+Dompappen Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Årest rigg. Ble veldig fornøyd med den. Gikk fra en 15L kasse til 32L kasse. Kjøpt en fansy skjærefjøl fra ikea, som ble sagd til i riktig lengde. Satt på skruer i stedet for strips, tar 5 sek lengre tid å montere, men da har plass til 2 stk 1L fuel, nedpakka nova med vektøy sett, 2 stk gravlys og skjærefjøl. Har også for 2025 skaffe meg kjele fra solo stove, samt en ny fansy stålpanne til 800 spenn. Masse plass til bacon :-). Tung kjele og panne, men verdt og har fått sin faste plass i slenden. 2 Siter
+Dompappen Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Dompappen skrev (1 minutt siden): Årest rigg. Ble veldig fornøyd med den. Gikk fra en 15L kasse til 32L kasse. Kjøpt en fansy skjærefjøl fra ikea, som ble sagd til i riktig lengde. Satt på skruer i stedet for strips, tar 5 sek lengre tid å montere, men da har plass til 2 stk 1L fuel, nedpakka nova med vektøy sett, 2 stk gravlys og skjærefjøl. Har også for 2025 skaffe meg kjele fra solo stove, samt en ny fansy stålpanne til 800 spenn. Masse plass til bacon :-). Tung kjele og panne, men verdt og har fått sin faste plass i slenden. Optimus sin kork på fuel flaskene suger b***** og lekker. Ikke abefalt å ha liggende, lå sikkert 1 dl igjen i boksen på første turen. Nå har jeg satt pumpe på begge flaskene, da skal det mye til for at de lekker ut bensin. Siter
+sneakyowl Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar (endret) Dompappen skrev (1 time siden): Optimus sin kork på fuel flaskene suger b***** og lekker. Ikke abefalt å ha liggende, lå sikkert 1 dl igjen i boksen på første turen. Nå har jeg satt pumpe på begge flaskene, da skal det mye til for at de lekker ut bensin. Samme med Primus-kork med barnesikring. Det tok ikke lang tid før jeg innså at det er MYE bedre å transportere ekstra fuel i original plastemballasje (Primus/Coleman). Tett som rakkern og mye lettere enn faktiske fuelflasker. Marius Engelsen skrev (1 time siden): Ulempen med en aluplate er at den blir veldig varm, og glatt, på undersiden. Enkelte brennere blir veldig varm under. Andre brenner varmer ikke opp underlaget så mye, og da er alu helt fint å bruke. Jeg tenkte på dette, men tar det på vurdering etter litt feltbruk før jeg gjør noen eventuelle tiltak. Omnilite har ikke for vane å bli veldig varm under. En veldig enkel fiks for varme er i så fall bare å slenge på noe solid tape e.l. på undersiden. Det gjør den også mindre glatt, selv om jeg tviler på at det er noe problem nå, med både popnagler og deler av strikken på undersiden. Endret 31. januar av sneakyowl Siter
+Robinson Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar For meg har en bit av en enkel tynn kryssfinerplate gjort jobben i mange år. Det var en slags transportkasse på jobben som ble kastet i en kontainer, som jeg dro ut av konteineren og banket løs ene veggen på, som jeg så tok med hjem. Før resten av kassen gikk i konteineren igjen. Platen har i alle fall holdt i ti år nå både som skjærefjøl og primusplate. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar sneakyowl skrev (5 timer siden): En veldig enkel fiks for varme er i så fall bare å slenge på noe solid tape e.l. på undersiden. Teip isolerer nesten ingenting. Limen og teipen smelter/blir seig, om det er sånn at platen blir varm under. Eks. MSR XGKII er en brenner som blir jysla varm under. Jeg bruker trillium basen på den. Jeg må flytte den litt rundt på liggeunderlaget i teltet, slik at den ikke lager smeltemerker, eller legger en skje under når jeg skal kosefyre. Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar (endret) Bare å lime fast noen tynne striper liggeunderlag eller møbelknotter i foam med dobbeltsidig teip Liggeunderlaget har jeg bare limt med lynlim, aldri løsnet eller blitt brent. Mødelknottene fungerer utmerket også. Liggeunderlaget et filitert med glavakniv til ca halve tykkelsen. Endret 31. januar av Kristoffer Sandnes 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar (endret) sneakyowl skrev (På 30.1.2025 den 22.36): Lagde meg en ny og enkel primusplate tenkt for turer med sekk. 1mm aluminiumsplate. Popnagler fra undersiden ble til minimalistiske og gode festepunkter for Omnilite Ti-en uten å behøve å faktisk montere den fast på noe vis. Jeg kan tilte platen godt over 90 grader uten at brenneren faller av. Poenget med platen er først og fremst at den kan stues bort i sekken uten å ta noe merkbart med plass. Montering av fuelflasken med en god strikk fra Savotta ble også en god løsning. Både enklere å betjene og lettere enn reimer. Veid inn til 117g. Kunne nok vært noe lettere. Etter test på tur denne helgen kan jeg si at platen var en suksess i praksis også. Veldig lett å pakke i sidelommen på sekken, men jeg bør pusse kantene litt bedre så de er litt mindre skarpe. Platen er også glatt for seg selv, men med brenner-futteralet under står den fint de fleste steder. Smeltet om en liter snø til vann, og platen var fremdeles kald nok til fint kunne ta på under brenneren. Jeg legger nok på litt tape i bunn for litt bedre grep. En liten idé jeg fikk: Kanskje smelle på noen utfellbare ben på platen, så den kan heves opp? Praktisk for fyring inne i teltet (stående på gulvet) for litt bedre kontroll. Vanligvis på andre vinterturer har jeg en boks i pulken som gir meg denne funksjonen, men for denne platen som er ment for å ha med i sekken kunne det vært nyttig! Tenk japanske brenner-bord som er så populære der. Edit: Dette gjør nok susen. Endret 16. februar av sneakyowl 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.