Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Der ble dagen min ødelagt. Det er utrolig hvordan Jotunheimen hvert år utsettes for stadig nye inngrep. Ved kapasitetsproblemer bygger man ut. Dette er det stikk motsatte av det man gjør bl.a. i USA. Der har man skjønt betydningen av ta vare på nasjonalparkene ved å begrense antallet besøkende slik at slitasjen på naturen holdes på et akseptabelt nivå.

Ja, en cruisebåt er et inngrep, selv om den forsvinner hver høst. Hvordan blir det egentlig i Jotunheimen om 30-40 år?

Og hvor er DNT når man trenger dem? Eller står de på sidelinjen og heier på?

Skrevet

Dnt har overhodet ingen ting med den nye båten å gjøre. Den har helt andre eiere.

Det er heller ingen grunn til at de skal legge seg opp i et forretningsforhold som er organisasjonen uvedkommende.

Men det er jo klart at hver gang noen gjør noe på fjellet vi ikke liker så er jo DNT grei å skylde på da...

Skrevet

Hvis Gjende og Besseggen ikke har noe med DNTs forretningsområde å gjøre, hvorfor reklamerer de da så mye for disse stedene/turene? Ser du ikke at DNT og Gjendebåtene her har felles interesser? Ingen har sagt at de samarbeider om båten. Det noen har sagt er at DNT sikkert applauderer. Du kan jo forsøke å sannsynliggjøre at de ikke gjør det.

Skrevet
...

Det er heller ingen grunn til at de skal legge seg opp i et forretningsforhold som er organisasjonen uvedkommende.

...

Jeg er av den oppfatning at DNT bør være imot ethvert nytt inngrep i Jotunheimen, uavhengig av hvem som initierer den og uavhengig av om en eller flere DNT-hytter får flere eller færre besøkende.

DNT skal egentlig være tilhenger av det enkle friluftslivet. De er imot motorisert ferdsel i naturen, de er imot det meste av kraftutbygging og bør også være imot denne type inngrep i Jotunheimen.

Dette har betydning for om det er en organisasjon jeg skal være medlem av, eller om jeg alternativt skal melde meg inn en en "grønnere" forening. Det er også av betydning for hvem som skal være motvekt mot næringslivskreftene. Hvis DNT gjør jobben så må noen andre på banen.

Har noen en link til et sted der DNT har ment noe om dette?

Skrevet
Det er heller ingen grunn til at de skal legge seg opp i et forretningsforhold som er organisasjonen uvedkommende.

Jeg trodde at det var DNT's selvoppnevnte rolle å ivareta fjellet mot inngrep. Korriger meg om jeg tar feil.

Skrevet

Jeg tenker med skrekk og gru på om et slikt oppslag hadde kommet i et område nært meg, for eksempel Børgefjell!

Er det ikke nasjonalpark der ved Gjende?

Om man ikke hadde merket stier der i utgangspunktet, og ikke hadde bygd alle DNT hyttene, da hadde det vel heller ikke blitt denne båt-trafikken osv osv...

Skjønner ikke hvilken glede man kan ha av og ferdes i en natur fyllt til randen av mange mennesker, store båter og digre hytter. Jeg har aldri vært i Jotunheimen på tur, og slike "innslag" gjør at jeg heller ikke fristes til å ferdes dit. :(

  • 1 måned senere...
Skrevet

Eg er heller ikkje overbegeistra for dette. Ok, båten var finfin den, men no som dei har fått større båt er tilbodet større. F.eks. er det nå mogleg å ta med turen på Gjende i eit reiseprogram, f.eks. på pensjonisttur. Og mange har allereie nytta seg av dette --> mange fleire folk er med båten --> enda meir trafikk. Huff, eg er liksom litt imot slikt eg da men.

Skrevet

I dette landet har vi en oppfatning av at du har vært på Fjellet med stor F hvis du har gått Besseggen. Folk går Besseggen i seilersko og bikini, og det er en utbredt oppfatning at det å gå i kø på en utslitt sti (nå også med trapp) er den mest ultimate turen du kan få i kongeriket. Stiene opp Besseggen er rene highwayene som med vannføring bare blir dypere og dypere, samtidig som nye stiløp kommer til.

For min del er Besseggen ganske uinteressant uansett om det kommer ny båt eller ikke, fordi jeg ikke ser poenget med å gå i kø. Men om folk synes dette er den ultimate naturopplevelsen, hvorfor ikke? La dem nå samle seg på ett sted istedenfor at vi får en halv million andre avarter av motorisert ferdsel i andre områder. Stiene opp Besseggen er såpass merket at det neppe kan kalles urørt natur lenger, nasjonalpark eller ikke nasjonalpark. Og er det noe værre med en stor båt enn en liten båt? Den lager kanskje mindre støy, men så bør de da også slippe unna med færre turer over fjorden?

Skrevet

På mange måter er det helt fint at trafikken i stor grad konsentreres om Beseggen og Gjende, så får vi resten av Heimen i fred B) Selvsagt litt stress når topper og turer i området rundt skal utforskes, men det får vi tåle.

Det samme ser vi jo alle andre steder med friluftsliv også:

- I Oslo har du vært på den store Nordmarka-turen om du har gått i kø mellom Sognsvann og Ullevålseter.

- I Trondheim er du kongen av Bymarka om du tar turen fra Skistua til Elgsethytta.

Og igjen: kommer du deg bort fra disse "folkerutene" kan du gå milevis på ski/sykkel/beina uten å treffe mer enn akkurat passe med folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.