Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg smugtittet litt på Norefjell fra en av kollene i Nordmarka i går. Det så ualminnelig fint ut da, selv om det var endel nysnø på toppene. Er litt vanskelig å se på avstand om det dreier seg om 3 centimeter kosesnø, eller en halv meter vassetilbarenesastikkeropp-snø. Lurer på et par ting hvis noen er kjent i området.

1. Hva er finest tur, Høgevarde eller Ranten/Gråfjell ?

2. Hvor går man fra hvis man er maksimalt slapp og ikke vil gå så langt.

3. Er det for mye snø der nå ?

Hadde vært hyggelig om noen kunne svare på noe av dette. Uansett kommer jeg til å røske med fru Panda og gjøre et forsøk

mvh Bjørn Revil

Annonse
Skrevet

Fineste utsiktstopp er nok Høgevarde, mens Gråfjell har fineste skiterrenget. Det påstås at utsikten fra Høgevarde er den lengste du kan oppnå i fjell-Norge idet en skal kunne se Høgronden når sikten tillater det. De gangene jeg har vært der har det vært for dårlig sikt til å kunne sjekke påstanden. Letteste adkomst er fra Tempelseter. Jeg tipper snøen som har vært der, har tinet bort igjen.

God tur.

Hilsen ods

Skrevet
Fineste utsiktstopp er nok Høgevarde, mens Gråfjell har fineste skiterrenget. Det påstås at utsikten fra Høgevarde er den lengste du kan oppnå i fjell-Norge idet en skal kunne se Høgronden når sikten tillater det. De gangene jeg har vært der har det vært for dårlig sikt til å kunne sjekke påstanden. Letteste adkomst er fra Tempelseter. Jeg tipper snøen som har vært der, har tinet bort igjen.

God tur.

Hilsen ods

Det påstås på Gaustahytta at de ser Uranostind ved klarvær. Noen som vet avstandene Høgevarde - Høgronden, Gausta - Uranostind.?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er vel liten tvil om at Gaustadtoppen har den videste utsikten i hele Norge. Jeg må på det varmeste/kaldeste få anbefale en skitur i februar. Jeg har aldri hatt en så krystallklar utsikt noensinne fra en norsk fjelltopp. Bedømm selv: http://home.no.net/lyngve/1883.htm

• 1 måned senere...
Skrevet

Etter en beregning ut fra posisjonen til toppene er avstanden Høgevarde - Høgronden 184,9 km og avstanden Gaustatoppen - Uranostind 177,2 km.

Konklusjonen på dette er vel at Høgevarde og Høgronden har den lengste utsikten, og Gaustatoppen den videste. Det er egentlig ikke noe å diskutere. Dette er forøvrig også omtalt i DNT sin turhåndbok som jeg i farten ikke husker navnet på. Hva som er den fineste utsikten er en annen sak.

På en klar dag har jeg sett Rondane fra Høgevarde, men jeg tenkte ikke spesielt på å se etter Høgronden. Dessuten mener jeg å huske at jeg også så noen Jotunheimtinder fra Høgevarde. Forøvrig har jeg sett Store Skagastølstind fra Høgronden - det skulle man vel ikke tro :?

Siden temaet her var Norefjell: Er det nok snø der oppe nå til å gå på ski ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.