GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Enduks telt til vinterturer - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er i sonderingen av nytt vintertelt/alpintelt pÄ turer hvor teltet skal bÊres i sekk (turer hvor pulk er uaktuellt pga helling i terrenget/antall hÞydemeter etc.)

Tanken er Ä ha et telt som dekker behovet for en person, og jeg har til nÄ kikket pÄ telt med fortelt for Ä kunne lage mat inne uten ekstra kondens i innerteltet osv. men ser at det finnes ogsÄ telt som har en helt motsatt lÞsning.

Er det noen som har erfaringer med enduks telt som f.eks. Mountain Hardwear EV2 som de Þnsker Ä dele? Fordeler/ulemper? Teltet skal primÊrt dekke vinterbehov, til vÄr/sommer/hÞst har jeg andre telt.

Har erfaring med Telt som Helsport Fjellheimen 4 camp x-trem og Svaldbard High 3 camp pÄ vinterturer, men de dekker ikke dette behovet.

Telt som Mountain Hardwear EV2 er jo en hel duk med bunn/vegger/tak i ett. Dvs allt mÄ enten lagres inne eller ute, og det kan da medfÞre en del snÞ/fuktighet inn i "innerteltet"?

http://www.mountainhardwear.com/ev-2-OU9652.html

http://www.outdoorgearlab.com/4-Season-Tent-Reviews/Mountain-Hardwear-EV2

MH_EV2.jpg

Endret av Terka
Annonse
Skrevet

Ville vÊrt ganske skeptisk. Kondensproblemet blir jo forsterket. Hvor ekstreme turer er det egentlig? Telt som Tarptent Scarp 2 har du mulighet til Ä sette opp frittstÄende for Ä hjelpe mot snÞ pÄ duken og kraftig vind.

Skrevet

Vil ogsÄ tro du fÄr endel kondensproblemer da du uansett mÄ pÄregne og fyre/lage mat i teltet. Eventuelt fÄr du vintertelt ned i omlag 3kg men det er kanskje fortsatt for tungt?
Et sidetips er Husky, har selv et Husky telt og i forhold til pris sÄ er det meget bra kvalitet pÄ det. De har F.eks Husky Flame 2:

extreme-tent-flame-2-w1200-h1200-e-22ebb12286079b45e34ccc0898dab586.png

extreme-tent-flame-2-w1200-h1200-e-46c8e5a02dc06d219d5c83a16d275928.png

Skrevet
23 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Vil ogsÄ tro du fÄr endel kondensproblemer da du uansett mÄ pÄregne og fyre/lage mat i teltet. Eventuelt fÄr du vintertelt ned i omlag 3kg men det er kanskje fortsatt for tungt?
Et sidetips er Husky, har selv et Husky telt og i forhold til pris sÄ er det meget bra kvalitet pÄ det. De har F.eks Husky Flame 2:

extreme-tent-flame-2-w1200-h1200-e-22ebb12286079b45e34ccc0898dab586.png

extreme-tent-flame-2-w1200-h1200-e-46c8e5a02dc06d219d5c83a16d275928.png

Er Husky teltene laget av hardplast? Det er de strammeste teltene jeg har sett :-)

Med et enduks telt kan du ikke ha en eneste glippe noen sted, blÄser det er snÞ som sand pÄ stranda, kommer inn over alt...

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Omnilite said:

Er Husky teltene laget av hardplast? Det er de strammeste teltene jeg har sett :-)

Med et enduks telt kan du ikke ha en eneste glippe noen sted, blÄser det er snÞ som sand pÄ stranda, kommer inn over alt...

He he - mitt telt er heldigvis ikke av hardplast men ser poenget ditt :) 

Skrevet

Husky'ene veier ganske mye ift volum/gulvareal gjĂžr de ikke?

Det er hovedsakelig kondens og kokemuligheter som jeg er skeptisk til.

Ser f.eks. at EV teltet har luke i bunnduken til div funksjoner.

Iflg tester sÄ er puster teltet greit ved litt vind, og er det ikke vind sÄ kan man lufte via dÞrÄpningen  (uten Ä fÄ inn snÞ). 

