Gittiamo Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Kom over denne videoen her, som viser sikringsteknikker. Veldig kjekk film. Men i kommentarfeltet får "hand over hand" mye kritikk. Men det er jo stort sett den teknikken man ser der ute. Så nå ble jeg usikker. Er det virkelig totalt off å bruke hånd-over-hånd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars M Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Den teknik, som i denne video kaldes hånd-over-hånd, er en anerkendt og den mest brugte teknik. Det gode ved denne teknik er, at man hurtigt og effektivt kan trække tovet ind. Den anden teknik, som i denne video anbefales til nybegyndere, er langsommere og mindre effektiv. Det gode ved den langsomme og mindre effektive teknik er, at tovet altid er nede i bremsepositionen. For at hånd-over-hånd-teknikken skal være sikker, skal man hurtigt få tovet ned i bremseposition igen, når man har trukket ind, og allervigtigst skal det være en reflekshandling, som man ikke behøver at tænke over, at tovet skal hurtigt ned i bremseposition, hvis partneren falder, medens man er i gang med at trække ind. Der ud over er det selvfølgelig også vigtigt, at bremsehånden aldrig slipper tovet under bremsen. Derimod er den teknik, som i videoen benævnes shuffle, absolut no go ifølge undervisningsstandarderne i Dansk Klatreforbund, fordi man ikke har ordentligt fat i tovet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gittiamo Skrevet 11. september 2016 Forfatter Del Skrevet 11. september 2016 Jeg må slutte å lese kommentarfelt. Vet jo at det ofte er fult av bull. Det var bare så mye kritikk for hånd-over-hånd der av en eller annen grunn jeg ikke fatter. Men jeg er for gammal for å bytte en teknikk som går av seg selv. Og som er sikker, rask og enkel. Tror også du skal være utrolig ukoordinert om du ikke takler å lære hånd-over-hånd med en gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlexBW Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Jeg tror den videoen er mest aktuell for begynnere. problemet jeg har sett er at nybegynnere (ved klatrevegg) mye oftere glemte seg, og tok tak i tauet over bremsen, slapp tauet etc ved hånd over hånd enn ved skli-hånd-oppover metoden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.