Gå til innhold
  • Bli medlem

støvler og stegjern


jarle

Anbefalte innlegg

sommerens investeringsplan er for øyeblikket omtrent slik: nye fjellstøvler, og stegjern, etter at isøks blei handla hos skandinavisk på salg på lørdag (halv pris er god pris...), men siden eg ikkje visste hva eg skulle ha av støvler og stegjern fikk eg ikkje mulighet til å gjøre et kupp der...

har et par crispi besseggen, eller noe sånt, som eg er fornøyd med til trasking på stier og sånt, men føler at de er litt slappe til å snøre stegjern på...

tenkte derfor å kjøpe noen skikkelige tøffaser til bruk ved klatring, brevandring og tinderangling, dere skjønner sikkert hva eg snakker om... antar step-in stegjern er å foretrekke...

noen som har noen hete tips? hva ser man etter? og hvor mye må man ut med før det begynner å bli unødvendig å daske flere lapper i disken?

kjøpte forresten Black diamonds raven pro isøks, så må vel ha støvler som matcher den skjønnheten da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt La Sportiva Makalu i åtte år nå, så da sier det seg vel selv at jeg er fornøyd :)?

Har et par Grivel 2F stegjern som passer utmerket til disse skoene, og som er lett å stille inn til telemarkstøvlene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Jarle, kjøpte Trango s ifjor jeg. Støvlenes jomfrutur var fra Leirvassbu, over hele Heilstugutraversen til Spiterstulen uten noen problemer mht gnagsår el akillestull. Funket glimmrende for meg hele sommeren/høsten. Støvelen oppleves mykere på tur enn når du bøyer og tøyer på de i butikken. Svært godt fornøyd, men veldig holdbar tror jeg ikke de er. Det var heller ikke forgjengeren som i tillegg var for stiv etter mitt syn. Gå for goretex utgaven hvis du skal ha Trango s.

Dog, dette er en tinderangelstøvel. Ved mange og lange anmarsjer eller til bruk også i "lavlandet", gå for en annen støvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har som nevnt en støvel for "lavlandet", en skikkelig tøffel... den skal jogges over hardangervidda med i sommer, men vil ha et par nye til tinderangel og brevandring etc...

Ulike syn ute å går her... Jeg har i alle tidligere år brukt fjellstøvler med mykere såle enn Crispi Besseggen, og det har fungert greit til all slags tinderangling. Til stegjern var de kanskje litt for myke, men det fungerte greit det også. Jeg kjøpte Crispi Besseggen i fjor sommer, og det er fortsatt en smule uvant å klyve rundt med en såpass stiv sko. Å bruke en enda stivere sko enn dette til klyving/tinderangling, kan jeg umulig tenkte meg kan være særlig behagelig. Myke sko syns jeg gir bedre "kontakt" med underlaget. Det er hver sin smak, "tøflene" som du kaller det, er i alle fall mer enn solide nok til all slags tinderangling etter min mening. Stegjernsturer med aktiv bruk av frontpiggene er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.