Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrshysteri i "friske" mengder?


Arangaras

Anbefalte innlegg

Er ein liten utstyrs"geek", og meiner det at turen kan bli voldsomt traurig dersom utstyret ikkje er i orden. Prøvar sjølvsagt å begrense meg, og ser det at enkelte tar utstyrshysteriet _litt_ for langt til tider. *host hark Bergans Isogaisa-jakker som blir brukt 2 gongar i året på "handletur" host hark*

Men det eg lurar på er andre sine meininger om dette. Kan utstyrshysteri eksistere i friske mengder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Helt klart utstyrsgalskap ute og går.

Har selv gådd på fjellet i over 20 år nå, og har etterhvert samlet meg en del utstyr. Har mye, veldig mye, en hel bod full med fiske, jakt og friluftslivutstyr. Men nøkternt allikevell (trur jeg).

Det klassiske tilfellet er folk som plutselig har oppdaget friluftslivet, og kjøper "nødvendig" utstyr i fleng.

Selv får jeg aldri nokk utstyr, men det som jeg prøver å vurdere når jeg kjøper utstyr er:

- Hvor ofte bruker du utstyret?

- Hvor bruker du det?

- Når på året bruker du det.

- Bruksområde

- Berges jeg med denne/dette eller må jeg ha noe bedre.

- Holdbarhet

- Pris

Men er nokk ganske flink til impuskjøp også (en slik må jeg bare ha).

Æ syns det e galskap når folk kjøp det beste og dyreste som finnes, bare fordi det e best.

Har stått i elva og fiska, sammes med folk som har det dyreste og flotteste av utstyr. Det e så man nesten blir kvalm, enten må de være superduperproffer eller en skikkelig grønnskolling, som har blitt prakka på masse unødvendig utstyr. Eller rett og slett bare noen som er ute og viser seg. På fjellet ser man og det samme. Selv har jeg det jeg trenger, men ikke noe råflott. Det meste er funksjonelt og prøvd/feilet gjennom mange års bruk.

Friluftsliv, jakt og fiske har og blitt en status og motegreie etterhvert.

På meg virker det nesten som om at mange tror at bare du har det dyreste og beste, så er de friluftsfolk og alt.

Greit at friluftsliv er en hobby, og en lidenskap, men æ syns det e helt på bærtur sånn retningen går, med utstyr til titallstusen på tur.

Hva angår gode sportsbutikker idag, så blir det bare lengre og lengre imellom de. Mange har jo nesten ikke jakt og fiskeutstyr. En sportsbutikk idag har mest Adidasklær og sykler.

Skal du ha jakt / fiskeutstyr finner du lite av det på G-Sport og Intersport. Og har de noe, så er betjening ofte inkompetent med tanke på bruk, bruksområde og erfaring i bruk av utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at du har sett Monthe Pyton: Meaning of Life?

The greate machine who sais PING er hysteri.

Hysteri er vel egentlig ikke sundt,

men man må ha lov å ønske seg, og å kjøpe topp utstyr. Å kjøpe utstyr bare for å la det ligge er ikke min greie.

men... jeg er opptatt av at ting virker, hver gang.

Ihvertfall når det er noe man er avhengig av det. Godt verktøy er topp.

Det er gøy å bruke ei god fluestang, men jeg er fornøyd med den jeg har, og får fisk med den.

En bra primus er viktig på lengre turer, men jeg har ikke tenkt meg over Nordpolen, og velger derfor brukervennlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært kjedelig å være på tur med dårlig utstyr som ikke holder mål. Det har jeg prøvd ut mye og forsøker å kjøpe utstyr som gir meg langvarig GLEDE. Og jeg er kun funksjonellt rettet, er ikke kjent for å være jålete akkurat.

For meg er det veldig enkelt, rygg og knær begrenser hva jeg får med meg på tur. Jeg har sluttet å kjøpe alt 'nice to have'. Jeg har vært med på mange turer med folk som har pakket ned så mye jålegreier at de nesten bærer seg ihjel... Men det er vel gjerne slik det er med oss alle, vi må bare lære 8)

Helt enig om at folk blir lurt trille rundt i butikkene til å kjøpe alt mulig 'nice to have' utstyr. Folk er jammen lite kritisk og har alt for mye penger imellom henda. Bruk heller penga til å støtte en god sak istedet for å kjøpe inn utstyr som blir kastet innerst i boden etter første tur.

Kjøp sekk, sko, jakke/bukse av kvalitet som holder i vær og vind og som er slitesterkt og behagelig! Disse tingene må du gjerne bruke noen opp lønninga på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.