Populært innlegg Jonas H Skrevet 10. januar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 10. januar 2017 Her er mine type primusplate, laget av skjerfjøl fra biltema. ståltrå, lim og borrelåsband for og holde flasken.. jeg har borret hull til og ha ståltråden i, den ligger dobbelt, så det er bare og tvinne de rundt beina på MSR Multifjulen min også sitter den.. Da er kokeustyret klar for tur til helgen som kommer og vi er spent på teste det ut. Turen går til Gaskas ved indre troms fra Insett. 10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg +Tobleronen Skrevet 10. januar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 10. januar 2017 (endret) Fin plate Friluftsguiden! Kjekt med enda en primusplatetråd, da kan jeg endelig komme med noen bilder av min plate og. Jeg bruker en 3mm kryssfinerplate med aluminiumstape. Brenneren festes på innlimte magneter (under hver fot) og treklosser som hindrer bevegelse. Flasken er festet med bånd og hurtigklips, som er ideelt når man skal snu flasken raskt etter bruk. Silikon på båndene og skumplast under gjør at flasken ikke beveger seg. Endret 10. januar 2017 av Tobleronen 17 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg +Tobleronen Skrevet 28. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Etter å ha funnet ut at å bruke spade eller lokket til kjelen som primusplate ikke var den mest praktiske måten å spare vekt på, har jeg laget en lettvektsversjon av primusplaten min. Fremdeles overbevist om at kryssfiner er tingen, har jeg laget en plate bestående av to 3mm kryssfinerplater stiftet sammen med 1mm plast fra en dokumentmappe. Plaststykket gjør at de to platene kan foldes sammen og blir liten og kompakt. Hele greien veier ca.120 gram. Platen kan bare foldes den ene veien, og man kan enkelt flytte både flaske og brenner med en hånd. Endret 28. april 2017 av Tobleronen 24 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonas H Skrevet 22. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2017 Hei, lenge siden jeg har vært innom her men fine plater dere har lagd jeg har brukt platen gjennom vinterens turer med ski (pulk) og scooter, ser fordelen med at kasteroller/kaffe osv står med tørt underlag og ikke minster varmen fort, ellers tar den litt plass da! blir sikkert ikke den første jeg lager! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lofoten-Møring Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 (endret) Regner med du mener det ikkje blir den SISTE du lager Endret 22. juni 2017 av Lofoten-Møring 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonas H Skrevet 26. september 2017 Forfatter Del Skrevet 26. september 2017 På 22. juni 2017 den 19.05, Lofoten-Møring skrev: Regner med du mener det ikkje blir den SISTE du lager Stemmer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
can Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Her er mi. Krysfiner frå arbeid som var pælma Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mareng Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Har nytt materiale hjemme. Ett kassert fleksibelt skjærebrett fra Øyo. Ca 1 mm tykt, og vil tåle alt. Med reflektor feste til brenner og feste til flaske blir totalvekten under hundre gram 👍 Skal lage den en gang i oktober. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maja Tjosaas Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 På 27.09.2017 den 7.27, Mareng skrev: Har nytt materiale hjemme. Ett kassert fleksibelt skjærebrett fra Øyo. Ca 1 mm tykt, og vil tåle alt. Med reflektor feste til brenner og feste til flaske blir totalvekten under hundre gram 👍 Skal lage den en gang i oktober. Legg gjerne ut resultat når det kommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mareng Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 21 minutter siden, Maja Tjosaas skrev: Legg gjerne ut resultat når det kommer Se den andre tråden. Genialt underlag, kun 85 gram, kan ikke knekke, og trekker ikke vann! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnDeere Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Her er min siste og hittil beste variant, etter tre prototyper og mange uker på tur. 6mm finér, ståltråd og norgesremmer. Platen går ned i en 14l kasse fra Jula som tåler en trøkk selv i minus 25, og som passer perfekt bakerst i pariseren. Kassen er stor nok til Coleman 1l flasker på tvers, og der legger jeg også annen uren bagasje. 6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mareng Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 1 time siden, JohnDeere skrev: Her er min siste og hittil beste variant, etter tre prototyper og mange uker på tur. 6mm finér, ståltråd og norgesremmer. Platen går ned i en 14l kasse fra Jula som tåler en trøkk selv i minus 25, og som passer perfekt bakerst i pariseren. Kassen er stor nok til Coleman 1l flasker på tvers, og der legger jeg også annen uren bagasje. Hva er hensikten med den «muffinsformen» rundt brenneren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnDeere Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 Det er underdelen av varmeskjoldet. Resten ligger sammenbrettet i kassen. Sørger for at så mye som mulig av varmen går opp til snøsmelteren (3l Trangia). Dette bildet er ikke av min primus, men du ser poenget: 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fightingfalcon Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Gammel tråd, men jeg tar den opp igjen. Jeg har endelig fått laget meg primusplate selv. Etter å ha lett rundt, fant jeg ut at jeg ikke orka å kjøpe ei kryssfinerplate på 2.5 meter for å lage ei fjøl på 40cm. Derfor dro jeg på Ikea. Der fant jeg ei skjærefjøl til 89,- Jeg boret tre hull i plata og festet primusen med tre 6mm skruer med skive og mutter. Til slutt tok jeg feinsaga fatt og laget to hull til en lastestropp fra XXL. Totalt ble vel kostnaden under 150,-. Synes det funka ganske bra Dog sikkert noe tyngre enn ei kryssfinerplate. