Populært innlegg REs Skrevet 5. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Tidlig på 1950 tallet skulle min far, min mor og min storebror på sykkeltur til Danmark, og den gang gikk mann ikke bare inn på nettet og kjøpte et Hilleberg eller et Helsport telt i passe størrelse. Nei, løsningen ble at min far, som var ganske flink til det meste, målte, tegnet og klippet mens min mor, som var en kløpper på symaskin, sydde. Resultatet ble et telt, akkurat passe stort til to og en halv person pluss bagasje og akkurat passe tungt til å fraktes på en sykkel. Tidens tann har nok satt sine tydelige merker på teltet, men det var dette teltet vi brukte da jeg var barn på 1960 tallet, hjemme i hagen, gjennom hele sommeren. For det var jo alltid strålende sol og ikke regn om sommeren den gang. Jeg har ikke hatt hjerte til å kaste dette teltet og kanskje det ville være mulig å fikse det opp litt og kanskje bruke det av og til når anledningen byr seg. Endret 5. oktober 2016 av REs 19 Siter
Lompa Skrevet 5. oktober 2016 Skrevet 5. oktober 2016 Asymmetrisk pyramidetelt. Etter inspirasjon fra Amundsens sydpoltelt? Siter
Sovjetunionen Skrevet 5. oktober 2016 Skrevet 5. oktober 2016 Så flott telt og så fin beskrivelse, skjønner godt at du beholder denne biten historie. Smart løsning også må jeg si! Siter
REs Skrevet 5. oktober 2016 Forfatter Skrevet 5. oktober 2016 Teltet hadde nok ikke kommet særlig godt ut i konkurranse med dagens telt hvis det ble snakk om vanntetthet og stormsikkerhet, men det veier faktisk ikke mer enn ca. 3 kg. Dette var nok ganske revolusjonerende i forhold til standard vekt på telt den gang. Glidelås var heller ikke vanlig den gang så det ble dobbel knepping med kroker. Teltet ble veiet til 2.86 kg, men da er ikke de gamle trepluggene tatt med. De er forsvunnet for lenge siden, kanskje jeg skulle lage noen nye. 4 Siter
REJOHN Skrevet 5. oktober 2016 Skrevet 5. oktober 2016 Jeg har noen netter i et slik telt selv. Gode minner, men heldigvis tok vi ut i finvær.... Siter
Nissemor Skrevet 5. oktober 2016 Skrevet 5. oktober 2016 Så innmari heldig du er som fremdeles har dette teltet Mine mor og far hadde noe tilsvarende, men det ble kastet i en tid da jeg ikke så noen verdi av å ta vare på slikt. Siter
+Robinson Skrevet 5. oktober 2016 Skrevet 5. oktober 2016 Kjekt å se at noen har tatt vare på slike ting. Hjemmesydde telt er det nok mange som har overnattet i den gangen. Undertegnede også. Mor sydde ett for oss , hun også. Men problemet var syttitallet. Da var det den "nye tid" som gjaldt. Ting fra tidligere tider skulle bare kastes og nye ting kjøpes. Om det var primuser , telt eller gamle motorsykkelrammer. Det var gammelt og avlegs og hadde ingen verdi lenger. Slik gikk dampmaskinen jeg fikk av bestefar, den tredelte bambustanga , splitcane stanga , den gamle motorsykkelramma ( Indian 1920 modell ) og mye annet tapt. Motorsykkelramma ble funnet og hentet for ca. 10 år siden i ura der den ble dumpet av min far på tidlig syttitallet . Av en entusiast som fikk ett tips av brodern om hvor han skulle lete. Den er på vei til å bli motorsykkel igjen. Det er kjekt å la slike ting få lov til å leve noen generasjoner. 1 Siter
REs Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter Skrevet 6. oktober 2016 13 timer siden, Robinson skrev: Kjekt å se at noen har tatt vare på slike ting. Hjemmesydde telt er det nok mange som har overnattet i den gangen. Undertegnede også. Mor sydde ett for oss , hun også. Men problemet var syttitallet. Da var det den "nye tid" som gjaldt. Ting fra tidligere tider skulle bare kastes og nye ting kjøpes. Om det var primuser , telt eller gamle motorsykkelrammer. Det var gammelt og avlegs og hadde ingen verdi lenger. Slik gikk dampmaskinen jeg fikk av bestefar, den tredelte bambustanga , splitcane stanga , den gamle motorsykkelramma ( Indian 1920 modell ) og mye annet tapt. Motorsykkelramma ble funnet og hentet for ca. 10 år siden i ura der den ble dumpet av min far på tidlig syttitallet . Av en entusiast som fikk ett tips av brodern om hvor han skulle lete. Den er på vei til å bli motorsykkel igjen. Det er kjekt å la slike ting få lov til å leve noen generasjoner. Var det en sånn dampmaskin? 1 Siter
+Robinson Skrevet 6. oktober 2016 Skrevet 6. oktober 2016 Ligner , men det må huskes at det er snart 50 år siden jeg sist firte den opp... Siter
REs Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter Skrevet 6. oktober 2016 7 timer siden, Robinson skrev: Ligner , men det må huskes at det er snart 50 år siden jeg sist firte den opp... Da er nok denne noenlunde samme alder, men den ble heldig vis ikke kastet. Siter
+Robinson Skrevet 7. oktober 2016 Skrevet 7. oktober 2016 Og så har du esken også ? Godt tatt vare på er det. I dag er det mange som sikler etter slike , og med esken blir den ekstra verdifull. Siter
a_aa Skrevet 8. oktober 2016 Skrevet 8. oktober 2016 @REs: Hvis teltet er i bomull, og du vil gjøre det litt mer vanntett ved å impregnere det på gammeldags vis, kan kanskje denne videoen være kjekk ? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.