Ser at i enkelte brukertilbakemeldinger sÄ klages det pÄ egenskaper i regnvÊr, men teltet er jo laga for bruk i minusgrader og kun det (som ogsÄ er mitt bruksomrÄde)

Her skrives det noen ok betraktninger om vintertelt: 

http://myoutdoorslife.com/gear/camping-and-hiking/best-winter-camping-tents.html

(Fortsatt ikke klok pĂ„ om dette er et bra valg eller om f.eks. Hilleberg Nammatj 2GT er et bedre vintertelt pĂ„ de aller fleste bratte soloturene her i Norge. đŸ€”)

Skrevet

Hei @Terka

Dette var svar fra to med en duker i 2010.

Jeg har fortsatt en-dukeren og liker den svÊrt godt. Det var ikke det letteste, men har kombinasjoner med avtakbar vestibyle (veier da 2 kg), super lufting, stÞrrelse (for en manns vinterturer) og sikkerhet som jeg Þnsket . Rask Ä sette opp ogsÄ i sterkt vind. 4 plugger i hjÞrna og krabber inni. Ja det blir snÞ inni, og det rimer nÄr det er svÊrt kaldt. Har nÄ brukt det under 20 minus i helt vindstille og da sÄ det ut som en fryser inni, men 2-3 minutter med bÞrsting sÄ er det borte. I mye vind, og om det dreier kan det bli ganske trekkfullt, sÄ har ikke den komfort som du vil finne i en to-duker. Denne en-dukeren har veldig god lufting og netting sÄ fungerer topp om sommeren ogsÄ nÄr en-manns turene foretas. Er vi flere velges andre telt. 

Skrevet
30 minutter siden, Terka skrev:

(Fortsatt ikke klok pÄ om dette er et bra valg eller om f.eks. Hilleberg Nammatj 2GT er et bedre vintertelt pÄ de aller fleste bratte soloturene her i Norge. 1f914.png)

Tja, spÞrsmÄlet er kanskje ogsÄ hvor du er nÄr du finner det ut..

Rim pÄ innsiden av en teltduk drysser som snÞ hvis det f.eks blÄser opp litt og duken begynner Ä blafre.

I forhold til "mengden telt", sÄ er det ikke tvil om at Nammatj 2GT er et godt valg. Det er relativt lett, har gigantisk fortelt og tÄler en trÞkk. Er ogsÄ enket Ä sette opp, det har ogsÄ en del gjennomtenkte detaljer og god ventilasjon.

Jeg har Keron 3GT, og det er intet mindre enn et fantastisk telt. Hadde flere telt pÄ blokka som jeg sÄ pÄ fÞr jeg valgte det.

Har ogsÄ Tarra, det er stort nok til 2 pÄ vintertur, og ikke sÄ "bulky" at det er et problem Ä bÊre pÄ det. Det veier drÞye halvkiloen mer enn Nammatj 2GT, men har fortelt i begge ender (ikke vÄt soveposeende), og er mer egnet for basecamp bruk siden det er selvsÄende. Men de to forteltene er mindre. Jeg parkerer sekkene i det ene forteltet og bruker den andre til kokkelering og inn/utgang.

Skrevet

Bergans har jo i alle Är hatt enduks vintertelt, og de har vÊrt veldig bra. Det blir sÄ klart litt kondens, men det gÄr helt greit. Er enig i at det er en ulempe at all snÞ som henger pÄ sko osv blir med inn.  Det er ogsÄ vanskelig Ä grave kulde/arbeidsgrop i et sÄnt telt.. 

Skrevet (endret)
12 timer siden, Terka skrev:

Jeg er i sonderingen av nytt vintertelt/alpintelt pÄ turer hvor teltet skal bÊres i sekk (turer hvor pulk er uaktuellt pga helling i terrenget/antall hÞydemeter etc.)

Tanken er Ä ha et telt som dekker behovet for en person, og jeg har til nÄ kikket pÄ telt med fortelt for Ä kunne lage mat inne uten ekstra kondens i innerteltet osv. men ser at det finnes ogsÄ telt som har en helt motsatt lÞsning.

