Gjest Mareng Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Det er en stund siden jeg brukte min 111C nå, den skal i bruk igjen. Den er sort, og har stillebrenner. Den har varmeskjold, og jeg har kun èn dyse til den. Den brenner både bensin og parafin, jeg har brukt 4-takt alkylatbensin de siste gangene. Fueltanken blir veldig varm, er det noen risiko forbundet med dette? Er det trygt å bruke bensin? Bør jeg ha en spesifikk dyse for å brenne bensin? I så fall, hvilke? Hvor får jeg tak i sånt? (Uniflamesupply?) Siter
Gjest Mareng Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Ligger ved ett lånt bilde fra google, av tilsvarende brenner. Siter
Bjørn J Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 111 C er en litt spesiell variant av 111-serien. Det er sannsynlig at du har M-dysen (Multifuel, nr 2509), og den er kjent for å fungere dårlig med bensin. Parafin gir bedre effekt. (Jeg har ikke 111 C selv, så dette er ikke basert på egen erfaring. Mer en "gjengs oppfatning" ). G-dysen (Gasoline, 2510) har større åpning, og skal gi mye bedre effekt med bensin. Om det er risiko forbundet med å bruke bensin? Tja. Bensin og bensindamp er eksplosjonfarlig, det er ikke parafin. Primusen må være godt vedlikeholdt, pakninger og ventiler må fungere 100%. En lekkasje kan være direkte farlig. Parafin er mye mer tilgivende i så måte. Jeg har en del 111, men ser i grunnen ikke noe poeng med å bruke bensin på dem. Parafin er mye tryggere og gir minst like god effekt som bensin. Siter
Kjellis Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 3 timer siden, Mareng skrev: Ligger ved ett lånt bilde fra google, av tilsvarende brenner. Hei, der er bildet mitt jo 😊 Regner med du har M-dyse (multifuel) som Bjørn J nevner. Jeg har M-dyse i min og brenner parafin, tennvæske og bensin om hverandre etter hva jeg har av fuel. Jeg har også G-dyse og den gir høyere effekt enn enn M-dysa. G-dyse er vanskelig å komme over nå, men den er absolutt å anbefale om du vil fyre mye med bensin. Uniflamesupply kan nok ha bensindyse. Tanken på 111C blir varm og det er helt normalt, ingen fare. Merk at bensin på tanken tørker ut tanklokkpakninga, så du må passe på at du ikke får lekasje der. Tømmes tanken etter bruk (tur) hjelper det mye. Som nevnt bør du også passe på at det ikke oppstår lekkasje andre steder også. Passer du på dette, er bensin sikkert og trygt, mitt førstevalg på fuel er parafin eller tennvæske foran bensin. Siter
Gjest Mareng Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 (endret) Ok, takk til dere Betyr det at med M dysa (det er den jeg har) så gir bensin dårligere effekt enn parafin på samme dysen? Skifter jeg til en bensindyse, vil den kanskje bli mere tørst? Grunnen til at jeg gikk over til bensin mener jeg var fordi at den brant bedre da jeg skiftet til bensin synes jeg, men det var i tillegg første gang den fikk en sårt tiltrengt rengjøring som kan ha hatt skylden. Så er det vel slik at CO produksjon og sot er høyere med parafin enn bensin med tanke på fyring i telt? Eller tar jeg feil der? Endret 25. januar 2017 av Mareng Siter
Gjest Mareng Skrevet 26. januar 2017 Skrevet 26. januar 2017 10 timer siden, Kjellis skrev: Hei, der er bildet mitt jo Regner med du har M-dyse (multifuel) som Bjørn J nevner. Jeg har M-dyse i min og brenner parafin, tennvæske og bensin om hverandre etter hva jeg har av fuel. Jeg har også G-dyse og den gir høyere effekt enn enn M-dysa. G-dyse er vanskelig å komme over nå, men den er absolutt å anbefale om du vil fyre mye med bensin. Uniflamesupply kan nok ha bensindyse. Tanken på 111C blir varm og det er helt normalt, ingen fare. Merk at bensin på tanken tørker ut tanklokkpakninga, så du må passe på at du ikke får lekasje der. Tømmes tanken etter bruk (tur) hjelper det mye. Som nevnt bør du også passe på at det ikke oppstår lekkasje andre steder også. Passer du på dette, er bensin sikkert og trygt, mitt førstevalg på fuel er parafin eller tennvæske foran bensin. Haha, er der faktisk bildet ditt? 😂 Tar du mye i gebyr for bruk av bildet? Siter
Kjellis Skrevet 26. januar 2017 Skrevet 26. januar 2017 10 timer siden, Mareng skrev: Ok, takk til dere Betyr det at med M dysa (det er den jeg har) så gir bensin dårligere effekt enn parafin på samme dysen? Skifter jeg til en bensindyse, vil den kanskje bli mere tørst? Grunnen til at jeg gikk over til bensin mener jeg var fordi at den brant bedre da jeg skiftet til bensin synes jeg, men det var i tillegg første gang den fikk en sårt tiltrengt rengjøring som kan ha hatt skylden. Så er det vel slik at CO produksjon og sot er høyere med parafin enn bensin med tanke på fyring i telt? Eller tar jeg feil der? Ja, M-dyse og bensin gir merkbart mindre effekt enn parafin. Skifter du til G-dyse får du mer effekt, men forbruket øker deretter også. Men det er ikke noe problem å bruke M-dysa med bensin, det tar jo bare lenger tid å koke opp vann. Det blir slik når en dyse skal kunne brenne flere typer fuel Jeg finner at med bensin og M-dyse er det enda viktigere med skikkelig vindskjerming, synes brenneren er mer utsatt for vind med den lavere effekten. Dog er ikke dette et problem ved bruk i telt. 1 time siden, Mareng skrev: Haha, er der faktisk bildet ditt? Tar du mye i gebyr for bruk av bildet? Bildet er mitt, bilde ble knipset da vi fyrte opp Optimusen for å tørke klær og varme oss etter en kald og fuktig padletur på Femunden. Gebyr skal du slippe, min kjære 111C er så god at den fortjener å skinne litt på internett 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.