleier alltid å takke for meg i slutten av oktober, når snøen kommer. Det gjorde jeg også ifjor. Meeeeeeeeen, så var det noen med gode overtalelsevner som fikk meg på gli med fjellski: Tidlig i januar handlet jeg et par brukte ski på finn.no- vil jo helst ikke bruke mye penger på noe jeg ikke vet med sikkerhet blir brukt! Ulempen var at skiene sto i Oslo. Fikk noen til å hente de, og i min iver hadde jeg da glemt å spørre om de hadde feste for feller, hvilket de da ikke hadde. Tjasj- været så fint ut, xxl hadde tilbud på fjellskipakke.....man lever bare en gang.....så de brukte skiene fikk bare stå lagret i Oslo enn så lenge, for skipakke fra xxl ble det. Så, for et par uker siden var det lovt sol en hel søndag. Skiene skulle prøves, med topptur til Resfjellet. Grudde meg grundig, har aldri vært glad i å gå på ski. Husker bakglatte ski, fiskeben som glapp,kladdete ski, aldri noen som ventet på meg og et evig mas hver eneste søndag om skitur til Estenstadhytta eller fra Ferista til Elgsethytta. Men så gledet jeg meg også litt da, for jeg husker påsketurer til Oppdal. Skinnende sol, god tid, appelsin og pappa som laget skihopp til oss ved hytta ( hvilket resulterte i at jeg brakk en skitupp en påske, husk at jeg er treskigenerasjonen ). Vi parkerte på Kåsan. Feller på. Ikke et eneste glippetak, men det gikk heller ikke fort i de få nedoverbakkene som var til den bua/gapahuken vi skulle ta av fra. Litt skarete og hardt enkelte plasser fra der og oppover. Men herregud- her åpnet det seg en ny verden. Stålkanter og feller, I LOVE YOU! Den eneste begrensninga for at det ikke gikk fortere opp var kondisen. Nesten oppe tok jeg av skiene, var så hardt at jeg gikk like godt på føttene. Og vet dere hva? Ikke var det bakglatt. Fiskebena satt som et skudd. Ingen kladder. En som venta på meg hele tida ( jeg gikk faktisk først innimellom også! ). Og det var nesten som påsketurene hvis jeg trekker fra skihoppet. Var oppe " før vi ante det ". Blåste endel, så stoppet på toppen ble kort. Jeg er såpass voksen at jeg er redd for å brekke noe, så grudde meg til nedturen.Tok av fellene, og steike- her var det gli! Steinhardt, og bratt enkelte plasser. Løste seg greit med å renne litt fram og tilbake, og ta av ski der det var bratt og hardt. Og der, midt oppi fjellsida- traff jeg kjentfolk også! Matpause ble det ikke før vi var nesten nede på parkeringa. Trengte ikke mase mye om det heller. Sola skinte, vi var superfornøyde med turen. Og jeg beholder skiene fra xxl. Men ser jeg trenger endel annet utstyr til vinterbruk. Skibuksa fra Stormberg f.eks, den holdt da altså ikke mål. Tett som ei potte, ullbuksa som i utgangspunktet var lysegrå var mørkegrå og klissblaut da jeg endelig fikk av meg klærne. Og jeg hadde glemt hvor kald man blir på fingrene av fingervotter, så der må det nok skaffes et par bladvotter. Men altså- jeg har blitt litt vintermenneske. Hvem skulle trodd det PS: De brukte skiene ble solgt 4 timer etter at de ble henta i Oslo 30 Siter
martin.m Skrevet 23. februar 2017 Skrevet 23. februar 2017 Da er det bare å gratulere Du har nå åpenbart oppdaget at den kalde, fine tiden har utrolige muligheter når det kommer til friluftsliv og naturopplevelser, så bra 1 Siter
Omnilite Skrevet 23. februar 2017 Skrevet 23. februar 2017 Fornøyelig lesing Dårlige ski i ung alder har nok drept mye skiglede rundt om kring. Å være et vintermenneske består veldig mye av å "ha vinteren i seg", altså rett innstilling til vinteren, og være litt i motsatte ende av en skala der "alt er kaldt og fælt" ytterst. Å knekke koden "kunsten å kle seg" øker gleden med å være ute. Så er det bare å finne de aktivitetene en liker, og ikke være redd for å prøve nye. Et godt magadrag med litt kald frisk vinterluft er slett ikke ille Siter
Trine RS Skrevet 24. februar 2017 Forfatter Skrevet 24. februar 2017 martin.m skrev (På 23.2.2017 den 13.31): Da er det bare å gratulere Du har nå åpenbart oppdaget at den kalde, fine tiden har utrolige muligheter når det kommer til friluftsliv og naturopplevelser, så bra Ekspander Jeg er et stykke unna å ligge i telt om vinteren etc.....men at jeg har fått ski på bena igjen er en seier i seg selv. Ny tur er planlagt til neste helg, faktisk så ivrig på å komme meg avgårde at jeg bruker tusenvis av spenn på kiropraktor så en hæl skal tåle å ut på tur. På vinteren 2 Siter
