Gå til innhold
  • Bli medlem

Sinnsykt... (fine bilder av ørn)


g-arnt

Anbefalte innlegg

Hehe. Å støkke opp fugl. Har aldri hørt noe annet noen steder i landet. Har aldri prøvd å bøye det skriftlig før, men det var kanskje litt rart.....?

Å støkke er innlandsmål for å skremme. Men ordet brukes også i regulært bokmål, da man i fx fuglejaktsammenheng bruker uttrykket "støkkjakt", om det å jakte på fugl uten hund - der jegeren støkker (skremmer) opp fuglen selv.

Men det skrives nok med én "k" i imperfektum (hvis det heter det lenger da), akkurat som andre verb med dobbel "kk".

Eks.:

Å rekke - rakte (jeg rakte ham boka)

Å støkke - støkte (jegeren støkte opp tiuren)

Og havørna er et mektig skue! Den blir jo inntil 240 cm i vingespenn, og de vingene er også brede!

Sjøl har jeg hatt den liggende på vinden kloss over hue på meg på stupkanten ute på Runde,

en gang 3 stykker i mange minutter, kun 10-20m loddrett over oss, der man med blotte øye

kunne se hver enkelt fjør danse i vindpresset...

Den kan faktisk også innimellom "nytes" her på innlandet, da havørn nesten årlig sees på "trekk" over Mjøs-traktene

sørover mot Oslofjorden og sørlandet. Dette skjer av ukjente årsaker oftest under barfrostforhold i oktober/november,

da særlig ungfugl trekker ut av oppveksthabitatet på næringstrekk mot annet vinteropphold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til eaa for oppfrisking av grammatikken. Så kan jeg jo oppdatere deg på at imperfektum nå heter preteritum.

Forresten utrolig irriterende at ord og uttrykk som er godt innarbeidet blir forandret på uten at det gir noe større mening for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å nyte fuglen så lenge vi har den. Vindmøllene kverker jo fuglene en etter en. Tror det er 9 ørner bare på Smøla som har dødd av vindmøllene det siste halve året.

Noen skrev forøvrig nylig på forumet at "ørn tar ikke skade av vindmøller", noe som kanskje er å se i overkant stort på ting, selv om bestanden per i dag er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.