Er det noen som har erfaringer med enduks telt som f.eks. Mountain Hardwear EV2 som de Þnsker Ä dele? Fordeler/ulemper? Teltet skal primÊrt dekke vinterbehov, til vÄr/sommer/hÞst har jeg andre telt.

MH_EV2.jpg

Har ikke erfaring med lette endukstelt ("indianertelt" og typiske "campingtelt" teller vel ikke) men har tidligere fundert litt pÄ et Mountain Hardwear Direkt 2 som jeg leste om her woodtrekker.blogspot.no/2015/01/mountain-hardwear-direkt-2-tent-long.html Deler bare linken. Lite telt, lÞst fortelt kan fÄs, se: www.mountainhardwear.com/expedition-tents/

Endret av zimwalker
Skrevet
34 minutter siden, zimwalker skrev:

Har ikke erfaring med lette endukstelt ("indianertelt" og typiske "campingtelt" teller vel ikke) men har tidligere fundert litt pÄ et Mountain Hardwear Direkt 2 som jeg leste om her woodtrekker.blogspot.no/2015/01/mountain-hardwear-direkt-2-tent-long.html Deler bare linken. Lite telt, lÞst fortelt kan fÄs, se: www.mountainhardwear.com/expedition-tents/

Hadde en fin todagers topptur der vi overnattet i Direkt 2 nÄ i helga :-) Fungerte meget bra, overaskende lite kondens. Veldig artig Ä kunne ha sÄ lett sekk pÄ vintertelttur. Tror min var ca 10-12 inkl. telt, brenner, mat, vann og skredutstyr osv :-) 

DSC05188.JPG

DSC05210.JPG

DSC05231.JPG

DSC05241.JPG

DSC05252.JPG

DSC05263.JPG

DSC05281.JPG

DSC05289.JPG

DSC05315.JPG

DSC05322.JPG

• Liker 7
Skrevet
32 minutter siden, TEEDJAY skrev:

Hadde en fin todagers topptur der vi overnattet i Direkt 2 nÄ i helga :-) Fungerte meget bra, overaskende lite kondens. Veldig artig Ä kunne ha sÄ lett sekk pÄ vintertelttur. Tror min var ca 10-12 inkl. telt, brenner, mat, vann og skredutstyr osv :-) 

DSC05188.JPG

DSC05210.JPG

DSC05231.JPG

DSC05241.JPG

DSC05252.JPG

DSC05263.JPG

DSC05281.JPG

DSC05289.JPG

DSC05315.JPG

DSC05322.JPG

Kult! Nydelige bilder fra flott natur! Storeveis tur dere hadde der!

Et par ting som gjÞr meg litt betenkt ad det teltet. Oppsett fra innsiden hvordan funker det, og borrelÄs til stangfestene, hvor lenger holder de mon tro? Og, er det tett om det regner? :) (nÄr jeg ser slikt som i videoen under her, sÄ lurer jeg pÄ - is this for real?)

Skrevet

Nydelige bilder @TEEDJAY!

Hvordan opplever du Direkt2 pÄ slike turer?

Kondens? (Du skriver lite kondens. Disse teltene er jo laget for slike turer og "blÄ" temperaturer.)

Sovekomfort? 

Antar dere lager all varm mat utendĂžrs?

Blir egentlig ikke sÄ mye klokere. Det frister med et rent enduks "toppturtelt" men ser ogsÄ at et bÊrbart telt med innertelt og stort fortelt gir mer komfort (samt mer volum og vekt sammenpakket).

Jeg har vintertelt som veier ca 5 kg som er ypperlig for pullktturer og kortete bÊring, tungt basecamp telt med stÄhÞyde, samt lette 3-sesongs telt for sesongen uten snÞ. Dette teltet er tenkt dedikert til Ä gjÞre vinterturer uten pulk lettere.