Trine RS Skrevet 24. februar 2017 Forfatter Skrevet 24. februar 2017 Omnilite skrev (På 23.2.2017 den 14.41): Fornøyelig lesing Dårlige ski i ung alder har nok drept mye skiglede rundt om kring. Å være et vintermenneske består veldig mye av å "ha vinteren i seg", altså rett innstilling til vinteren, og være litt i motsatte ende av en skala der "alt er kaldt og fælt" ytterst. Å knekke koden "kunsten å kle seg" øker gleden med å være ute. Så er det bare å finne de aktivitetene en liker, og ikke være redd for å prøve nye. Et godt magadrag med litt kald frisk vinterluft er slett ikke ille Ekspander Jeg liker vinter Men no skiboms blir jeg aldri Veldig spent på om klærne holder til neste tur. Tror det går greit, er jo vant med å være ute ellers i året, og jeg bor jo tross alt i Trøndelag Siter
Blackbrrd Skrevet 26. februar 2017 Skrevet 26. februar 2017 Trine RS skrev (På 21.2.2017 den 22.37): en ser jeg trenger endel annet utstyr til vinterbruk. Skibuksa fra Stormberg f.eks, den holdt da altså ikke mål. Tett som ei potte, ullbuksa som i utgangspunktet var lysegrå var mørkegrå og klissblaut da jeg endelig fikk av meg klærne. Ekspander Høres ut som du var altfor varmt kledd på vei oppover? Samtidig, hvis det ikke er nok luftemuligheter i bukse/jakke, så du blir kvitt overskuddsvarmen, så fikser kroppen det selv med litt svette. Når du så bruker ull, så holder den fint på varmen når den er våt av svette også, så da kompenserer kroppen med å svette enda mer. Mitt beste tips er å redusere bekledning på overkroppen hvis du vet du skal mye oppover, og heller kle på deg når du tar lengre pauser, eller skal mye nedover. Jeg klør meg i hodet av folk som svetter så det renner nedover pannen, og enda ikke har tatt av seg lua eller åpnet/tatt av seg jakka. Hvis buksen du har nå ikke har glidelåser e.l. for å lufte, så er det noe jeg hadde sett etter i en ny bukse. Var på en tur for et par uker siden, hvor jeg hadde kledd meg litt for varmt for været og oppoverbakkene, så da åpnet jeg glidelåser på buksa nesten opp til kneet og knyttet vindjakka rundt livet. Når vi nærmet oss toppen vi skulle på endte jakka på og glidelåsene ble trukket ned. Turen ned igjen ble da en behagelig affære, siden klærne mine ikke var svettet klissvåte. Selv om det gikk bra fort. Har kjøpt meg fjellski og hadde tenkt å prøve dem på høyfjellet i morgen, men er ikke i form og bilen kødder, så det får nok bli en annen gang, så smått misunnelig på deg. God tur igjen! Siter
Trine RS Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Skrevet 26. februar 2017 Blackbrrd skrev (På 26.2.2017 den 1.00): Høres ut som du var altfor varmt kledd på vei oppover? Samtidig, hvis det ikke er nok luftemuligheter i bukse/jakke, så du blir kvitt overskuddsvarmen, så fikser kroppen det selv med litt svette. Når du så bruker ull, så holder den fint på varmen når den er våt av svette også, så da kompenserer kroppen med å svette enda mer. Mitt beste tips er å redusere bekledning på overkroppen hvis du vet du skal mye oppover, og heller kle på deg når du tar lengre pauser, eller skal mye nedover. Jeg klør meg i hodet av folk som svetter så det renner nedover pannen, og enda ikke har tatt av seg lua eller åpnet/tatt av seg jakka. Hvis buksen du har nå ikke har glidelåser e.l. for å lufte, så er det noe jeg hadde sett etter i en ny bukse. Var på en tur for et par uker siden, hvor jeg hadde kledd meg litt for varmt for været og oppoverbakkene, så da åpnet jeg glidelåser på buksa nesten opp til kneet og knyttet vindjakka rundt livet. Når vi nærmet oss toppen vi skulle på endte jakka på og glidelåsene ble trukket ned. Turen ned igjen ble da en behagelig affære, siden klærne mine ikke var svettet klissvåte. Selv om det gikk bra fort. Har kjøpt meg fjellski og hadde tenkt å prøve dem på høyfjellet i morgen, men er ikke i form og bilen kødder, så det får nok bli en annen gang, så smått misunnelig på deg. God tur igjen! Ekspander Gikk veldig fint på overkroppen, var buksa som var problemet. Har en annen som har litt lufting som jeg tenker jeg tar med til neste tur, men skal investere i ny. Tenkte å finne en som kan brukes på vinterturer uten å være tykk, heller ha ull under slik jeg bruker. Da kan jeg bruke den på ruskete dager sommers tid også. Fikk anbefalt Keb buksa på Sport1, og til mitt bruk duger den kanskje på vinterstid også. Sjeldent for varmt på overkroppen, der har jeg ull/fleece og vindjakke. Tar av fleecen når det blir for varmt. Og har en dunvest fra Helsport som jeg elsker når det blir kaldt. Kjiipt når kroppen og bilen kødder, ønsker dere begge god bedring så dere kommer dere på tur snart Siter
JonDee Skrevet 26. februar 2017 Skrevet 26. februar 2017 Trine RS skrev (På 21.2.2017 den 22.37): Og jeg hadde glemt hvor kald man blir på fingrene av fingervotter, så der må det nok skaffes et par bladvotter. Ekspander Anbefaler deg et par Hestra hansker. Det finnes flere typer, personlig liker jeg den typen som ikke er av "ull" men den litt "finere" innervotten (Husker ikke hva den heter). Men det er sikkert bare en vanesak. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.