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjtm Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 (endret) Er det noen som vet med sikkerhet om beinene på Omnifuel sitter på magnet? Endret 8. oktober 2018 av sjtm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
unirune Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 45 minutter siden, sjtm skrev: Er det noen som vet med sikkerhet om beinene på Omnifuel sitter på magnet? Ja. Min (1.gen) omnifuel sitter på tre neodymium-magneter. Fant ikke bilde i farta, dessverre. Fungerer bra. Magnetene er sterke, så den står i ro, men er samtidig enkel å løsne for service o.l. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjtm Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Har gen1 jeg også, og har til nå ikke funnet en enkel måte å feste primusen til plata. Nå blir det magneter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ubernoob Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Jeg ser at alle platene er laget med sving på slangen, men da blir på pumpen på andre siden av justering av flammene. Går det ikke an å få pumpe og justering på samme side på en omnifuel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+sofasliter Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Slangen har en fast lengde, dersom du skal snu brenneren for å å ha pumpe og regulering på samme side, blir det enten en sving utenom, eller en lang plate for å strekke slangen. Slangen kan sikkert festes, for at den ikke skal stikke ut over platen, men da blir det mer tungvint å stoppe flasken fra å tømme seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ubernoob Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Ja, du har rett, testet ut litt selv, og det må nok bli samme løsning som her. Toblerone, likte din plate, så tror jeg skal lage en lik. Men hva har du gjort med magneten? Er den frest inn i treverket? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Tobleronen Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 4 timer siden, ubernoob skrev: Men hva har du gjort med magneten? Er den frest inn i treverket? Jeg borret hull gjennom platen, og så limte jeg magnetene fast med sterk tokomponent lim oppi hullet. En bit tape på baksiden gjør at limet holder seg der det skal. Jeg brukte to små neodymium-magneter (ca 5mm diameter, 3mm høy) på hver fot for å få nok holdekraft, men det holder gjerne med en magnet om den er stor nok. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lofoten-Møring Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Jeg har brukt plaststrips som tres gjennom 2 borra hull i plata. Danner da en liten U på hver side av plata. Så er det bare å skyve leppene på beina inn i disse U-ene. Sitter godt nok etter mitt syn. Kan løsnes enkelt når det skal pakkes. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ubernoob Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 De hadde ikke tynnere enn 4mm her. 20x40 cm veier 200 gram. Om det er noen som trenger en bit og ikke har bordsag og tilhenger, kan jeg selge for en 50-lapp.(kanskje litt ufint å selge ting her, men tenkte å være til hjelp enn å bli rik på det). Kan plukkes opp i Sandvika eller Nydalen. Send pm. Jeg prøver meg først med strips og lager platen litt mindre og rundere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 (endret) I tellegg til de jeg har laget selv, har jeg kjøpt nylig MSR trillium base, for å prøve den også. Virker veldig bra, og veier 80 gram. Sammen med XGK II som har stivt rør får man en fin og stødig platform. Men jeg har ikke prøvd den ut mye i felten enda. Jeg kan også opplyse at Biltemas gymgulv er tykt, lett, isolerer godt og tåler overraskende mye varme (mer enn standard skumunderlag). Fungerer fint som underlag til Optimus 111 i innerteltet, bord, kjeleunderlag, etc. Endret 3. mars 2019 av Marius Engelsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn J Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 42 minutes ago, Marius Engelsen said: Jeg kan også opplyse at Biltemas gymgulv er tykt, lett, isolerer godt og tåler overraskende mye varme (mer enn standard skumunderlag). Fungerer fint som underlag til Optimus 111 i innerteltet, bord, kjeleunderlag, etc. Er det den Biltema kaller yogamatte? https://www.biltema.no/fritid/trening/fitnesstrening/yogamatte-2000041465 Eller denne treningsmatta, den er 12mm tykk: https://www.biltema.no/fritid/trening/fitnesstrening/treningsmatte-2000031674 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.