Skrevet (endret)

NÄ mÄ det sies at jeg ikke har brukt teltet sÄ veldig mye, men pÄ de turene jeg har brukt det har det fungert utmerket. Den youtube filmen, der mÄ han jo nesten ha hatt Äpen dÞr eller noe, jeg har ikke fÄtt noe vann inn i mitt pÄ den mÄten, men sÄ har jeg heller ikke opplevd langvarig regn enda med det teltet. MÄ nesten teste mer fÞr jeg tÞrr Ä svare skikkelig. Jeg har brukt det pÄ turer hele Äret, og pÄ vinterturene har jeg brukt brenner inne i teltet uten noe store problemer. NÄ i helga lÄ vi to personer inne i det. Temp ca -5. Det var stort sett kun litt kondens/rim pÄ dÞra (over hodene vÄre), og det ble lett skrapet bort med en tallrikslÄdan, fÞr vi fyrte opp brenneren igjen :-) Etter Ä ha smeltet en god del snÞ, og spist frokost, var teltet omtrent helt tÞrt etter at morgensolen hadde skint litt pÄ det.  PÄ et todukstelt vil det i teorien bli mindre kondens, men sÄ vil den ogsÄ vÊre vanskelig Ä fjerne siden den ogsÄ legger seg pÄ innersiden av ytterduken og derfor blir skjult av innerteltet. 

Konseptet med borrelÄsefestene synes jeg er dÄrlig. Ville mye heller hatt vanlige stangkanaler. NÄr en kommer sliten frem til en leirplass sÄ er det ikke optimalt Ä sitte med hendene over hodet Ä holde pÄ med smÄ borrelÄser synes jeg :) Det har jeg lÞst med Ä feste stengene fast innerst i teltet, og sÄ bare presser jeg hele teltet ned pÄ det nederste stangleddet. Da er pÄ en mÄte stengene tredd i teltet hele tiden og jeg trenger bare sette stengene sammen og og dytte de inn sÄ er teltet oppslÄtt. Litt klomsete det ogsÄ, men bedre enn Ä lÞsne og feste alle borrelÄsene hver gang. Teltet stÄr meeget bra i vind. NÄr du er inne i teltet sÄ kan det hÞres ut som det er helt vindstille, men sÄ stikker du hodet ut sÄ blÄser det gjerne 6-7 meter pr sekund. NÄ eg jeg mest vant med tunnell-telt som blafrer og brÄker mye mer, sÄ kanskje derfor jeg syns det er sÄ stille :) Til info er mitt telt den gamle utgaven. I regnvÊr er nok dÞra kjip, da det vil regne rett inn i teltet sÄ lenge dÞra er Äpen. SÄ her mÄ en bare skynde seg Ä hoppe rett inn :)   

Hvor bor du/dere? Å se det oppslĂ„tt er jo alltid det beste :-)

Endret av TEEDJAY
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Om du er omrÄdet Haugesund/Haukeli fÄr di si fra :-) Ligger endel reviews ute pÄ nett. Noen er veldig fornÞyde, noen er veldig misfornÞyde, sÄ er litt mystisk det teltet der ;-)  Det er forresten utrolig bra takhÞyde og bratte vegger, sÄ en fÄr utnyttet alt areal i teltet :-)

Endret av TEEDJAY
Skrevet
1 time siden, Terka skrev:

Blir egentlig ikke sÄ mye klokere. Det frister med et rent enduks "toppturtelt" men ser ogsÄ at et bÊrbart telt med innertelt og stort fortelt gir mer komfort (samt mer volum og vekt sammenpakket).

Jeg har vintertelt som veier ca 5 kg som er ypperlig for pullktturer og kortete bÊring, tungt basecamp telt med stÄhÞyde, samt lette 3-sesongs telt for sesongen uten snÞ. Dette teltet er tenkt dedikert til Ä gjÞre vinterturer uten pulk lettere.

Man trenger da ikke opp i 5 kg for Ä fÄ et godt vintertelt med god plass..? Jeg bruker et Fjellreven Akka 3 som veier 3,5 kg. Og det er ikke i en "light-versjon". Veldig god plass for to, og et fortelt hvor man kan spille volleyball... Det er tunneltelt, som jeg foretrekker, nettopp pÄ grunn av det store forteltet. 

Skrevet

Hva med Helsports Himalaya? Laget nettopp til slik bruk du skisserer. Inner og yttertelt og et lite fortelt til Ă„ sette fra seg stĂžvlene ihvertfall ;-)
Jeg syntes det er altfor lite til vinterbruk, men jeg er heller ikke mÄlgruppen ;-)
Ligger et pÄ Outleten til Helsport for tida.

