Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke fjellski til Kongsberg-området

Blackbrrd

Anbefalte innlegg

Har vurdert i et par år nå å kjøpe mine første fjellski. Jeg har noen tanker om å gå på noen fjelltopper i Jotunheimen på dem, men for å være ærlig, så kommer jeg nok neppe til å komme meg noe særlig lengre enn Store Ble? Jeg bor i Kongsberg og har gått mye på Vesle Ble. Jeg har aldri vært noe særlig glad i stor fart nedover, så de tyngste skiene for de drøyeste bakkene blir neppe aktuelle.

De skiene jeg har sett på som jeg synes virker aktuelle er:

Fischer E99
https://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e99-easy-skin-fjellskipakke-herre-m-bc-maunell-og-alfa-quest-advance-39047.aspx
Mål: 66/51/61 mm

Åsnes Mountain Race 48
https://www.oslosportslager.no/produkt/asnes-mountain-race-48-lett-fjellski-turski-38826.aspx
Mål: 60-48-53 mm

Kom meg ifjor til "inngangen" til Store Ble, Vasshølet, men å gå videre oppover på skaren innover der på joggepinnene jeg bruker til vanlig var lite fristende. Det var enda mindre fristende å kjøre ned samme område. Samtidig, jeg ser jo for meg at jeg godt kan tenke meg å gå i endel i oppkjørte løyper for å komme meg innover.

Hvordan vil det være å gå på f.eks Åsnes Mountain Race 48 vs mine nåværende joggepinner i oppkjørte løyper? 

Hvis noen turtips for fjellski i Kongsberg-området, så mottas det også med takk :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De Fischer-skia du linker til funker nok greit i Kongsbergområdet-tror jammen de virker andre steder i landet også hvis det blir aktuelt:-). De har omtrent samme mål som mine Åsnes Amundsen, men er muligens noe mykere i spennet. Kortfeller er suverent, gir godt feste oppover og ettersom jeg ikke har klippet av mine feller på lengden bremser de litt nedover også. Har ikke prøvd EasySkinsystemet til Fischer, men de er sikkert ikke noe dårligere enn Åsnes sine. Mine ski passer i oppkjørte spor, og bærer godt utenfor løypa. En fordel på Ble, da kan du gå i løypene inn til Vasshølet. På Meheia,Rajeområdet kan du nok lufte fjellskia med god samvittighet, og Skrim er jo ikke langt unna heller. Turistforeningen bør kunne hjelpe deg med turtips. God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for fjellski med full lengde stålkant. Det er veldig greit å ha ned fra Store Ble når det er hardt.

Kjøper du fjellski med riktig spenn til deg går det greit unna i løyper. Gitt at du har passe spenn i skia er det ikke noe problem å gå med godt fraspark. Skia er bare en del tyngre enn joggeplank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok skia mine mest i områdene rundt Kongsberg, men de skia som er brukbare der passer nok de fleste stder på østlandet. Jeg sverga i mange år til Europa 99, det er helt greie ski både i løypene på vesleBle og innover forbi Vasshølet. I de siste åra har jeg vekslet mellom Åsnes Holmenkollen og Åsnes Amundsen, litt avhengig av terrenget jeg skal på tur i. Amundsen skraper litt der de oppkjørte spora sviner. Noen sporkaller er også smalere enn andre. Kjøpte et par Åsnes Mountain race 48 til dattera mi i fjor og har sett de i bruk i ulike terreng en vinter. Dersom du ikke skal kjøre altfor hardt utfor er det et flott kjøp. Vekta tilsier at de ikke tåler altfor mye juling,men det ser det jo ut til at du ikke vil gi dem.

Lykke til med valget!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, eirikw skrev:

I de siste åra har jeg vekslet mellom Åsnes Holmenkollen og Åsnes Amundsen

Såvidt jeg har forstått, så er Åsnes Holmenkollen ganske like Mountain race 48?

Når bruker du Amundsen, og når bruker du Holmenkollen? Hvis du bare skulle kjøpt ett par, hvilket hadde det blitt? 

1 time siden, eirikw skrev:

Jeg sverga i mange år til Europa 99

Europa 99 er vel relativt like E99, bare en tidligere modell? Er det noe særlig forskjell på Amundsen og E99 som man får kjøpt nå?

14 timer siden, Turisten skrev:

Har ikke prøvd EasySkinsystemet til Fischer, men de er sikkert ikke noe dårligere enn Åsnes sine

Såvidt jeg har fått med meg, så er den største forskjellen at Fischer sitt system ikke har et metallbeslag foran som gjør at de bremser mindre. Muligens litt mer utsatt for slitasje?

...

Jeg pratet litt med dama og det hun nok er mest glad i er når hun kan stå å stake på lange sletter. Samtidig vet jeg fra sommersesongen at hun er veldig glad i å komme seg opp på fjelltopper, så kanskje det går an å få lurt henne med. Det er ihvertfall morsommere nedover på ski enn til fots. Tror jeg. Hvis det ikke blir for skummelt da. :P

Hvis jeg skal få henne med på tur, så tror jeg at jeg må kjøpe skiene til henne også.

...

Takk til alle som har svart her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Blackbrrd.

