Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte i fjord på vår salg dynamit women's u-cr sko, de veier 1.488g. 

Og skal kjøpe bindinger og ski. Ser at det er opptill 60% på fjellsport på div ski og bindinger. Mn er litt usikker på hvor lange ski jeg trenger og hva jeg eventuelt skal gå for.

Er 154 høy og veier 52 kg. Tror jeg kan leve med at nedoverkvaliteten ikke er den beste å vil heller ski det er bra og gå opp med. Må jo selfølgelig duge nedover også mn ik der det blir lagt mest vekt på 😊

Har stått en del på ski, mn aldri satt utfør fjelltopp med slike type ski. I alpin kjører jeg med SVÆRT korte twintip ski og syns det er gøy. Type 90 cm tror jeg de er.

Ooo... kjenner d gribler i hele mg bare på tanken (gleder seg til snøen kommer gitt) 😁 

 

Noen anbefalinger?

Endret av Trude Larsen
Annonse
Skrevet

Kroppsvekt spiller ikke så stor rolle da toppturski nødvendigvis ikke har omvendt spenn. Hvor lange ski du skal ha avhenger av et par faktorer. Kortere ski er lettere, og du vil som oftest ha så lette ski som mulig. Korte ski har også kortere svingradius. Smalere ski er også lettere, men bredde velges på ønskede kjøreegenskaper og snøtype. Lengre ski er mer fartstabile og mer retningsstabile, men bare til en hvis grad. Har du mye rocker (bananform) på skiene så vil de flapre i høy fart uansett.
Er du god på ski kan du godt velge ski som er like høy som deg +/- 2-3cm. Om du vil være vektbevisst eller vil ha en ski som svinger lettere, men du er ikke så opptatt av å kjøre fort så kan du fint velgen en ski som er 10cm kortere enn deg. Selv kjører jeg med ski som er akkurat like lange som meg selv.
Du bør som sagt velge lettest mulig ski innenfor det du prioriterer. Vil du ha brede (100mm pluss) pudderski må du opp i vekt, og hvis målet er å bestige toppen fort og lett, så er det kanskje bedre med en smal ski(80mm minus). Vil du ha litt av begge deler kan du velge noe i midten. Jeg har 85mm (over midtski), men jeg vet mange som har valgt 95mm for å få en mer allround ski.

Bindinger finnes i mange utførelser. Siden dette er rando-ski regner jeg med du skal ha tec-bindinger. Det finnes fordeler og ulemper med de forskjellige variantene. Hopper du mye, eller kjører hardt og fort, trenger du en binding som tåler mer og ikke løser ut feil. Disse bindingene har ofte skistoppere i stedet for fangreim slik at skiene ikke henger fast i deg om du faller og løser dem ut (det kan nemlig være ganske vondt).

Mindre bindinger er billigere og lettere. Om fokus er å ha det mest mulig trivelig på vei opp så er vekt viktig, og da vil det sannsynligvis være et godt valg med en lettere, mindre binding.

Husk også at du må ha feller! Det er lettere med feller som hører til skiene fremfor å kjøpe standardfeller som må kappes til, men det spiller egentlig ingen stor rolle.

  • Liker 2
Skrevet

Var skall du åka? Vestlandet? Hemsedal-området?

Låt under inga omständigheter någon lura på dig randneeski med spenn (mer än möjligen 2-3 mm, men helst inte det heller). Helt flat under eller fullrocker.

Skidor med rocker beter sig annorlunda än "vanliga" och du kan enkelt ha skidor som är lite längre än vanligt. Eftersom du är så kort så blir det lite att välja på, men det finns en del.

Randoneeskidor måste vara mycket vridstyva för att fungera bra. Detta är speciellt viktigt för medelgoda åkare och nybörjare. Vältränade och skickliga åkare kan klara sig med klenare skidor och ändå ta sig fram. Räkna med att träffa på all tänkbart före på vägen ned. Is, puder, vindpackat + genomslagsskare kan man köra igenom på några 100 meter. Då måste man ha skidor som fungerar på allt. En red puderskidoa viker sig och börjar slå på is, t.ex..

OBS! Det är mycket bättre att lägga 2-300 gram extra per ski och få något som faktiskt går att åka ned med utan slita ihjäl sig eller riskera hälsan (twistat knä eller motsvarande).

 

  • Liker 1
Skrevet

@Prebb oppsummerer veldig mye og det er mye å tenke på i forhold til egenskaper.

Vekt er viktig, det er en slags tommelfingerregel som sier at 1kg på foten tilsvarer å bære på 5kg i sekken. Altså er utstyret for tungt er det mer slit å gå oppover. Men ikke lav vekt for enhver pris.

Bredden på midten er avgjørende for hvor godt oppå snøen du flyter, smalere ski må du ha litt større fart på for å flyte oppå i løssnø. Er de for breie blir de tyngre å kante og det blir mer slitsomt på hardt føre.

Radiusen definerer "hvor stor sving du får når du lener deg over på siden", en kort radius svinger lettere, men kan også oppleves som at de skrenser mer når du prøver å ta store svinger, de vil liksom ta en kortere sving.

