Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte nettopp et par Fischer E99 på nett. Fikk oppmålt festesonen på butikken etter at jeg hadde betalt, merket meg at starten på kortfellesystemet starter 2-3cm lengre fremme enn starten på minus festesonen. Blir dette et vesentlig problem med tanke på gli? Bør jeg heller gå for ett hakk lengre ski. Jeg er 180 cm lang, veier 83 kg og skiene er 195cm lange. 

Annonse
Skrevet

Det er ganske vanskelig å få kortfellefestet til å stemme med din smøresone uansett lengde på skiene. Vekten din kan forandre seg, eller du tar på deg en sekk, da flytter smøresonen seg, hullet i skien får du ikke flyttet.

Lengden på skiene dine bør ikke velges ut fra plassering av kortfellefestet, men din høyde og hvilke egenskaper du ønsker skiene skal ha. 195 bør være passe, du kunne hatt 200, men ikke lengre enn det. Kortfeller vil uansett alltid bremse mer enn korrekt smurte ski siden de bygger mer i høyden enn smurning, jo hardere underlag, jo mer merkbart blir det. Kortfeller er en løsning for bedre feste for ofret glid.

Åsnes flyttet for eksempel plasseringen av fellefestet et stykke bakovet på alle sine modeller for 3-4 år siden basert på erfaringer og tilbakemeldinger de hadde fått. Jeg har 2 par Amundsen, samme lengde men det ene paret har festet trukket 10cm lengre bakover. Fisher har tatt en vurdering av hvor det var mest hensiktsmessig å plassere festet og valgt den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.