Gå til innhold
  • Bli medlem

Loftet i Jotunheimen fredag 7.mai


Erling

Anbefalte innlegg

På fredag 5.mai gikk turen til Loftet med start fra Jotunheimen fjellstue.

Det var min første tur i Norge med Randonné-utstyr og ble en positiv opplevelse.

Etter 100 meter skibæring i starten gikk det greit oppover lia med litt forsering av mose og lyng. På nordsiden av fjellet var det nesten vindstille og skikkelig varmt.

Litt mer vind møtte oss på det flatere partiet i 1300 meters høyde under Vesleloftet. I cirka 1500 meters høyde er det bratteste partiet på turen til Loftet, men ikke brattere enn at det gikk greit å gå opp der også med kraftige fjellski som kona hadde. Fra 1600 moh til toppen er det jevn stigning som kan gås rett opp i alle fall dersom man benytter hælløftere.

På toppen blåste det nok liten til stiv kuling vil jeg anta.

Nedturen ble en skikkelig opptur, for bedre utforkjøring tilpasset mitt ferdighetsnivå tror jeg knapt finnes i Jotunheimen. Vi brukte 4 timer opp med relativt jevnt rolig tempo. Etterpå er det nesten 1100 meter utforbakke uten at det er nødvendig å bruke stavene. Er det noen steder i Jotunheimen som kan tilby dette ?

Det er da jeg synes Morten har gitt toppen en ufortjent dårlig omtale i boka si ved å si at den er ”Mindre godt egnet” som vintertur. Når noen topper blir beskrevet som ”Svært godt egnet” som vintertur vil jeg hevde at den omtalen også bør komme Loftet til del når 2.utgave av boka skal trykkes. Jeg tror nok ”Mindre godt egnet” kan være en beskrivelse myntet på Loftet fra Krossbu, men altså ikke fra Jotunheimen fjellstue.

Ellers er det mulig at det kan være snørasfare tidligere på vinteren etter større snøfall i det bratteste partiet opp mot Loftet. Da vi var der var det helt utelukket.

Jeg har lagt ved noen bilder som viser ruta vår oppover mot toppen.

post-95-133474418118_thumb.jpg

post-95-133474418123_thumb.jpg

post-95-133474418131_thumb.jpg

post-95-133474418138_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk fra Jotunheimen Fjellstue over toppene til og med Store Smørstabbtind i august 2000. Husker jeg tenkte at det sikkert var fint for skikjørere å svinge seg nedover den lange og bratte fonna jeg da slet meg opp. Fine bilder fra et område det er lenge siden jeg har vært på tur i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først går du Marcia Longa, og så kjøper du randonné-utsyr?

Må si du er en allsidig skiløper, Erling! 8)

Gleder meg til Loftet - skal spare den til en vårskitur jeg også...

Ser jo like fristende ut hver eneste gang jeg ser den, den skiflanken der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først går du Marcia Longa, og så kjøper du randonné-utsyr?

Må si du er en allsidig skiløper, Erling! 8)

Gleder meg til Loftet - skal spare den til en vårskitur jeg også...

Ser jo like fristende ut hver eneste gang jeg ser den, den skiflanken der!

Jeg er vel litt utstyrsfreak, men jeg bruker da omtrent alle mine cirka 10 skipar. Det jeg mangler er et par brede fjellski med innsving som for eksempel Fischer 109 som vil være godt egnet for topptur. Men på Loftet holder jeg en knapp på Randonné-utstyr. Jeg ser at det ble brukt av de som var i Hurrungane i helgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel litt utstyrsfreak, men jeg bruker da omtrent alle mine cirka 10 skipar. Det jeg mangler er et par brede fjellski med innsving som for eksempel Fischer 109...

De kan jeg bare anbefale. Det var et par slike jeg benyttet i går i Hestbrepiggene.

Men så har jeg jo bare dem m/ Riva 3 + et par bredere (108 mm) Ski Trab Piuma med Cobra R8.

Randonné tror jeg ikke jeg trenger, er ikke god nok på ski tror jeg, selv om fast hæl faktisk skal være enklere å kjøre på...

Dessuten vil det bare se se kopete og jålete ut på en gamling som meg! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eaa, du har misforstått alt... først ødelegger man knærene på telemarkski, så tvinges man til å kjøpe randoneè... så kanskje du ikke er så gammel som du selv innbiller deg!

har du forresten oppbyggingsplater under Riva 3-erne dine? tenker å oppgradere mine 109 serru...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten oppbyggingsplater under Riva 3-erne dine? tenker å oppgradere mine 109 serru...

Nix. Ikke på dem, men 20mm under Cobraene...

Har dog tenkt på også å heve Riva'ene, men da primært for å løfte binding og sko opp fra oftest for smale spor eller is-/skareskorper.

For kjøringa mi spiller det ingen rolle, kunne like gjerne brukt rullator med meier istedet for std. grå hjul... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterpå er det nesten 1100 meter utforbakke uten at det er nødvendig å bruke stavene. Er det noen steder i Jotunheimen som kan tilby dette ?

Ja det er vel noen flere steder som kan by på sammenhengende utforbakke som matcher Loftet:

* Fra fremste Storgrovhøe (2253) er det bare nedoverbakke til Juvstølen i Bøverdalen på ca 700 moh. Dette gir et fall på rundt 1450 meter. Noen ganske bratte partier i nordsiden av Storgrovhø, men flere trasémuligheter.

* Fra Galdhøe (2223) bør det være mulig å kjøre helt ned til Mundgjelsøygarden/Repp i Bøverdalen som ligger på rund 540 moh. Høydeforskjell: 1660 meter :) Der ligger ikke høydekurvene så tett heller, og det ser ganske langt ut.

* Ikke akkurat Jotunheimen, men nesten: Fra Lomseggi/Storivilen (2068 moh) er det også utforbakke hele veien til Skjåk på ca 400 moh. Dette gir også nesten 1700 høydemeter.

Detter er på kartet. Hvordan det er i praksis kommer nok ikke jeg til å teste ut. :roll:

Kanskje det er noen som har kjørt ned på disse stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikkje østlendinger "byfjellski", sånn som vi i bergen? de er ideelle for august-turer!

Den type ski har ulike navn, avhengig av hvor i landet en befinner seg. I langrennsmiljøet her i området er "steinski" et velkjent begrep. Det er stort sett de som er i bruk det meste av sesongen :D

Ellers kjenner jeg til begrepet "Fredrikstad-ski". Opphavet til dette bygger på erfaringer fra Kråkerøy over flere sesonger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.