Rocker er en løftet tupp som gjør at skien søker oppover og flyter mer i løs snø, men på hardt underlag vil den gjøre skien "kortere" altså det kan bli dårligere kantgrep og mer vinglete i høy fart om det er for mye rocker. 

Hvor vridningsstive skiene er spiller også en rolle, og de må være stivest mulig og ikke vri seg og bli vanskelige å håndtere.

Alle disse egenskapene spiller en rolle, og kan ha litt å si på hvilken lengde du skal velge ut fra skiens konstruksjon. Og ikke minst hvilken lengde kommer skien i, skal du velge den korteste eller lengste om du egentlig skulle hatt noe som er midt mellom to tilgjengelige lengder på den skien du har valgt.

Jeg er 180, og har 178 i lengde, 82mm midtbredde, radius er 20.5m. De veier 1625g pr ski med binding og fangrem.

Har du Dynafit støvler må du ha "tech bindinger". De kan veie mellom fra ca 175g stk og opp til rundt 650g stk. Skruene er ikke med i den oppgitte vekten, men alle bindinger må jo skrus fast og antallet skruer er omtrent likt uansett. De tyngste bindingene har stoppere. Det er delte meninger om det eller fangreimer er stoppere du skal ha. De lette bindingene som f.eks Dynafit Superlight 2.0 kan du kjøpe avtagbare stoppere til, selve bindingene veier 175g, men disse bindingene er dyre. Det er lettere å bære stopperne i sekken enn på beina på vei opp. ATK har noen bindinger med stoppere som veier litt over 300g. Ellers så veier Dynafit bindinger med stoppere like over 600g. Omtrent samme binding leveres uten stoppere og da veier de 330g. Dette er de mest prisgunstige bindingene.

Som regel er ikke frembindingen justerbar, det er kun bakbindingen som er det. Frembindingen løser også ut, men har en fast verdi. Normalt er laveste verdi på dette DIN10, med din høyde og vekt bør du ikke ha høyere enn det.

Alle bindinger har hælløftere, de "sparer" beina når det er bratt oppover. Men like viktig er at bindingen har en "flat" posisjon når du går, fordi du kommer ikke til å bare gå i oppoverbakke. Uten flat posisjon er det "vondere" å gå i flatt terreng. Er det er litt anmarsj til der det begynner å gå oppover så trenger du en flat posisjon for å få en behagelig gange. 

Har du små føtter har du korte støvler. Alle bindinger har litt "ramp angle". Det er høydeforskjell på bindingen foran og bak (høyest bak). Med mindre skostørrelse utgjør dette en større vinkel enn med større størrelse i støvler. Det er ikke sikkert du vil oppleve dette som et problem, men det kan gjøre at du opplever og kjenner det "tar" mer i lårene under kjøring fordi du luter litt mye fremover. Dette må også sees i sammenheng med vinkelen på skaftet til støvlene. Bindinger med stoppere bak kan ha større høydeforskjell enn bindinger uten. Så ta dette også med i betraktningen. 

Støvlene har du allerede så de parametrene er allerede gitt. Som du skjønner er det litt å tenke på. Du trenger ikke gruble på alt dette, men bare ha det litt i bakhodet når du er i ferd med å trykke "kjøp" knappen.

Lykke til!

 

 

  • Liker 4
Skrevet
1 time siden, Johan2000 skrev:

Var skall du åka? Vestlandet? Hemsedal-området?

Låt under inga omständigheter någon lura på dig randneeski med spenn (mer än möjligen 2-3 mm, men helst inte det heller). Helt flat under eller fullrocker.

Jeg bor i troms, så blir nok i lokale områder.

Mn hvorfor skal man ha full rocker eller helt flat? Hva har du å si for kjøre egenskapene både opp og ned?

Takk for svar 😊

Skrevet
56 minutter siden, Omnilite skrev:

 

 

Som regel er ikke frembindingen justerbar, det er kun bakbindingen som er det. Frembindingen løser også ut, men har en fast verdi. Normalt er laveste verdi på dette DIN10, med din høyde og vekt bør du ikke ha høyere en d.

Er det noe større høydeforskjell på bakbindinger enn frembindinger? Har sett litt på G3 ion et eller annet frembindinger med din på 4-10. Veier 580.

Takk for mye bra Info 😊 setter pris på det. Kjedelig å kjøpe feil når det koster så mye.

Skrevet

https://www.wildsnow.com/10733/get-up-rise-up-stand-up-for-your-ramp/

Her oppsummeres litt om vinkelen og det listes opp forskjell på bindinger i en tabell. Det er alltid litt høydeforskjell. Det behøver heller ikke bety noe for deg.

Men jeg nevner det fordi jeg har en bekjent som har korte støvler, og til stadighet nevner at lårene blir "tunge" nedover. Sett fra siden så er det lett å se at det er relativt stor vinkel på støvelen i bindingen. Hun har Speed Radical.

