Gjest fightingfalcon Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hei! Jeg har skaffet meg en GPS og holder på å konfigurere den. Jeg ble usikker på valg av koordinatsystem. Jeg søkte litt rundt på nettet, men fant ingen fordeler/ulemper. Tenker da på f.eks UTM og WGS 84. mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
graham Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Garmin du har kjøpt deg? Jeg har satt min Garmin til posisjonsformat UTM-UPS og Kartdatum til WGS 84. Det funker fint og samsvarer med norske turkart og kartreferansene der. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars M Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Det vigtige er, at hvis du foruden GPS'en også bruger traditionelle kort trykt på papir, og der er koordinater på kortene, skal du indstille GPS'en til samme koordinatesystem, som benyttes på kortet. Det betyder også, at hvis du tager på tur i et andet land, hvor der benyttes et andet koordinatsystem, må du ændre denne indstilling på GPS'en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fightingfalcon Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Det glemte jeg å si. Er en garmi Oregon 600 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiur3 Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Den 9.12.2016 at 17.37, Lars M skrev: Det vigtige er, at hvis du foruden GPS'en også bruger traditionelle kort trykt på papir, og der er koordinater på kortene, skal du indstille GPS'en til samme koordinatesystem, som benyttes på kortet. Tror det er en dårlig ide, å benytte koordinatsystemet til papirkartene. TS bør nok bruke koordinatsystemet som det digitale kartet er beregnet på og det står vel i bruksanvisningen. Hvis en har bruk for koordinatene (eks. ulykke) og oppgir koordinatene til GPSen, vil et annet koordinatsystem gi feil plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larix Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Skal en bruke gpsen sammen med papirkartet så er det særdeles praktisk at de opererer med samme koordinatsystem. Og skal en melde inn koordinatene i forbindelse med en redningsaksjon e.l. så er det en klar fordel å oppgi hvilket koordinatsystem de er i. Gpsen vil jo gi de reelle koordinatene for det koordinatsystemet den er satt opp i uansett. De fleste norske "turkart" bruker jo også koordinatsystemer som vil være naturlig for nødetater og redningstjenester å forholde seg til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
graham Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) 2 timer siden, Tiur3 skrev: Tror det er en dårlig ide, å benytte koordinatsystemet til papirkartene. TS bør nok bruke koordinatsystemet som det digitale kartet er beregnet på og det står vel i bruksanvisningen. Hvis en har bruk for koordinatene (eks. ulykke) og oppgir koordinatene til GPSen, vil et annet koordinatsystem gi feil plass. På papirkartene både i gode gamle Norgesserien til kartverket (M711) og Norgesserien til Nordeca som selges i butikkene nå kan du lese av både koordinater i både lengde/breddegrad (svarte tall) og etter UTM-koordinater (blå tall). Det er de blå tallene i UTM som er gjengitt inne på kartet og det er absolutt mest hensiktsmessig å sette GPS-mottakeren til å produsere disse tallene, da folk flest bretter til kartet og har det i en mappe så man er beskyttet av vær og vind. Tallene for lengde/breddegrad er kun gjengitt i sidene på kartet. Det digitale kartet som du nevner produserer de tallene du setter GPS-mottakeren til, alt etter personlig preferanse og som brukere av norske turkart er det altså etter min mening mest henisktsmessig å sette dette til UTM. Er man derimot i båt og bruker sjøkart vil lengde/breddegrad kanskje være fornuftig. EUREF89 UTM er det offisielle koordinatsystemet i Norge. ETRS89 er det internasjonale navnet på EUREF89. Nødetatene er såppass godt skolerte at de takler koordinater både i lengde/breddegrad og UTM, sistnevnte er prøvd i praksis. Et eksempel på koordinater kan være (med relativ kort utrykkningstid for ordensmakten): UTM: 32 V 0570114 UTM 7034931 (tall inne på kartet vil da bli 70 vannrett og 34 loddrett, med desimalene hvor en rute er delt i hundre hhv. 114 og 931) Lengde/breddegrad 63°26'9.40 N 10°24'.19.12 Ø (nordlig 63 grader 26 minutter 9.40 sekunder ogøstlig 10 grader 24 minutter 19,12sekunder) https://no.wikipedia.org/wiki/UTM-koordinater https://no.wikipedia.org/wiki/EUREF89 https://no.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System For å gjøre en lang historie kort: Gjør som jeg sa i første innlegg. Endret 12. desember 2016 av graham Justerte for en liten/stor faktafeil. Takk til @Joker 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joker Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) 1 time siden, graham skrev: Som alltid når man gjengir koordinater så bruker man øst først og så nord. Vis skjult innhold Må nok arrestere deg litt der for når posisjonen oppgis i grader brukes N først (breddegrader) og deretter Ø (lengdegrader) Den huskeregelen du viser til gjelder MGRS, som stammer fra de gamle M711-kartene. Endret 12. desember 2016 av Joker 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
graham Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Takker for den korrigeringen av faktafeil. Sånn går det når man skal ta alt etter husk og ikke har vært noe særlig til sjøs på 15-20 år. Jeg korrigerte innlegget, så man slipper å lese opp og ned og opp for å få det riktig. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.