Gå til innhold
  • Bli medlem

Sinnsykt... (fine bilder av ørn)


g-arnt

Anbefalte innlegg

Annonse

Selv om jeg fikk slengt på 300 mm linsa etter hvert, føltes det som om han strøk

rett over hodet på oss.

Har aldri vært så nær en ørn i hele mitt liv. Han lå og sirklet over oss (vi hadde med to hunder)

i flere minutter før han bare strøk ut mot havet. Så knapt et vingeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

g-arnt: Du som har så liten hund, skulle tatt deg en tur på sørsiden av "fjellet" mellom Solevågen og Eikrem.

Har snakket med noen hundeeiere som bruker å gå tur der, og hver gang noen med små hunder går tur der kommer ørnen frem.

Har gått der selv, men min er nok litt stor, så har bare fått sett ørnene som holder til der to ganger. Ene gangen var det som du beskriver her, bare rett over hodet vårt, ca 10m...

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

g-arnt: Du som har så liten hund, skulle tatt deg en tur på sørsiden av "fjellet" mellom Solevågen og Eikrem.

Har snakket med noen hundeeiere som bruker å gå tur der, og hver gang noen med små hunder går tur der kommer ørnen frem.

Har gått der selv, men min er nok litt stor, så har bare fått sett ørnene som holder til der to ganger. Ene gangen var det som du beskriver her, bare rett over hodet vårt, ca 10m...

ew

Vet ikke helt hva du mener med "fjellet".. Jeg var på Sulafjellet i går (og sørsiden skal snart besøkes, sammen med mye annet der..) men ikveld var jeg på Grøtshornet i Haram, og det var der jeg tok bildene. Fjorden som synes er Vatnefjorden. Men det er kjekt å vite at det er ørn nærmere "bya" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):wink::):):shock:

Kjempeflott, mann!

For et dyr!!

For en eleganse!

Min største nær-ørnen-opplevelse var i sommer da jeg begynte å nærme meg toppen av Skarddalsegga i Jotunheimen. Oppe i tåkedrivet rett over meg lettet plutselig en stoooor, mørk fugl og svevde av gårde i retning Urdadalen. Men det var ingenting mot det du har fotografert her!!

Har dere forresten hørt om Teratornithidae ("monsterfugler")? :wink:

Det har visstnok blitt funnet fossile rester av en (flygedyktig!) fugl som antageligvis har hatt et vingespenn på opp til 8 meter og en vekt på 80-100 kg i Argentina. Dette er nesten like stort som de største Pterosaurene, og fuglen skal ha levd for 6-8 millioner år siden. Det var den gangen man skulle levd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forresten hørt om Teratornithidae ("monsterfugler")?

Kun Canin della Muerte.

Den gangen jeg ga bikkja en kylling på bursdagen, og etterpå bøyde meg ned for å spørre om han likte den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg slår herved et slag for Grøtshornet fra nordsiden (åre sia ser ille tråki' ut). Nydelig kveldstur, en halvtime fra Ålesund.

Mental note; Adobe->Rotate Canvas->Arbitrary-> 1 deg. CCW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er kjekt å vite at det er ørn nærmere "bya" også.

Støkkte opp en ørn nede ved sjøen der i forrige uke. Ca. 15 meters hold. Det nærmeste jeg har vært en ørn er ca. 5 meter. Støkkt opp nesten på toppen av Høgenakken på Gåseid/Lerstad. Må vel sies å være forholdsvis nærme byen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støkkte opp en ørn nede ved sjøen der i forrige uke. Ca. 15 meters hold. Det nærmeste jeg har vært en ørn er ca. 5 meter. Støkkt opp nesten på toppen av Høgenakken på Gåseid/Lerstad. Må vel sies å være forholdsvis nærme byen det.

Jeg bor på Gåseidnes, på en odde nede ved sjøen. For ca. en måned siden passerte en ørn tunet i jetfart. Jeg ble helt satt ut. Det så ut som om den skulle til byen og tok korteste vei. Den passerte på få meters avstand. Bikkja var ute, men ørnen skulle først og fremst på byen.

I tillegg til rådyra (eller er det hjort) som tusler over tunet, har vi fått enda en (uønsket) tass her:

post-1088-133474419852_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i Ålesund det er et yrende liv i hagene; dette bildet tok jeg gjennom altandøra for en ukes tid siden. Skulle til å åpne døra for å få enda bedre utsikt da det kom en bil og skremte bort rådyret.

post-474-133474419868_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg fikk slengt på 300 mm linsa etter hvert, føltes det som om han strøk

rett over hodet på oss.

Har aldri vært så nær en ørn i hele mitt liv. Han lå og sirklet over oss (vi hadde med to hunder)

i flere minutter før han bare strøk ut mot havet. Så knapt et vingeslag.

Flotte bilder av et ikke mindre flott dyr g-arnt! :) Du fikk da ihvertfall tatt bilder av ørnen du. De gangene jeg har fått gleden av å se ørn, har jeg bare blitt stående å måpe uten en tanke på å ta bilder.

Skulle gjerne hatt kameraet klart dengang vi tuslet nedover fra Surtningssui (2302). Plutselig ble stillheten avbrutt av noen rungende vingeslag! :) Noen meter unna, på høyde med oss, dro en ørn utover i fjellheimen. :wink: Et mektig syn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnt; Solavågsfjellet heter det.

Om jeg får lagt inn bildet, er det området jeg har "ringet" rundt med rødt jeg har gått opp ørn flere ganger.

Kjører av til høre rett før fergekaien, over broen og tar til venstre 150m etter broen, kjører sålangt veien går, og parkerer på "parkeringsplassen" der. Rett ved siden av parkeringsplassen(nord for) går det en traktorvei. Stort sett har jeg gått opp ørnene rundt den viken som heter Ramsviken.

ew

post-585-133474419876_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett ved siden av parkeringsplassen(nord for) går det en traktorvei. Stort sett har jeg gått opp ørnene rundt den viken som heter Ramsviken.

ew

Jeg har vært der, og ble forrvirret av opptil flere stier som gikk derfra. Nå var det riktignok klinke mørkt når jeg var der.. Jeg gikk istedet nordfra (RV61).

Jeg hadde uansett en plan om å bli nærmere kjent med den søndre delen av Solavågsfjellet, så vi får se om vi får "støkkt opp" (Ozzi, hvilken dialekt er det?) noen Sunnmørner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der, og ble forrvirret av opptil flere stier som gikk derfra. Nå var det riktignok klinke mørkt når jeg var der.. Jeg gikk istedet nordfra (RV61).

Jeg hadde uansett en plan om å bli nærmere kjent med den søndre delen av Solavågsfjellet, så vi får se om vi får "støkkt opp" (Ozzi, hvilken dialekt er det?) noen Sunnmørner..

Hehe. Å støkke opp fugl. Har aldri hørt noe annet noen steder i landet. Har aldri prøvd å bøye det skriftlig før, men det var kanskje litt rart.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.