Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg en sykkel, men er usikker på hva slags jeg burde gå for. Fint om noen kan gi meg råd. Valget står mellom en hybridsykkel og en terrengsykkel. Jeg skal sykle i marka, primært på grusveier, men av og til også på stier. Ellers blir det nok en del sykling på asfaltveier. Bør jeg da ha en terrengsykkel? Eller er det lurest med en hybrid som glir lettere på veien?

Annonse
Skrevet

Skal du ut på stiene, så bør du gå for en terrengsykkel :D Har sett litt på hybrider, og de jeg har sett virker mer som bysykler enn som offroadere. Fungerer sikkert ypperlig på brostein/grus/asfalt, men jeg ville ikke ha tatt dem ut i tøffere terreng. Kan få ganske liten rullemotstand på en terrengsykkel også, hvis du velger dekk uten knaster. Skal du kjøre en del på asfalt, så bør du se etter en der demperen kan låses.

Lykke til! :lol:

Skrevet

Her kommer ett par tips :

Terrengsykler har som oftest mer aggressiv geometri - ikke så avslappet og oppreist, men dermed også bedre repons, balanse - særlig i terrenget/sti og mindre luftmotstand.

Dempegaffel med lock out anbefales - gir bedre hjulgrep og mye mindre risting på dårlig vei/sti, samtidig som du slipper husking når du står og tråkker.

26'' hjul brukes av nesten alle, det er ikke "opplest og vedtatt" at 28'' ruller bedre, valg av sykkeldekk betyr mer, spesielt mønster på dekk.

Velg minst Shimano LX komponenter, det "billigste" alternativ av de slitesterke.

Skrevet
Jeg kjøpte en terrengsykkel til bare 4000 kroner (før alt mulig ekstrautstyr). Har jeg driti meg ut, eller holder det til mine 20 sykkelturer per år?

20 sykkelturer pr år er INGENTING. Det gjør jeg unna på knappe 2 uker. Jeg kjøpte en dbs for noen år tilbake for kr 2.000 (1/2 pris) og den varte i 2 helårs-sesonger. Du kommer til å klare deg helt fint. Du kunne klart deg fint med en fra hittegods'n på politiet til kr 150,- også...

Peder

Skrevet
Tom, 4000 er veldig lite penger for en sykkel som skal brukes litt. Hva slags gir/bremser/gaffel fikk du med på kjøpet? Husk for all del å skaffe deg sykkelsko, det dobler gleden.

Girene var bra, ifølge dem i butikken. Gaffelen kunne låses og justeres. Bremsene vet jeg ikke. Sykkelsko har jeg ikke. Jeg er usikker på hvem jeg burde høre på når det gjelder sykkel. Føler det blir litt som å spørre en hifi-nerd om hvor mye penger det er nødvendig å bruke på et stereoanlegg. Han ville sikkert sagt 20 000, og en sykkelentusiast sier sikkert 10 000. Likevel gikk jeg for en til 4000 fordi jeg synes det er mye penger å bruke på noe jeg tross alt ikke bruker så veldig mye. Det skal bli spennende å se hvordan den funker. Hvis den funker bra er det bare bullshit at man må bruke så mye penger.

Skrevet

Hei

Sykkelsko og clips pedaler er veldig bra! Men det er de ny platformpedaler med "pigger" og vanlige sko også! Så trenger en ingen ekstra spesialsko!

Hilsen Elgen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.