Skrevet (endret)

@Lompa, jeg vet at det finnes lettere telt. 😊 Teltet jeg refererte til er mitt eget Helsport Svalbard High 3 Camp.  Har kikket pĂ„ f.eks. Hillerg Nallo 2GT og Nammatj 2GT.

@whistler, jeg har sett der teltet pÄ outlet'n, men synes at poenget med fortelt faller bort nÄr det er sÄ lite at det omtrent bare er plass stÞvlene der. Og man mÄ antagelig ha Äpen dÞr i yttertelt og innertelt samtidig for Ä gÄ inn fordi det ikke er plass til Ä gÄ inn i ytterteltet fÞrst og lukke dÞren der fÞr man Äpner til innerteltet (Vind + snÞ.)?

PÄ f.eks. Hilleberg Jannu sÄ er det tilsvarende fortelt, men dette skrÄr sÄ flatt at det nesten er garantert Ä legge seg snÞ oppÄ som presser det ned i ruskevÊr?

KjĂžr pĂ„ med kommentarer og innspill! Kanskje jeg blir klok pĂ„ det og finner ut hva jeg vil ha. 😁

Endret av Terka
Skrevet

Ja her mÄ du bare gjÞre noen valg.

Skal du ha noe som dekker ett mer marginalt bruksomrÄde sÄ mÄ du akseptere at det ikke dekker andre omrÄder like godt, men det finnes telt ogsÄ i dette segmentet som har en fleksibilitet at det dels overlapper andre mer generelle bruksomrÄder (typsik avtagbar vestibyle og luftemuligheter, oppbevaringslommer etc).

Du nevner komfort, stÞrrelse, kondens og snÞ i teltet, i mine Þyne virker det Ä vÊre at utgangspunktet er "koseturer" og type basecamp telt. NÄr man velger denne type telt er disse kriteriene mindre viktige i mine Þye, alternativet er mer om du skal sove ute eller i nÞdduk . Og har du det som utgangspunkt er Þkningen i komfort, plass formidabel!

SĂ„ kanskje kan fĂžlgende spĂžrsmĂ„l hjelpe deg 🙂?

Har du behov for telt som gir samme sikkerhet og som er bedre enn nĂždduk?

-enduker med bra glidelÄser og sterk duk muligjÞr overlevelse uten plugger og stenger satt i.

Har du behov for minimalt areal?

- mÄ hogge inn plass pÄ toppen av egger eller i bratte snÞflater for toppstÞt neste dag)

Har du behov for noe med minimal vekt og plass?

- i tillegg til vinterutstyr, tau, Þkser, m.m.

Har du behov for noe som er raskt Ă„ varme opp?

-lite volum Þnskelig.

Svarer du klart ja pÄ disse, sÄ vil enduker vÊre ett godt eller preferert alternativ.

Svarer du kanskje eller nja, sÄ mÄ du begynner Ä se etter en-dukere med mere funksjonalitet eller to-dukere

• Liker 1
Skrevet

@PTG, du treffer ganske bra pÄ en del av bruken det fort kan havne i. (Stegjern, isÞkser, heltau/halvtau, kamkiler osv odv. ligger hjemme og er i bruk, ogsÄ randoskiene og stegjern tilpasset rando-stÞvlene). Samtidig sÄ blir det noen turer som havner i mellom de turene du beskriver og de turene hvor man kan dra pÄ pulk. Ser forsÄvidt at et telt ikke dekker alle behov/Þnsker.

NyttÄrsaften tilbrakte jeg forÞvrig i et TNF Stormbreak 2 telt,  og sov i kombinasjonen tykk dunjakke og lett 3sesongs dunpose, og stortrivdes med den lÞsningen mtp begrenset areal osv.

PÄ denbe turen sÄ var lÞsningen lite areal og selvstÄende/kuppel som muliggjorde plassering av teltet. (luftig/utsikt)

Men hadde det vÊrt kaldere og mer vind sÄ hadde det blitt en sur opplevelse vinterstid. 

download (1).jpg

• Liker 1
Skrevet (endret)

NÄr du ser pÄ Direkt2 ville jeg ogsÄ tatt en kikk pÄ 2 duks teltet Hilleberg Unna, i utgangspunktet samme form, men med inngangen pÄ langsiden og altsÄ 2 duker.

