sherpa Skrevet 7. november 2016 Skrevet 7. november 2016 (endret) Kan man under henvisning til loven om fri ferdsel i utmark klatre ei Via Ferrata rute uten å kontakte den som drifter ruta? Jeg spurte en ruteutbygger om jeg og en til kunne klatre uten fører. Vi er fjell / klatrevante og har eget utstyr. Sa oss villige til å betale, men ønsket ikke fører. Svaret vi fikk var nei. Jeg skjønner godt at de trenger å få tilbake sine investeringer, men tror at denne holdning bare fører til at mange klatrer likevel. Så hva sier loven? Endret 7. november 2016 av sherpa Siter
Heriks Skrevet 7. november 2016 Pålogget Skrevet 7. november 2016 Her kan man lese om Via Ferrata og allemannsretten 4 Siter
Lompa Skrevet 8. november 2016 Skrevet 8. november 2016 Heriks skrev (På 7.11.2016 den 18.48): Her kan man lese om Via Ferrata og allemannsretten Ekspander For en bra nettside! Siter
Heriks Skrevet 8. november 2016 Pålogget Skrevet 8. november 2016 Lompa skrev (På 8.11.2016 den 8.27): For en bra nettside! Ekspander Ja, jeg har funnet masse nyttig der, også går den gjennom kildekritikken min også Siter
Heriks Skrevet 9. november 2016 Pålogget Skrevet 9. november 2016 Konklusjonen ble vel at Via Ferrata normalt krever godkjenning etter plan og bygningsloven og dermed settes allemannsretten til side slik at man må forholde seg til de regler som er godkjent gjennom kommunens saksbehandling. Siter
Vossingen Skrevet 9. november 2016 Skrevet 9. november 2016 Varierer vell etter hvilken via ferrata det er.. Himmelstigen opp til trolltunga er fritt fram. Er en kasse\skilt med anmodning om å betale, skal gå til vedlikehold. "Vedlikehold".. trinn som var ødelagt for fem år siden er fortsatt ikke byttet.. Stryn er og fritt fram. Men potensielt farligere grunnet måten waieren er festet på.. På Straumsfjellet slipper en ikke unna min. 395,- Mine svar er basert på ukyndig synsing om ting jeg ikke kan.. 1 Siter
fiskekongen Skrevet 10. november 2016 Skrevet 10. november 2016 Vi Ferrata i Loen kan man også fritt benytte. Men av respekt for de som driver guiding her, bør man uansett høre om tidspunkt de har planlagt guidet tur, slik at man ikke ødelegger for dem. Siter
Kvarsten Skrevet 10. november 2016 Skrevet 10. november 2016 Her er det mer interresang lesning https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forslag-om-ny-tivolilov/id2477176/?uid=914765de-5fce-47cd-9206-c2fb9597e913 Siter
sherpa Skrevet 12. november 2016 Forfatter Skrevet 12. november 2016 Altså ingen klar konklusjon utfra slik jeg leser lovverket. Jeg mener man burde kunne gå på eget ansvar, (og det skriver man jo faktisk under på når man går med fører), uten fører mot å betale halv pris. Hvis det var oppgitt pris og telefonnummer man kunne Vippsè pengene til ved start tror jeg mange hadde gjort det. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.