Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med Egil på tur igjen.

P9151056.JPG
Nå er en biltur, selv om den er lang, ikke noe å skrive om i en turlogg, men i tillegg til å kjøre over haug og hammer, måtte vi gå. Ikke for langt, men sånn opp mot en time hver vei til Langavatn og noe (mye) kortere til Børsteinen. Ådneram ligger til vei…

Vi startet hjemme rundt 9 på morgenen, og måtte først innom og handle forskjellige ting vi skulle ha med oss til Langavatn.  Det tar tid å kjøre inn til dammen ved Akslaråtjørn.

Det ble et lite lass innover. Nå var en av grunnen til at jeg tok turen – en kort tur, at været fortsatt var strålende. Det var sol fra skyfrihimmel og lite vind. Selv her oppe på omtrent 1000moh var det god temperatur – opp mot 20 grader.
P9151063.JPG
Det hadde vært synd og skam å sitte hjemme en slik dag.

Det var sjeldent tørt i marka. Det var omtrent ikke bløt sorpe, og det var mulig å holde god fart innover langs Langavatn.  Vi kunne se spor, så det hadde nok vært folk på hytta den dagen, og framme på hytta møtte vi en mann som ennå ikke hadde tatt ut.

For egen del ble det en god del jobbing med renhold – vask og rydding.

Vi tømte også safen, og jeg fikk på den måten også litt vekt i sekken på tilbaketuren.  Nå gikk jo tilbaketuren på samme sti som turen inn. Selv i finværet ble det jo litt kjedelig, eller kan det være at turen på tross av kort avstand tok litt på?
P9151078.JPG
Det var i hvert fall ikke så mye prating på tilbaketuren som inn.

Vi kjørte Lyseveien hjemover, men stoppet der stien inn til Børsteinen starter. Inn til denne hytta gikk vi uten sekk. Det er ikke mange kilometrene inn, og siden været var flott, kunne vi klare oss uten sekk.
Det lå noen ganglemmer ved veien, og i mangel av noe annet, tok vi med et par stykker innover. Det ble litt tyngde ut av det.

På hytta ble det bare et kort opphold for å få med engangsfullmaktene og boss. I sekker som vi måtte bære på ryggen ut…
Som nevnt er det ikke lange turen, men jeg ble litt stiv i fingrene av å hilde på sekken…
P9151089.JPG
Det var greit å komme fram til bilen og kunne hive fra seg bossekken.

På hjemveien ble det også en kjapp tur innom Ådneramhyttene. 3 hytter på en dag. En lang dag.

Klokka var omtrent 8 på kvelden da jeg kom hjem – 11 timer med kjøring, gåing og jobbing.

Les hele artikkelen

• Liker 6
Annonse
Skrevet

Det var bra at du hadde vert inne og ryddet på Børsteinen for da er det vel rent og fint til vi kommer inn i kveld. Vi beregner å gå videre til Sandvatn i morgen. Litt skuffende å høre at resten av turfølget mitt ikke ville gå fra Sandvatn til Høgaleite på søndag, men valgte korteste vei ut, Lortabu. Men det kan bli en fin tur like vel. Værmeldingen er god og kokken som skal være med har et godt renommé, så vi får i det minste håpe på god bevertning.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, REs skrev:

Det var bra at du hadde vert inne og ryddet på Børsteinen for da er det vel rent og fint til vi kommer inn i kveld. Vi beregner å gå videre til Sandvatn i morgen. Litt skuffende å høre at resten av turfølget mitt ikke ville gå fra Sandvatn til Høgaleite på søndag, men valgte korteste vei ut, Lortabu. Men det kan bli en fin tur like vel. Værmeldingen er god og kokken som skal være med har et godt renommé, så vi får i det minste håpe på god bevertning.

Børsteinen var fin og ryddig da vi kom - så her skal andre ha "skrøyden". (Hytta blir fort full, så her gjelder det å ta ut ikke for sent...)

Medbrakt kokk og ambulerende bevilling. Rette ting for en fin tur.

Det kan være et greit valg å gå til Lortabu på søndagen - ruta mellom Sandvatn og Høgaleitet er tung-gått. Det tar ofte en god del mer tid enn de oppsatte timene å komme over Stutaheia, ned mot Øyarvannet og videre til Høgaleitet.

God tur.

• Liker 1
Skrevet
Den 16.9.2016 at 11.19, REJOHN skrev:

Børsteinen var fin og ryddig da vi kom - så her skal andre ha "skrøyden". (Hytta blir fort full, så her gjelder det å ta ut ikke for sent...)

Medbrakt kokk og ambulerende bevilling. Rette ting for en fin tur.

Det kan være et greit valg å gå til Lortabu på søndagen - ruta mellom Sandvatn og Høgaleitet er tung-gått. Det tar ofte en god del mer tid enn de oppsatte timene å komme over Stutaheia, ned mot Øyarvannet og videre til Høgaleitet.

God tur.

Jeg snakket med noen som hadde snakket med Reidar og blitt frarådet å gå over Stutaheia tilbake til Hunnedalen. Jeg må dessverre innrømme at jeg ikke var helt enig. To voksne personer og en tenåringsdatter i tilsynelatende god form og et fantastisk vær tilsa at jeg mente at de ikke ville ha noen problemer med å gå denne turen. Jeg har gått denne turen to ganger motsatt vei, det er en "voksen" tur, men ned går det nok en del lettere. Alternativet for dem var Lortabu og 10 km. på asfalt ned til Høgaleite. Jeg har gått denne asfaltmila, på fjellsko, og den er "ganske" lang.

Skrevet
1 time siden, REs skrev:

Jeg snakket med noen som hadde snakket med Reidar og blitt frarådet å gå over Stutaheia tilbake til Hunnedalen. Jeg må dessverre innrømme at jeg ikke var helt enig. To voksne personer og en tenåringsdatter i tilsynelatende god form og et fantastisk vær tilsa at jeg mente at de ikke ville ha noen problemer med å gå denne turen. Jeg har gått denne turen to ganger motsatt vei, det er en "voksen" tur, men ned går det nok en del lettere. Alternativet for dem var Lortabu og 10 km. på asfalt ned til Høgaleite. Jeg har gått denne asfaltmila, på fjellsko, og den er "ganske" lang.

Du har helt rett i at de du snakket med burde kunne ta den turen - det jeg forsøkte å si var at de 4 timene som STF har satt opp, ikke helt holder og det er en "tung" tur...

Jeg mente ikke å "advare" bare informere - men som så mange ganger før - det er lett å bli litt misforstått. (eller å ikke klare å si det på rette måten...) 

Skrevet (endret)

Gode råd kan lett oppfattes som en advarsel, men det trenger ikke være din feil. Det kan godt være at de har missforstått.

At 4 timer er lite på denne turen er nok riktig. Jeg antydet minst to timer mer enn til Lortabu og dit er det vel ca. 3 timer. Jeg husker ikke hvor lang tid jeg brukte sist jeg gikk fra Høgaleite til Sandvatn, men det var i hvert fall mer enn 5 timer.Jeg vet ikke hvilken vei de valgte tilbake for jeg tror vi gikk før de hadde fått i seg frokosten. Jeg var ganske tidlig oppe og jeg så dem ikke før vi gikk. 

Endret av REs
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.