Gå til innhold
  • Bli medlem

Sandafjellet (649 moh) i Brungmarka


andersno

Anbefalte innlegg

Søndag va det start på årets "Til Topps"-aksjon i Trondheim og æ fann ut at æ skull ta den lengste turen først; Sandafjellet i Brungmarka sør for Selbusjøen. Har planlagt tur i området i fler år, og no kom puffet som skull te.

Kjørt te parkeringsplassen ved utløpet av Selbusjøen på Brøttem og vandra lystig i vei østover langs vatnet. Etter ca. 3 km. langs en bra vei(skulla tatt me sykkel) gikk det opp en bratt sti/gammel tømmervei til høyre. Sjøl om det va bratt, va det greit å gå. Støvlan va go og ha, det va litt overvann hist og pist, men stien va stort sett bar. Etter vert vart terrenget typisk trøndersk me myre og skogkledde åser, og æ kom fram te tømmerveien igjen ved Eidstuvollen.

Herfra va det i all fall to mulige veivalg frem mot Sandafjellet og æ valgt å følg veien videre et par km før æ skrådd over ei stor myr for å spar litt tid. Stor va forbauselsa da æ kom inn igjen på en vei som itj va inntegna på kartet. Det hadd vært lættar å følg veien helt rundt.

Etter noen hundre meter på den "ikkeeksisterende" veien klatra æ opp på ryggen av Sandafjellet for å følg den helt opp. Som vanlig va itj valget optimalt, my krattskog og en del skuffelsa etter hvert som fortoppan dukka opp. Men te slutt va toppen nådd; tre timer, vel 700 høydemeter og en god del svette kosta det, men det va verdt det :D

Hadd håpa på utsikt mot Sylan, men disen va så tjukk at det bare va så vidt mulig å skimt Skarvan. Men nærområdet va interessant nok med mange vann og mange dalsøkk i nord-syd retning. E nok itj så enkelt å gå fra vest mot øst eller omvendt her. Området e itj så kjent for Trondhjemmeran, men studentan har oppdaga området og har noen kojer her. Men ellers er området flott for telt- og fisketurer.

For variasjonens skyld valgt æ stien ned mot Eidsbuvollen på tilbaketuren. Langt fra noen innertier; Det va my mer snø den veien, og støvlan mått tømmes for snø et par gang. Men ellers va den en fin tur, særlig langs Sandavatnet som va riktig så idyllisk sjøl om det sto ei ganske ny hytte i nordenden(ikke inntegna på kartet).

Fra Eidsbuvollen vart veivalget motsatt av oppoverturen og fullstendig begivenhetsløs. Nede ved Selbusjøen va grillsesongen i full gang både ved Vika - der stien kom ned te sjøen igjen - og ved Brøttem. My folk og stort liv blant ungan som leika sæ i Børsjøen som hadd temmelig lav vannstand akkurat no.

Flott tur i sommervarmen og det bare halvtimen heimefra. Lykkelig den som har naturen i nærheten :?

post-474-133474417909_thumb.jpg

post-474-133474417922_thumb.jpg

post-474-13347441794_thumb.jpg

post-474-133474417951_thumb.jpg

post-474-133474417959_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brungmarka er flott, Anders, så det er fint å se at Skiklubben har tatt med en topp her i år. Denne skal jeg få med meg!

Som du selv sier, så har studentene funnet roen i Brungmarka i mange år. NTNUI sin første koie Nico ble faktisk ført opp så tidlig som i 1947. Koia ligger ved Langlandsvollen mellom Brøttem og Håen. I tillegg er det tre andre koier i området.

Nicokoia har fått navn etter Nicolay Sejersted Selmer; NTHI'er og friluftsmann som falt i krigen. Hans foreldre ga våren 1946 vel 3000 kroner til NTHI. Det var penger Nicolay hadde tilgode for sitt arbeid med radiosendinger fra Bymarka i krigens første år. I samråd med foreldrene ble det besluttet å bygge ei koie. Esten Langeland ga tomt ved siden av setra i Brungmarka, og høsten 1947 sto koia ferdig.

Selv har jeg vært på tur i Brungmarka både sommer og vinter, og som du selv antyder så er det ikke det smarteste å gå øst-vest her.. Alle bekkedragene går nord-sør, og man får mange høydemeter ved å gå på tvers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mattis skrev:

Den nye vegen du prater om Anders, kan man følge den helt fra Brøttem forbi Eidstuvollen og inn til vannet Østringen? Er den bar hele vegen, slik at man kan sykle inn dit og gå opp på Sandafjellet herfra?

Jeg så jo ikke starten på den veien etter som jeg skrådde over myra, men den har vel ikke noen hensikt hvis den ikke tar av fra den ordinære veien 8) Så jeg går ut fra at det er greit å sykle hele veien fra Brøttem. Jeg gikk opp fra denne veien tidlig, men den så ut til å fortsette et stykke innover så det blir lettere å gå rett opp mot toppen.

Veien fra Brøttem og innover holder på å tørke opp, men er ennå forholdsvis myk og sugende. Snøfonna etter Eidsbuvollen var betydelig, men har nok smeltet kraftig allerede selv om nettene nå er noe kjøligere enn før helga. Vil kanskje anbefale å vente en uke eller to for å få bar vei helt inn.

Selv mangler jeg nå bare Ladehammeren og Vassfjellet for å fylle blokka, og disse ligger an til å bli sykkelmat - dvs ikke til topps, men fram til oppstigningen. Ble lei av å bile mellom. Turen til Tikneppen og Gråkallen i går formiddag var flotte, men disen gjorde det vanskelig å se stort. Se bilde fra Gråkallen mot Storheia.

Turen til Sandafjellet var så flott at jeg gjerne gjør den om igjen pr sykkel så om du vil ha følge innover, er det bare å si ifra.

post-474-133474418255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei !

Vi gikk denne turen i helgen og kan bekrefte at det går an å sykle på fin vei helt fra Brøttem til veien slutter ved Østringen. (ta av til høyre ved Damtjønna).

Der veien slutter, er det ingen åpenbare stier i noen retninger, men riktig vei til Sandafjellet er opp til venstre i et forholdsvis bratt hoggstfelt. På toppen av dette feltet får men etter hvert ryggen til Sandafjellet på venstre side og etter forsering av en enkel snøhelling, ser man topp-varden.

Tistone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.