Den stÞrste praktiske forskjellen er at det er enklere Ä komme seg inn og ut av teltet og at interiÞret er mer beskyttet mot vÊr og vind. Unna er veldig enkelt Ä sette opp og har god plass til en person inni, det er ogsÄ plass til 2 voksne, men da blir det litt trangt.

http://no.hilleberg.com/EN/tent/red-label-tents/unna/

Helsport har ogsÄ 2 telt som ligner:

http://www.helsport.no/trolltind-superlight-2

http://www.helsport.no/himalaya

Og Bergans Cho Oyo er jo enduks og nok mye mer solid enn Direkt2. Dessverre ser det ikke ut til at det teltet produseres lengre, men det finnes til salgs pÄ Finn fra tid til annen.

Endret av Arcticpeak
Skrevet

Takk for innspill @Arcticpeak. 😊

Jeg kikker egentlig ikke pÄ Direct2, dette teltet er nevnt av andre som eksempel pÄ enduks telt de har erfaring med. Selv vil jeg helst ikke ha telt der man mÄ inn i teltet for Ä sette opp teltstengene. Det kan vÊre litt kjipt nÄr det blÄser godt.

Tilsvarende vil jeg heller ikke ha et vintertelt hvor jeg mÄ sette opp innerteltet fÞrst.

Jeg har kikket pÄ telt som Hilleberg Nammatj 2GT & Jannu, Mountain Hardwear EV 2&3, Helsport Himalaya 2 osv.  Begynner Ä innse at jeg ikke finner et telt som dekker hele spekteret fra komfort til bratte topper og mÄ ta et valg for Ä mÞte en av kategoriene og heller bruke det teltet ogsÄ pÄ andre turer.

Skrevet

Jeg har et MH EV3 som jeg har brukt noen sesonger nÄ. Det er av typen med de utenpÄliggende stengene som du klipser fast duken til. Jeg er fornÞyd.

Det er selvfÞlgelig ikke noe mindre kondens enn i Helsport Fjellheimen som jeg har. At man drar inn snÞ og skit unngÄr du heller ikke. Til det siste formÄlet er det nÞdvendig med en liten klesbÞrste ol. Jeg pleier Ä lage et sÞkk med et hull i midten rett under den Äpningen i gulvduken. Genialt for Ä bli kvitt snÞ og anna rask nÄr det er uvÊr utenfor. Matlaging og koking av vann prÞver jeg Ä gjÞre utendÞrs sÄ sant det er mulig. Noen ganger mÄ du gjÞre det inni teltet. Da legger det seg jo dugg/kondens pÄ duken. Jeg har funnet ut at et middles stort hÄndkle er kjempefint Ä tÞrke av det fÞr det fryser. HÄndkleet lar jeg frysetÞrre utenfor teltet eller legger det i snÞen etterpÄ for Ä trekke ut mest mulig fuktighet hvis det blir for vÄtt.

Kondens/rim i lÞpet av natta unngÄr du ikke, men ved god ventilasjon sÄ synes jeg problemet er overkommelig. Da synes jeg det er et greit kompromiss at det blir litt mer trekkfullt i teltet. Soveposen er varm nok til Ä takle det.

Det er jo noen ulemper med dette teltet sammenlignet med en del andre. Den viktigste grunnen til at jeg aksepterer det er sikkerheten. Jeg vet at jeg ligger i et telt som tĂ„ler skikkelig uvĂŠr. Å kunne fĂžle meg trygg nĂ„r stormen raser utenfor er for meg verdt noen minutter med fjerning av rim og kondens. Den knalle fargen sammen med de pĂ„sydde refleksstripene er ogsĂ„ et sikkerhetsmoment. Det er lett Ă„ finne igjen! Jeg har sett det med et vanlig telt ved siden av pĂ„ natta med hodelykt. Teltet er ogsĂ„ lett Ă„ sette opp i vind. Ved lite vind trenger du ikke barduner heller.

Jeg kan anbefale EV3. Jeg mener at fordelene det har til sitt bruk oppveier for ulempene og vel sÄ det.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.