Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 18. september 2016 Populært innlegg Skrevet 18. september 2016 (endret) Har sett en del oppsett av telt i løpet av det siste året som har vært mer eller mindre godt planlagt det og vil derfor komme med et lite tips eller to (som nok er vanlig kunnskap/praksis for de fleste her inne dog). Og det er å pakke teltet omtrent som en fallskjermhopper pakker skjermen sin: Med omhu og en plan. Jeg har alltid inneteltet ferdig montert og så har jeg også pakket teltene mine slik at den enden som skal mot vinden er rullet ytterst. Og ut av trekket stikker den eller de pluggfestene som skal mot vinden. Dermed kan jeg sikre disse i sekk, pulk, tær eller lignede før teltet trekkes med vinden ut av posen. (Se bilde) Vinterstid ved pulktrekking kjører jeg med pulkpose til teltet. Og taper sammen alle skjøter på teltstengene unntatt den midterste. Dermed kan jeg ha stengene i kanalene sine og setter opp teltet på få minutter. Dersom det er "kopp" til stengene i enden av kanalen så taper jeg fast enden her også. Dette går ikke om man har en forsterket "sokk" i enden av kanalen, men det er da heller ikke like aktuelt. Alt dette for å kjapt, enkelt og sikkert kunne sette opp teltet alene. Håper tipsene er til nytte for "ferske" teltere og noe man kan tenke på. Jeg har sett et par teltoppsett de siste årene som hadde endt med krise om det hadde vært vind i tillegg har jeg sett grupper på flere bruke minst dobbelt så lang tid på å sette opp telt som man det man gjør alene om man har alt klart og planlagt. Jeg tørker/lufter alltid teltet hjemme etter endt tur for å sikre at det ikke er antydning til fukt. Og å pakke det smart ned er en grei avslutning på turen og fin start på neste. Endret 24. juli 2021 av Espen Ørud 12 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.