chrland Skrevet 15. november 2016 Skrevet 15. november 2016 (endret) Hej, Nogen der har erfaringen med Locus Map (pro) på android til navigation i fjeldet? Locus Map læser garmin kort fra frikart.no og *.gpx spor fra f.eks ut.no. Hvordan er holdning til at bruge mobilen evt. i kombination med powerbank til navigation i fjeldet? Er en telefon stabil nok? Alternativet er en rigtig Garmin enhed. Endret 15. november 2016 av chrland Siter
Prebb Skrevet 15. november 2016 Skrevet 15. november 2016 (endret) I Norge bruker jeg "norgeskart" som henter offentlig tilgjengelige, og gratis, raster-kart. Appen koster i seg selv noen kroner, men det finnes sikkert andre apper som kan vise de samme kartene gratis. Kartfilene finner du her: http://www.kartverket.no/kart/Hele-Norge-rett-i-lomma/ Jeg bruker mobilen noe, men jeg drar ikke på tur i ukjent terreng uten papirkart og kompass som backup. Dekningen er dårlig mange steder og du må sørge for at kartene er tilgjengelig offline. Ut over det så er mobilen til å stole på som kartplotter. Husk at noen telefoner er veldig sensitiv for kulde, slik som iphone. Det er ikke noe særlig å belage seg på å bruke mobiltelefon som eneste navigasjonsmulighet når det er mange minus og dårlig sikt. Endret 15. november 2016 av Prebb Siter
chrland Skrevet 27. november 2016 Forfatter Skrevet 27. november 2016 Jeg syntes at Locus Map er fint, fordi jeg kan bruge samme kort (frikart.no) og tracks som på garmin'en, og at der er enkel overførsel mellem PC og telefon via Dropbox. Ved ikke om ViewRanger kan det samme. Jeg er klar over at batteriet i telefonen skal beskyttes i kold vejr. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.