Gå til innhold
  • Bli medlem

lov med buefiske?


August Opdahl

Anbefalte innlegg

En venn av meg sa idag at han ønsket å kjøpe seg utstyr til å drive med buefiske. selv syntes jeg det høres gøyt ut, men jeg lurer på om det er lov da. jeg tenker at det kan være lov fordi det kanskje går under som harpun eller hawai slynge som dykkere driver med. og isåfall om det er lov hvilke arter og når. noen som kan hjelpe meg ?

Endret av August Opdahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Buefiske? Harpun og hawaislynge er til undervannsbruk, dvs når man dykker. Men buefiske er kanskje å stå på bredden eller i en båt? Det er lov å jakte gjedde med hagle.

Tror ikke det er noen regler som sier at buefiske ikke er lov, bare du har fiskekort for stedet og reglene ikke tilsier kun 1 type utstyr, eks kun fluestang osv. 

Men om det blir noen fangst av buefiske er jeg skeptisk til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakse- og innlandsfiskloven §37 sier noe om hvilke avliningsmetoder som ikke er tillatt på fisk: 

Fiske og fangst av arter som omfattes av denne lovs virkeområde, skal foregå på en måte som ikke utsetter disse artene for unødige lidelser, jf. lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd.Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst og avliving av fisk forbudt å bruke:

1.Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.
2.Sprengstoff.
3.Skytevåpen, jf. lov 9. juni 1961 om skytevåpen og ammunisjon, unntatt for fangst av gjedde.
4.Elektrisk strøm.
5.Kunstig endring av vannføringen.
6.Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.
7.Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.
8.Fisk som agn i vassdrag, unntatt død fisk fra samme vassdrag som agnet benyttes i.

Så nei, jeg tror ikke buefiske er tillatt, selv om man har lov å bruke harpun og lyster når man dykker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Heriks skrev:

lakse- og innlandsfiskloven §37 sier noe om hvilke avliningsmetoder som ikke er tillatt på fisk: 

Fiske og fangst av arter som omfattes av denne lovs virkeområde, skal foregå på en måte som ikke utsetter disse artene for unødige lidelser, jf. lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd.Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst og avliving av fisk forbudt å bruke:

1.Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.
2.Sprengstoff.
3.Skytevåpen, jf. lov 9. juni 1961 om skytevåpen og ammunisjon, unntatt for fangst av gjedde.
4.Elektrisk strøm.
5.Kunstig endring av vannføringen.
6.Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.
7.Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.
8.Fisk som agn i vassdrag, unntatt død fisk fra samme vassdrag som agnet benyttes i.

Så nei, jeg tror ikke buefiske er tillatt, selv om man har lov å bruke harpun og lyster når man dykker. 

Pil og bue går vel under betegnelsen Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. I sjøen er det lov å bruke harpun, havaislynge og lyster, men ikke på anadrome laksefisker. Altså laks og sjøørret. 

Det finnes steder på jorden hvor spyd og bue fremdeles brukes til å fiske med, men det er nok lenge siden dette var vanlig her hjemme på bjerget.

waiwaibow.jpg

tool_fish_spear.jpg

Jeg har sett fiskespyd av denne typen, laget av reinsdyrhorn, som en gang ble brukt av norske samer for å fange laks. Men selv om samene regnes som Nordens urbefolkning og har fått unntak fra noen av lovene, eller særretter i forbindelse med jakt og fangst, så tror jeg ikke lenger at de får lov til å fiske på denne måten.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Buefiske er formentlig ganske vanskelig bl.a pgr. av brydningsindekset luft/vann så det skal siktes godt "under" hvor fisken ses. Skyte gjedde med hagle? Haglene går vel ganske kort under vann?

6. Lyster.... 

Den 5/9/2016 at 9.32, REs skrev:

6.Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken.

Ja, er dette bare gammelmodig pigglyster og er også den moderne ålelyster, som bare klemmer om ålen forbudt?? Bortsett fra at ålefangst vel stort sett er forbudt nå. Jeg har faktisk brukt ålelyster for mange år siden fra is på grunt vann med gjørmebunn - ganske effektivt på rette plass.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, eller var i hvert fall, slettes ikke uvanlig å skyte gjedde. Men det er nok snarere trykkbølga treffet skaper i vannet, enn direkte treff i gjedda, som gjør at det funker.

Endret av Larix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎04‎.‎09‎.‎2016 at 17.03, Heriks skrev:

3.Skytevåpen, jf. lov 9. juni 1961 om skytevåpen og ammunisjon, unntatt for fangst av gjedde.

Skulle ikke bue gå under skytevåpen da? I så fall kunne det være lovlig å skyte gjedde..

Grunnen til at gjedda kan skytes er at den ofte ligger inne i sivet og "soler seg" på svært grunt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.9.2016 at 12.21, elgen skrev:

Hei

Buefiske er formentlig ganske vanskelig bl.a pgr. av brydningsindekset luft/vann så det skal siktes godt "under" hvor fisken ses. Skyte gjedde med hagle? Haglene går vel ganske kort under vann?

6. Lyster.... 

Ja, er dette bare gammelmodig pigglyster og er også den moderne ålelyster, som bare klemmer om ålen forbudt?? Bortsett fra at ålefangst vel stort sett er forbudt nå. Jeg har faktisk brukt ålelyster for mange år siden fra is på grunt vann med gjørmebunn - ganske effektivt på rette plass.

Hilsen Elgen

En bue går jo egentlig under som et skyte våpen og pilen er ammunisjon. sliks som en hagle er skytevåpen og kulene er ammunisjon. lyster er vel gjerne spyd og lignende. tror det burde være lov i og med at en bue er et skytevåpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Den 6/9/2016 at 12.21, elgen skrev:

6.Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken.

 

Mitt spørsmål var egentlig fra overstående: Den gamle pigglyster er forbudt. Men den nyere type ålelyster (saglyster) har ikke pigger eller kroker som spidder fisken, men klemmer om den. Er den så tillatt??

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, elgen skrev:

hei

 

Mitt spørsmål var egentlig fra overstående: Den gamle pigglyster er forbudt. Men den nyere type ålelyster (saglyster) har ikke pigger eller kroker som spidder fisken, men klemmer om den. Er den så tillatt??

Hilsen elgen

Ålen er rødlistet og fredet, så det er vel strengt tatt ikke en relevant problemstilling.. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.