Tok skyvelæret og målte på like lange Holmenkollen og MR48. De er like brede i tuppen, holmenkollen er millimeteren breder på midten og bak. Vekta på MR48 er bare utrolig. Jeg vet ikke hvor mye juling de tåler, men dattera mi, som setter utfor det meste, kryssa vidda med dem i fjor.

Du spurte om når jeg brukte de forskjellige skiene. For å forklare det ut fra lokale forhold så går jeg på Knuten, Skrim og VesleBle på Holmenkollen, skal jeg i StoreBle eller på vidda bruker jeg Amundsen. Sånn sett bruker jeg Holmenkollen mest, men det hadde ikke vært aktuelt å ha bare ett par. Jeg har såpass god teknikk utfor at jeg greit hadde greid meg med smale ski. Jo dårligere du er utfor dess breiere ski trenger du under alle forhold. Enkelte ganger er forholdene slik at alle bør ha breie ski.

Amundsen opplever jeg som noe stivere enn E99. De jeg går på nå er 194cm, mens jeg i alle år gikk på E99 som var 205cm

Lykke til med valget.

EirikW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ski med 3/4 stålkant vil nok skrape litt mer i kanten av sporet, men dette kan kompenseres med å sløve stålkanten oppe i bøyen, der hvor skien skraper mot kanten. Hel stålkant er en stor fordel på skareføre.

Når det gjelder festet på Fischer-fellene, så er de mer enn solide nok til å holde hele fellens levetid. Husk at de uansett må skiftes ut etter en stund, da hårene slites av. Åsnes' fellesystem bremser mer med den metallkanten under.

God tur til Ble! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eirikw takk for svar, da ser ut til at det blir E99 som passer for meg. På Vesle Ble så går jeg jo i dag på joggepinnene mine og det er først og fremst opp til Store Ble eller tilsvarende turer jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke fjellski. Nå gjelder det bare å overbevise seg selv at det er ok å bruke 5000kr på utstyret. :D

Sånn angående Amundsen vs Fischer, så må jeg si jeg er veldig fornøyd med Fischer-joggepinnene mine. Jeg er lett for høyden (192cm, 77kg), så jeg tror ikke jeg nødvendigvis trenger de stiveste skiene. Selv om jeg må si at nok spenn i skiene er et "must". Joggepinnene mine er 195 eller 200cm, og kan egentlig tenke meg fjellski på samme lengde. Har aldri gått på "lange" ski.

@Lompa det høres betryggende ut, og da stemmer det jeg har lest andre sider at for gliens skyld, så funker Fischer sitt system bedre. 

Da er det vel bare å få tatt turen innom Oslo Sportslager. Er litt skeptisk til å kjøpe på kjedebutikkene her på Kongsberg. Dama hadde kjøpt en sykkel på G-Sport som slurvet på girene, så hun lurte på om de kunne fikse det. De prøvde og klarte det ikke. Det er ikke noe som gir meg meg tillit når det kommer til kunnskapene deres på det de selger. 

Endret av Blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte på Sport 1 i Kongsberg og Fischer E99 med mulighet for kortfell, BC manuell binding og Crispi Stetind støvler. Henter hele sulamitten i morgen satser jeg på. Litt skeptisk til hvor det er skiføre nå etter dagens regnvær. Jeg er veldig klar for å teste oppsettet og kommer til å skrive litt her om hva jeg synes om oppsettet. Tipper det tar litt tid å bli vant til det for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Blackbrrd said:

Endte på Sport 1 i Kongsberg og Fischer E99 med mulighet for kortfell, BC manuell binding og Crispi Stetind støvler. Henter hele sulamitten i morgen satser jeg på. Litt skeptisk til hvor det er skiføre nå etter dagens regnvær. Jeg er veldig klar for å teste oppsettet og kommer til å skrive litt her om hva jeg synes om oppsettet. Tipper det tar litt tid å bli vant til det for å si det sånn!

Begynner vel å bli meget dårlig skiføre rundt nå men om du virkelig vil teste de nye skia så er det fortsatt relativt greie skiløyper litt lenger ned mot hjembygda mi i Svarstad, nærmere bestem Borgen skiarena. Da vil det være snakk om ferdigkjørte løyper selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 12/7/2016 at 11:02 PM, Blackbrrd said:

Så, da ble det en 14km tur i oppkjørte løyper på paddeflate Sjusjøen. Ikke terrenget jeg kjøpte skiene for, men trygt og fint sted å teste hvordan de fungerer. Greit å finne ut at jeg trenger litt tykkere ullsokker som polstring inne i støvelen. Måtte snøre litt vel hardt for at de skulle sitte skikkelig. Fant også ut akkurat hvor mye tyngre det er å gå med fjellski enn vanlig langrennski, så da vet jeg at evt tur til Store Ble burde starte fra Nordstul, ikke Storli. :P 

Løypene på Sjusjøen var helt nyoppkjørte, og sporene var knallharde, så da fant jeg ut at ihvertfall for sporkallen de bruker på Sjusjøen, så er sporene for smale. Stod ved siden av sporene hele turen. Smørespennet på skiene fungerte bra. Må bare få brukt litt sandpapir på festesonen så smørningen faktisk sitter. De to tingene sammen gjorde nok turen litt ekstra slitsom. Sist men ikke minst: Jeg må få gått mer på ski, for formen er ikke akkurat på topp nå! :D

Ser fram til første tur utenfor løypenettet! :)

Endret av Blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.