Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurrungane 06-07.05.2006


Langbein Rise

Anbefalte innlegg

Bamse Brakar og jeg dro fra Oslo fredag kveld lastet med gode værmeldinger, optimisme og randonee-utstyr. Vi skulle treffe Dag Driveren på lørdag. Snøforholdene var dårlige nede ved hotellet. Det gikk an å gå på ski fra ca 1000-1100 moh, videre oppover til ca 1300 moh var snøen bløt og tung. Videre oppover var det mykt og over ca 1600 var snøen fast og fin.

Lørdag: Store og Midtre Ringstind
Parkerte nederst i Ringsdalen og bar skiene 1 km inn til enden av grusveien. Derfra var det ta på skiene og labbe iveg. Deilig vær, men noe disig. Vi ble raskt passert av to eldre ringrever med klister under fjellskiene som mente randonee-utstyret vårt var overdrevent stort og tungt. Egentlig gikk det overraskende greit oppover. Ringrevene måtte ha en liten rast etter botnen i Ringsdalen og dermed seg vi forbi. Til deres skuffelse var vi først på toppen av Store Ringstind. Utsikten er flott, særlig Store Austabotntind ser dødsrå ut fra denne vinkelen – den er himmelstrebende forlokkende. Lunsjen ble inntatt på toppen. Nedturen til Gravdalskaret var en opptur – skiene var gode og lekne. Lærekurven ble bratt og artig. Dagen var fortsatt lang nok til at Midtre Ringstind også ble avlagt en snarvisitt før vi suste videre nedover. Klarte ikke å treffe Dag Driveren før vi var tilbake på Turtagrø. Inntok en øl på trappa i kveldssola for å myke opp før middagen.

Søndag: Dyrehaugsryggen
Parkerte ved Skardsølen. Alle 3 var samlet på tur i dag. Det ble en del labbing i lyng og bløt snø i starten, men etter hvert ble forholdene bedre. Det ble hett i motbakken, selv i nordhellinga. De andre hadde vært på Store Dyrehaugstind før så jeg måtte gjøre ett forsøk alene. Etter litt rekognosering fant jeg ut at toppen ikke var noe for meg på vinteren, selv med fint vær, stegjern og isøks. Nedkjøringen ble enda kulere en lørdagens.

post-836-133474418043_thumb.jpg

post-836-133474418049_thumb.jpg

post-836-133474418056_thumb.jpg

post-836-133474418065_thumb.jpg

post-836-133474418071_thumb.jpg

post-836-133474418078_thumb.jpg

post-836-133474418085_thumb.jpg

post-836-133474418092_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig at en tråd som handler om en skiturer til en superbe skitopper, ikke lenger handler om det. Jeg har ikke gått disse skiturene selv, men har lyst. Og blir mer enn gjerne beriket med å følge med på andres diskusjoner ang turen, rutevalg, føre osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at en tråd som handler om en skiturer til en superbe skitopper, ikke lenger handler om det. Jeg har ikke gått disse skiturene selv, men har lyst. Og blir mer enn gjerne beriket med å følge med på andres diskusjoner ang turen, rutevalg, føre osv osv.

Store Ringstind er et av mine favorittfjell i Norge. Dessverre har jeg ikke vært der. Vårtur neste år, Svein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kanskje ikke drivstoffutgivtene så høye? Er den driftssikker? Takler den fartsdumper, sedvanlige norske telehiv og hull i veien på en komfortabel måte? Er bagasjerommet stort? Er det god plass i baksetet?

Med vinterdekk er gjennomsnitsforbruket mitt 0,61 L/mil (jeg pendler fra Oslo til Drammen og kjører mye til fjellet, totalt 40000+ i året). Fartsdumper går bra med mindre man overser fartsgrensa. Telehiv går også greit. Sporer veldig lite og ligger stabilt på vegen. Kjøreegenskapene er gode - veldig bra til å være SUV (jeg hadde en Mazda 323F Sport med ekstremt gode kjøreegenskaper tidligere så jeg er litt bortsjemt). Driftsikker: Toyota har bra rykte i så måte, men bilen har bare vært på markedet i 2 mnd. Bagasjerommet er grei størrelse. Delbart baksete gjør at det går greit med 3 persjoner på skitur og skiene inne i bilen. Bakseteplassen er bra (kan justeres forover og bakover - ryggen kan også vippes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store Ringstind er et av mine favorittfjell i Norge. Dessverre har jeg ikke vært der. Vårtur neste år, Svein?

Det skal du ikke se vekk fra... :)

Ellers kan jeg si at Honda CR-V har bedre plass enn RAV4 og er et par hakk mer komfortabel. Jeg har dessverre kun eid bensinutgavene av begge bilene, men har prøvekjørt begge dieselene. Honda sin var nydelig, kraftig og svært stillegående, men jeg syns det var tull å betale 60.000 mer for den vs bensiner'n. RAV'en har mindre prisdiff tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg pendler fra Oslo til Drammen...

Du er med i den klubben du óg, men motsatt vei av strømmen? Isåfall: Heldiggris! :)

Store Ringstind er et av mine favorittfjell i Norge. Dessverre har jeg ikke vært der.

Helt klart på topp-3-lista når det gjelder vårskiturer for mitt vedkommende. Du har noe å se fram til, selv om du begynner å bli rimelig godt vant må jeg si. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er med i den klubben du óg, men motsatt vei av strømmen? Isåfall: Heldiggris! :shock:

Kjekt å pendle mot trafikken, ja. Ligger og lonker i 100+ og ser på dere som står å stanger i køen. :)

Helt klart på topp-3-lista når det gjelder vårskiturer for mitt vedkommende. Du har noe å se fram til, selv om du begynner å bli rimelig godt vant må jeg si. :)

Store Ringstind må gås på slikt vær og føre som det var i helga. Megaopplevelse :lol: Vi har planer om å drasse med oss flere opp på toppen himmelspretthelga - hvis været er bra og føret fortsatt holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger og lonker i 100+ og ser på dere som står å stanger i køen.

Vet du ikke at 100 blank er den øvre fartsgrensen i Norge, og at halve veien mellom Oslo og Drammen ikke har mer enn 80 og 90? Jeg er rystet over hvordan du kan bryte Arbeiderpartiets guddommelige fartsgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like nydelig hver gang, å se bilder fra Hurrungane i slik mai-sol!

Og verstingen Austanbotn håper jeg å gjøre kål på til sommeren.

For der oppi skal ikke jeg med ski ihvertfall! 8)

Var Midtre grei med randonné-støvler på bena?

Eller brukte dere stegjern dit opp?

Toyota'en er sikker helt ok, men den gidder jeg ikke kommentere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.