Jeg har hatt alpinstøvler tidligere med justerbar vinkel i skaftet, når jeg vinklet støvelen helt frem ble lårene tunge etter en tur.Skikontrollen ble bedre, men det var umulig å fullføre en dag med den fremste vinkelen.

Skrevet

Veldig informativ og bra tråd. Dette med fotvinkel har jeg ikke engang tenkt på. Men det sier seg jo selv. Her har jeg støvler på 23.5 men synes ikke det ser for "bratt" ut. Usikker på merke på bindingene. 

Jeg stod på helt rette ski (Black crow) på 165 (er selv 162) og for meg som også er vant til korte twintip så ble det rot i begynnelsen. Kryssa foran og bak.  Her må det mer trening til :P 

 

IMG_9339.PNG

Skrevet
10 timer siden, Trude Larsen skrev:

Jeg bor i troms, så blir nok i lokale områder.

Mn hvorfor skal man ha full rocker eller helt flat? Hva har du å si for kjøre egenskapene både opp og ned?

Takk for svar 1f60a.png

Man skall ha flat undersida eller full rocker för att det då är oerhört mycket enklare att köra i dåligt före som t.ex. genomslag-skare eller vindpackad/vindpåverkad snö. På en skida med spenn så prövar sig toppen på skidan att snika sig iväg åt något annat håll om den får grepp om något, eller att skaren inte bryter som "den skall". En stark och skicklig åkare kan parera för detta, men för för vanliga weekend-åkare så kan en helt OK nedkörning plötsligt bli en kamp för att alls komma ned. Alltså: toppen skall upp! Lutar sig åkaren åt sidan skall toppen på skidan luta åt samma håll, gärna med lite mer vinkel för att underlätta sväng (som det blir med fullrocker, med spenn blir det tvärtom, flat under blir neutral).


Många lätta randoskidor är gjorda för alpina förhållanden. Då går man upp på skare på morgonen och kör ned i slush efter lunch. Spennet gör att det går lättare upp med feller. I Norge, där det är mer vanligt med olika typer av lössnö och mer blandat på vägen ned så är dessa skidor en dålig lösning. Det går tyngre upp med fullrocker eller flat undersida, ja. Men man kan åka ned relativt enkelt och säkert. Och så jävla tunga behöver inte skidorna bli heller. Mina EVI väger 1680 gram I 180 cm längd och är 108mm  på mitten. Vridstyva så det räcker. EVI kommer med ny serie skidor i samma stil nu till vintern, och även ritkigt korta!

När det gäller fångstrem resp stoppers: Jag tappade en skida överst i en ränna på gaustatoppen i vintras. Typ 45-50 graders lutning. Fångstremmen gjorte att jag kunde fånga in skidan och få på den igen och köra ned. Utan fångstrem hade skidan åkt hela vägen ned, minst 600 höjdmeter. Fångstrem anbefalles om du kör brant och inte vill släppa skidan helt ned. Nackdelen är att risken är ganska stor att skada sig på skidan vid krach. Så kracha inte!
 
Bindningar:
Jag har G3 Onyx på ett par skidor (Extrem P100). Fungerar OK, men har dålig mekanisk kvalitet.
Jag har också Dynafit Speed i 2 varianter. Dessa är känsliga för isbildning i frambindningen. Dessa måste kontrolleras noga innan man kör ned. Frambindnignen måste dessutom låsas i gå-modus före nedkörning för att hindra vådautlösningar.

Jag har även ett par Diamir Freeride Pro liggande som itne är i bruk. Anbefalles endast till anläggningsnära skidåkning. Men jag har gått toppturer med dom på ett par Black Crows Navis, så det går det också. Man får ta i mer på vägen upp...

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Sånn jeg leser innlegget ditt vil en all-round ski være dekkende. Siden du er lett kan du fint velge lette ski uten at kjøreegenskapene blir dårlig. Vil anbefale en dame modell hvor stivhet og spenn er tilpasset vekt og krav til svingtrykk. En all-round ski bør være rundt 90 mm på midten og noe rocker er fint. En all-round ski tar deg igjennom det meste av forhold som du finner på toppturer. Med litt fart flyter den fint nok på den type løssnø (litt tung) som vi har mange steder i Norge og på litt skare og hardere underlag er det lettere å holde kantskjær. En lett all-round ski er også å anbefale oppover. For bindinger vil Tech type med DIN 8-10 være bra og med skistoppere.  En skilengde på 150 cm - kroppshøyde vil være passende. 

Type ski som kan passe deg bra: https://www.vpg.no/dynafit/162809/dynafit-manaslu-women-20

For all-round kjøring vil bratthet 15-35 grader være mest vanlig, og da vil skistoppere være å anbefale, og bindingen skal ikke være i gå-modus ved kjøring. Du ønsker at den skal forsvinne bort fra deg ved fall og du ønsker at den skal løse lett ut fremfor å vri knea dine. For de som kjører bratte renner som Johan2000 sier er det andre vurderinger som vektlegges, og da kan fangreimer og gå-modus være riktig.

Endret av PTG

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.